فولاد فيدار

ویژگی های فنی و موارد استفاده میلگرد

ویژگی های فنی و موارد استفاده میلگرد

میلگرد نوعی فولاد است که از آن در بخش های مختلف ساختمان برای افزایش ایمنی و استحکام سازه های ساختمانی الخصوص بتن، استفاده می شود. این محصول فولادی، بر اساس جنس، سایز و ... دارای انواع مختلفی است که هر یک از آن ها کاربرد متفاوتی دارند. اگر جز افرادی هستید که می خواهید با ویژگی های فنی و موارد استفاده از میلگرد در بخش های مختلف آشنا شوید، در ادامه مقاله با ما همراه باشید. ما در ادامه هر آن چه که باید در رابطه با کاربرد انواع میلگرد بدانید را به طور کامل و مفصل برای شما عزیزان بیان خواهیم کرد. 

برای اطلاع از قیمت روز ناودانی و قیمت روز پروفیل کلیک نمایید.


آشنایی با انواع میلگرد

پیش از آن که بخواهیم شما عزیزان را با کاربرد انواع میلگرد آشنا کنیم، بهتر است بدانید که چند نوع میلگرد داریم. میلگردها از نظر جنس، سایز استاندارد و ... دارای انواع مختلفی می باشند. بهتر است بدانید که هر یک از انواع آن ها، کاربرد و قیمت متفاوتی دارند. برخی از مهم ترین نوع میلگردها، شامل موارد زیر می باشند: 

  •  نرم بدون آج A1 
  •  نیمه سخت با آج ساده A2 
  • سخت با آج پیچیده 3A 
  •   آجدار مرکب A4
  •   اروپایی
  •   کربن 
  •   فایبرگلاس 
  •    روکش اپوکسی  
  •    گالوانیزه 
  •    فولاد ضد زنگ یا استنلس

 

آشنایی با انواع میلگرد

 

کاربرد و موارد استفاده از انواع میلگرد 

هم اکنون که با مهم ترین نوع میلگردها آشنا شدید، ممکن است سوال کنید که هر کدام از موارد ذکر شده، چه کاربردی دارند؟ در پاسخ به این سوال باید بیان کنیم که هر کدام از انواع آن ها، دارای کاربردی متفاوت هستند که به شرح زیر می باشند: 


کاربرد میلگرد ساده یا نرم بدون آج A1 

میلگرد ساده یا همان نرم بدون آج A1، سطح صاف و یکنواختی دارد که این محصول، در قطرهای 6 الی 50 میلی متر تولید می شود. این نوع از میلگرد در اتصالات ساختمان، ساخت اتصالات صنعتی، ساخت پل های یا سازه های سنگین، قطعات خودرو سازی، اتصالات زیر بنایی و ... مورد استفاده قرار می گیرد.  


کاربرد میلگرد نیمه سخت با آج ساده A2 

همان طور که از نام این محصول پیدا است، بر خلاف میلگردهای ساده، دارای سطحی آج دار و فرو رفته می باشد. همین امر سبب شده است تا این نوع از میلگرد دچار فرسودگی نشود و مقاومت سازه های بتنی را افزایش دهد. قطر این محصول نیز 6 الی 50 میلی متر است که هر یک از افراد بنا به نیاز خود، می توانند در اندازه های مختلفی، آن را تهیه کنند. میلگرد نیمه سخت با آج ساده، کاربردهای بسیار زیادی دارد که برخی از مهم ترین آن ها، شامل موارد زیر می باشند: 

  •    در انواع سازه های بتنی اعم از: پل ها، ساختمان ها، برج ها و ....
  •    در سازه های فولادی برای تقویت آن ها
  •    در تولید بتن مسلح (مسلح کردن بتن ها)

 

کاربرد میلگرد نیمه سخت با آج ساده A2 

 

کاربرد میلگرد سخت با آج پیچیده 3A 

این میگرد، نسبت به سایر انواع میگردها، کاربرد بیشتری دارد که به همین دلیل، اغلب افراد متقاضی خرید آن هستند. لازم به ذکر است تا بدانید که میلگرد سخت با آج پیچیده یا همان میلگرد A3، در ساختمان سازی و پروژه های عمرانی بیشترین میزان مصرف را دارد. علاوه بر این، اغلب افراد برای ساخت ستون ها از این محصول استفاده می کنند. 

پیشنهاد میکنیم تا مقاله تفاوت میلگرد a2 و a3 را مطالعه نمایید.


کاربرد میلگرد آجدار مرکب A4

میلگرد آجدار مرکب، نسبت به سایر انواع میلگردها، گران قیمت تر است؛ اما در مقابل، در برابر زلزله و امثال آن، مقاومت زیادی دارد. به همین دلیل، اغلب اوقات از این محصول در پروژه های بزرگ همانند: پروژه های سد سازی، ساخت آسمان خراش ها، پناهگاه ها و .... استفاده می شود. لازم به ذکر است تا بدانید که میلگرد مرکب نسبت به سایر میلگردها، با محیط زیست سازگارتر است. 


کاربرد میلگرد کربنی

میلگرد کربنی نوع دیگری از انواع میلگردها است که به آن میلگرد سیاه نیز می گویند. این نوع، دارای استحکام کششی بسیار زیادی است که همین امر سبب شده است تا پر مصرف ترین نوع میلگرد باشد. علاوه بر استحکام کششی، این نوع در برابر فشارهای مختلف، مقاومت بسیار زیادی دارد و به همین دلیل می توان از آن در صنایع مختلف، استفاده کرد. اما، افرادی که در مناطق مرطوب زندگی و یا کار می کنند، بهتر است که در ساخت و ساز خود از این محصول استفاده نکنند. زیرا، این محصول در برابر آب و رطوبت، مقاوم نیست و فورا از بین می رود. 


کاربرد میلگرد روکش اپوکسی 

شاید تا به حال نام این محصول را نشنیده باشید؛ میگرد روکش اپوکسی، در واقع به نوعی همان میلگرد کربنی است که پوششی متفاوت دارد. در واقع، پوشش این نوع سبب می شود تا این میلگرد در برابر خوردگی و زنگ زدن، مقاوم شود. بنابراین، بهتر است از این محصول در مناطقی که در مجاورت دریا هستند، استفاده شود. برخی از کاربردهای این محصول در مناطق مرطوب، شامل موارد زیر می باشند: 

  •    ساخت اسکله ها
  •    ساخت پل ها
  •    ساخت پارکینگ ها

به یاد داشته باشید که از این محصول نمی توان در مناطق سردسیر که دمای پایینی دارند، استفاده کرد. زیرا، روکش این میلگرد که از جنس اپوکسی است، در برابر سرما آسیب پذیر می باشد. 

 

کاربرد میلگرد روکش اپوکسی 

 

کاربرد گالوانیزه 

میلگرد گالوانیزه، در برابر اکسیداسیون و خوردگی، بسیار مقاوم است؛ اما، استحکام کششی کمی دارد. پوشش این میلگرد نیز از جنس گالوانیزه است که این امر باعث شده است تا کیفیت و قیمت آن گران تر از سایر انواع میلگردها باشد. اغلب اوقات در مکان هایی که به زیبایی ظاهری اهمیت بسیاری داده می شود، از این محصول برای افزایش زیبایی استفاده می کنند. همچنین، این محصول به دلیل داشتن روکش گالوانیزه، در مناطق مرطوب و شرجی نیز مصرف می شود. 


کاربرد میلگرد فایبرگلاس(GRFP) 

میلگرد فایبرگلاس، وزن بسیار کمی دارد اما در عین حال، در برابر خوردگی، بسیار مقاوم است. در مقابل در برابر حرارت مقاوم نیست که این امر سبب شده است تا عموم افراد آن را خریداری نکنند. اغلب افراد از این محصول در محیط هایی همچون: اسکله ها، سازه های دریایی، عرشه پل ها، سدها، داکت های کابل، بخش هایی از بیمارستان ها و .... استفاده می کنند. 


کاربرد میلگرد استیل

این میلگرد از دو جنس استیل کربن و استنلس تولید می شود که مقاومت شیمیایی بسیار زیادی دارد. هر یک از دو جنس این میلگرد، در بخش های مختلفی استفاده می شوند که برخی از آن ها شامل، موارد زیر می باشند: 

  •     صنایع نفت و پتروشیمی
  •     در مکان هایی با میدان های الکتریکی و مغناطیسی
  •     صنایع کشاورزی
  •    صنایع راه و ساختمان

 

کاربرد میلگرد استیل

حتما بخوانید: میلگرد استیل چیست و چه کاربردهایی دارد؟ 


خلاصه مطلب 

ما در این مقاله سعی داشتیم تا شما عزیزان را به طور کامل و مفصل با کاربرد انواع میلگردها آشنا کنیم. به یاد داشته باشید که پیش از تهیه هر یک از انواع این محصولات، حتما نوع استفاده خود را مد نظر داشته و سپس یکی از آن ها را تهیه کنید. زیرا، ممکن است محصولی را خریداری کنید که مناسب محیط و مکان شما نباشند. اگر در زمان خرید با مشکلی رو به رو شدید و یا می خواهید با کم ترین قیمت، با کیفیت ترین میلگرد را خریداری کنید، می توانید با همکاران ما در فولاد فیدار ارتباط برقرار کنید. همین طور برای مشاهده و دریافت قیمت میلگرد می توانید به سایت فولاد فیدار مراجعه کنید. 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ