فولاد فيدار

میلگرد اپوکسی و کاربرد آن

میلگرد اپوکسی و کاربرد آن

میلگردها انواع گوناگونی دارند که میلگرد فولادی یکی از این انواع است. میلگردهای فولادی در اکثر سازه ها استفاده می‏شوند. این میلگردها نقش بسزایی در افزایش مقاومت سازه دارند اما این میلگردها دارای عیبی هستند و این عیب این است که این میلگردها با گذشت زمان دچار خوردگی میشوند. به همین علت بر روی میلگرد روکشی میکشند به نام اپوکسی که این روکش تشکیل دهنده میلگردهای اپوکسی است که در مقابل خوردگی مقاوم تر هستند. همچنین قیمت میلگرد اپوکسی با قیمت میلگرد معمولی متفاوت است. در این مقاله سعی میکنیم تا اطلاعاتی را در مورد میلگرد های اپوکسی به شما بدهیم.

 

میلگرد اپوکسی چیست؟


همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم میلگردهای اپوکسی از جنس همان میلگرد معمولی هستند ولی دارای روکشی به نام اپوکسی هستند حال این اپوکسی چیست؟


برای آنکه بر روی میلگرد روکش اپوکسی بکشند ابتدا باید سطح میلگرد را از وجود هر گونه ناخالصی و الودگی پاک کنند. و این کار را به خاطر بهتر چسبیدن ذرات اپوکسی به میلگرد انجام میدهند. سپس میلگردها را حرارت میدهند تا به دمای 400 تا 450 درجه فارنهایت برسند هنگامی که میلگردها به این درجه رسیدند ذرات اپوکسی را بر روی سطح میلگرد اسپری میکنند از انجایی که میلگرد داغ است و حرارت دارد ذرات اپوکسی را ذوب میکنند و لایه ای نازکی از روکش اپوکسی بر روی میلگرد کشیده میشود.

 

میلگرد اپوکسی چیست؟

بیشتر بدانید: میلگرد ترانس

 

تاریخچه استفاده از میلگرد اپوکسی


تاریخچه استفاده از این نوع میلگرد به سال 1973 برمیگردد در این سال پس بارش برف و یخ بستن پل از نمک برای از بین بردن برف و یخ استفاده کردند سپس ترک هایی را بر روی آسفالت و سطح پل مشاهده کردند به همین خاطر مهندسان نگران نفوذ نمک به داخل پل شدند از آنجایی که هزینه تعمیر سازه ها توسط خوردگی زیاد است به همین خاطر تحقیقاتی را بر روی مواد مختلف انجام دادن سپس به این نتیجه رسیدند که پوشش اپوکسی میتواند راه حل خوبی برای این مشکل باشد زیرا که این ماده در مواجه با مواد شیمیایی  و مقابله با نفوذ آب کارایی خوبی از خود نشان داده بود پس از این ماجرا استفاده از میلگردهای اپوکسی رواج یافت.

 

تاریخچه استفاده از میلگرد اپوکسی

 

مقاومت میلگرد اپوکسی در برابر خوردگی


میلگردها به تنهایی در برابر آب آسیب پذیراند و به هنگام مواجه با آن میتوان اند زنگ بزنند این زنگ زدگی باعث میشود تا مقاومت میلگرد پایین آید وقتی این اتفاق بیوفتد مقاومت کششی بتن نیز کم میشود زیرا این میلگرد است که باعث بالا رفتن مقاومت کششی بتن میشود در نتیجه ممکن است بتن ترک خورده و بریزد و در نتیجه مشکلات و عواقب جبران ناپذیری بر جای بگذارد به همین خاطر کارخانه های تولید میلگرد سطح میلگرد را با پوشش اپوکسی میپوشانند تا میلگرد را در برابر رطوبت و زنگ زدگی مقاوم کنند. باید به این نکته توجه داشت پوشش اپوکسی همچون هر پوشش دیگری در برابر برش آسی پذیر است و اگر که این پوشش ساییده و یا بریده شود کارایی خود را از دست میدهد.

 

مقاومت میلگرد اپوکسی در برابر خوردگی

 

شرایط نگهداری از میلگرد اپوکسی


همانطور که در بالا بیان شد خراش و یا ایجاد پارگی بر روی پوشش اپوکسی میتواند باعث بی اثر شدن این پوشش گردد و میلگرد را دچار زنگ زدگی کند به همین خاطر در حمل و نقل این میلگرد ها باید دقت کافی داشت. همچنین باید در انبار کردن این میلگرد هم دقت کافی داشت زیرا فقط یک خراش کوچک میتواند کارایی این میلگرد را از بین ببرد. از دیگر دلایلی که کارایی این میلگرد را تهدید میکند نور خورشید است پوشش اپوکسی در مقابل نور خورشید و اشعه فرابنفش ضعیف است و این اشعه توانایی تخریب این پوشش را دارد به همین خاطر نباید این میلگرد را در معرض تابش اشعه فرابنفش قرار داد.


همچنین دمای محیط هم یکی دیگر از عوامل تهدید کننده میلگرد با پوشش اپوکسی است استفاده از این میلگردها در دمای زیر 10 درجه سانتی گراد موجب ترک خوردن این پوشش شده و به آن آسیب وارد میکند به همین خاطر باید به هنگام استفاده از این میلگرد باید به دمای محیط توجه داشت.

 

شرایط نگهداری از میلگرد اپوکسی

 

تعمیر پوشش اپوکسی روی میلگرد چگونه است؟


اگر چنانچه پوشش میلگرد اپوکسی آسیب دیده باشد و قسمتی از آن از بین رفته باشد. باید آن میلگرد را از بقیه جدا کرد و برای تعمیر فرستاد حال تعمیر این میلگرد به چه صورتی است. تعمیر میلگرد اپوکسی به این صورت است که قسمت آسیب دیده را رنگ آمیزی میکنند تا رطوبت نتواند به سطح میلگرد برسد. اما اگر روی سطح زنگ زدگی مشاهده شود قبل از رنگ آمیزی باید سطحی که دارای زنگ زدگی است از بین رود.

 

تعمیر پوشش اپوکسی روی میلگرد

 

خمکاری میلگرد اپوکسی به چه صورتی است؟


خمکاری میلگرد های اپوکسی باید با دقت فراوانی انجام شود زیرا نباید پس از خم شدن ساییده شود و در صورت ایجاد ساییدگی باید پوشش میلگرد را ترمیم کرد.

 

خمکاری میلگرد اپوکسی

 

مزایا و معایب میلگرد اپوکسی


همانطور که هر چیزی و هر مقطع فولادی دارای مزایا و معایبی است میلگرد های اپوکسی هم از این قاعده مستثنی نیستند از مزایا میلگردهای اپوکسی میتوان به مقاومت بالا در برابر رطوبت و محافظ از میلگرد در برابر زنگ زدگی و خوردگی اشاره کرد. از معایب این میلگرد هم میتوان به آسیب پذیر بودن در مقابل خش و دمای پایین اشاره کرد این میلگرد ها را نمیتوان در دمای پایین از آنها استفاده کرد.


به طور کلی از این میلگردهای اپوکسی میتوان در شرایط و مکان های خاص استفاده کرد ولی باید به هنگام اجرا و نصب این میلگردها بسیار دقت کرد اگر که از لحاظ نصب میلگرد، میلگرد اپوکسی به درستی نصب شده باشد، میتواند بسیار کمک کننده هم باشد. اگر که این میلگرد ها به درستی اجرا شوند میتواند در سازه ها کاربرد مفیدی داشته باشند از میلگردهای اپوکسی در سازه های دریایی زیاد استفاده میشود زیرا نمک و آب دریا به میلگرد های معمولی بشدت آسیب میزنند به همین خاطر تا حد زیادی در هزینه های تعمیر صرفه جویی میشود.

 

شما میتوانید برای دریافت قیمت میلگرد و قیمت ناودانی به صفحات آن در سایت مراجعه کنید چنانچه در این خصوص نیاز به مشاوره دارید میتوانید با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ