فولاد فيدار

تفاوت آهن فرو و فریک

تفاوت آهن فرو و فریک

آهن فرو یا فریک که از سولفات آهن تشکیل شده است از اکسیداسیون آهن به وجود می آید. این دو نوع آهن دارای تفاوت ها و شباهت هایی می باشند. تفاوت آهن فرو و فریک در ظاهر، میزان جذب در بدن، در صنایع و حتی در ظاهر و رنگبندی است که تشخیص را برای افراد بسیار آسان کرده است. تفاوت آهن فرو و فریک را در ظاهر هم می توان تشخیص داد.

 

برای اطلاع از قیمت آهن و قیمت میلگرد با کارشناسان مجموعه تماس حاصل کنید.


آهن فرو یا دو ظرفیتی

 

آهن فرو که به آن زاج سبز هم گفته می شود دارای ترکیبی 7 آبه با فرمول 7H2O.FeSO4 می باشد که به دلیل PH های مختلف آن را به رنگ های آبی و سبز می توان دید. سولفات آهن یا آهن دو ظرفیتی در غلات و درختانی که دارای میوه بسته دارند مانند پسته یافت می شود. به نوعی مواد اولیه برای تولید کود شیمیایی می باشد. آهن فرو یا دو ظرفیتی به سه روش مختلف تهیه می شود. یکی از تفاوت آهن فرو و فریک در همین روش های مختلف تهیه است.

 

آهن فرو یا دو ظرفیتی

بیشتر بدانید: اکسید آهن چیست و چه کاربردی دارد؟

 

آهن فریک یا سه ظرفیتی

 

سُولفات آهن سه ظرفیتی که فریک نیز نام دارد با فرمول شیمیایی Fe۲(SO۴)۳ ساخته شده است که با رنگ متفاوت از آهن فرو دیده می شود یعنی زاج زرد یا شتر  دندان. شکل های ظاهری این آهن ترکیبی از بلور های سفید است که متمایل به رنگ خاکستری بوده اما در اینجا خوب است بدانید که این آهن با توجه به رطوبت نسبی که نسبت به آهن دو ظرفیتی دارد کاربرد کمتری دارد.

 

آهن فریک یا سه ظرفیتی

بیشتر بدانید: آهن سخت چیست؟

 

عوارض استفاده از سولفات آهن

 

آهن فرو نیز با توجه به کاربرد های بسیاری که دارد دارای عوارضی نیز می باشد که می توان به تهوع، استفراغ، اسهال، حساسیت دارویی، سوزش و درد معده، تغییر رنگ دندان (در مصرف خوراکی) و آبسه محل تزریق نیز اشاره کرد.

 

فرق بین آهن فرو و فریک

 

این آهن که FE2T یا فرو نیز نامیده می شود بیشتر در مواد غذایی گوشتی یافت می شود که آهن هِم (HAEM) هم نامیده می شود. آهن سه ظرفیتی یا فریک برعکس آهن فرو بیشتر در غذاهای گیاهی یافت می شود که به اصطلاح آهن غیر هِم (NON-HAEM) هم نامیده می شود و یکی از تفاوت آهن فرو و فریک در همین موضوع است. با توجه به اینکه بدن می تواند هردو این آهن ها را جذب کند اما جذب آهن فروبا توجه به اینکه در غذاهای کمتری پیدا می شود نسبت به آهن فریک بیشتر است. آهن فریک برای اینکه در بدن جذب شود نیاز است تا خود را به آهن فرو تبدیل کرده سپس عملیات جذب انجام شود.

 

فرق بین آهن فرو و فریک

بیشتر بدانید: پودر آهن و کاربرد آن

 

تفاوت آهن فرو و فریک در بدن افراد


در بدن انسان اسید کلرید ترشح می شود و این اسید کمک می کند تا این آهن ها در بدن انسان جذب شوند. تفاوت آهن فرو و فریک در اینجا مشخص می شود زیرا آهن فرو به راحتی با کمک این اسید جذب می شود اما اهن فریک ابتدا به کمک این اسید به آهن فرو تبدیل شده سپس جذب می شود. به نوعی می توان گفت افرادی که قابلیت ترشح این اسید را ندارند یا سنشان بالا می رود جذب آهن برایشان سخت می شود یا به نوعی مختل می شود.


کاربرد های سولفات آهن دو ظرفیتی یا فرو

 

کاربردهای این نوع از آهن از این قرار است:

  • مهمترین کاربرد این آهن صنایع کشاورزی می باشد. این اهمیت به دلیل فقر آهنی است که در خاک وجود دارد و برای برطرف کردن آن از سولفات آهن استفاده می کنند.
  • به غیر از استفاده مستقیم از این ماده در خاک از آن برای تهیه کودهایی برای کشاورزی نیز بهره می برند که این ماده نقش ماده اولیه را برای تشکیل کود بازی می کند.
  • با توجه به اینکه آهن دارای رنگدانه بوده از آن برای تولید رنگ نیز بهره می برند.
  • در صنایعی برای استخراج مواد از جمله روی که برای رسوب دهی بسیار نقش مهمی دارد.
  • یکی از صنایعی که ممکن است باشنیدن آن بسیار متعجب شوید خوراک دام و طیور است که این آهن های دوظرفیتی نقش ویتامین را برای دام ها ایفا می کنند.
  • از جمله صنایع دیگر می توان به عنوان کاتالیزگر، چرم سازی و یا نساجی اشاره کرد.
  • اما از جالب ترین این موارد می توان به صنایع تصفیه آب اشاره کرد.

 

شما میتوانید برای اطلاع از قیمت انواع آهن آلات همچون قیمت ناودانی و قیمت پروفیل به صفحات لینک شده مراجعه فرمایید.

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ