فولاد فيدار

ساده ترین روش محاسبه وزن میلگرد

ساده ترین روش محاسبه وزن میلگرد

از اولین مسائلی که هر مهندس عمران پیش از آغاز پروژه باید به دقت به آن بپردازد، محاسبه وزن میلگرد است، زیرا محاسبه دقیق متریال های فولادی و آهنی یک سازه میتواند کمک شایانی به اجرای آن طبق استانداردهای ساختمان سازی نماید. به همین دلیل در این نوشته تصمیم گرفتیم روش هایی برای محاسبه وزن میلگرد را بررسی کنیم، در ادامه این نوشته با ما همراه باشید.

اهمیت محاسبه دقیق وزن میلگرد

کشور ایران یکی از کشورهایی است که در مسیر گسل های زیادی قرار دارد و در دهه های اخیر زلزله های مخربی در کشور رخ داده است. اهمیت استاندارد سازی ساختمان و استفاده از مصالح با کیفیت و استاندارد اهمیت خیلی زیادی دارد. 

به این دلیل که در هنگام وقوع زلزله  نیرو در اشکال مختلف به سازه وارد میشود، تنها بتن و مصالح سنتی قادر به  تحمل نیروها نیستند و نمیتوانند بار ساختمان را تحمل کنند. به همین دلیل یکی از مهمترین مصالحی که برای ساخت ساختمان های با اسکلت بتنی اهمیت ویژه ای دارد میلگرد است.

اما متاسفانه اخیرا برخی از تولیدکنندگان این مقطع اقدام به ساخت مقاطعی با وزن کمتر از استاندارد کرده اند، و به این دلیل که با استفاده از آنها قیمت میلگرد مورد استفاده کمتر میشود و بسیاری از نحوه محاسبه وزن میلگرد اطلاع ندارد، سود زیادی نصیب دلالان و تولیدکنندگان آنها میشود. 

به این دلیل که چگالی فولاد در همه حالت ها یکسان است، پس اگر وزن مقطع مورد نظر کمتر از حد استاندارد باشد نشانگر غیر استاندارد بودن آن و کوچکتر بودن سطح مقطع آن است. در صورتی که از میلگردهای غیر استاندارد استفاده کنید، مهندس عمران ساختمان در محاسبات خود دچار خطا خواهد شد و عواقب جبران ناپذیری برای ساختمان در پی خواهد داشت. در نظر داشته باشید قیمت آهن تاثیر مستقیمی بر روی قیمت میلگرد دارد.

 

کاربرد جدول وزنی میلگرد در محاسبه وزن میلگرد

بیشتر بخوانید: هر آنچه پیش از خرید میلگرد باید بدانید

 

کاربرد جدول وزنی میلگرد در محاسبه وزن میلگرد

برای آنکه بتوانید وزن میلگرد را به درستی محاسبه کنید و مطمئن شوید که میلگردی که خریده اید اصل است و تقلبی نیست باید وزن نهایی را با میلگرد را با جدول وزنی مقایسه کنید در این خصوص به شما پیشنهاد میکنیم که حتما مقاله نحوه تشخیص میلگرد تقلبی از اصل را مطالعه کنید. البته در این زمینه دو جدول وزنی وجود دارند که برای مقایسه به عنوان مرجع انتخاب میشوند یکی جدول وزنی اشتال که یک جدول وزنی استاندارد جهانی برای است و دیگری جدول وزنی خود کارخانه است. جدول های وزنی خود کارخانه بر اساس استاندارد هایی است که کارخانه برای ساخت میلگرد استفاده کرده است. نکته ای که در خصوص این جدول ها باید بدانید این است که این دو جدول وزنی تفاوتی با یک دیگر ندارند و فقط جدول وزنی اشتال جامع تر است تقریبا میتوان گفت هر دو جدول وزنی وزن های یکسانی را ارائه میدهند.

 

محاسبه وزن میلگرد با استاندارد دین DIN

معمولا برای محاسبه وزن در مقاطع فولادی باید از جدول اشتال استفاده شود، اما اگر این جدول را در اختیار ندارید، میتوانید به سادگی با استفاده از استاندارد DIN  به محاسبه وزن مقاطع بپردازید. 

 

محاسبه وزن میلگرد با جدول DIN

 

محاسبه وزن میلگرد با استفاده از جدول اشتال

اشتال یک واژه آلمانی به معنای استیل است، با کمک گرفتن از این جدول میتوان وزن استاندارد انواع مقاطع را بدست اورد. 

 

جدول اشتال میلگرد

بیشتر بخوانید: انواع استاندارد میلگرد و تفاوت آنها

 

در صورتی اطلاعات بالا را در اختیار ندارید میتوانید با استفاده از فرمول زیر که یکی از ساده ترین فرمول های محاسبه وزن است استفاده نمایید. تا در کوتاه ترین زمان ممکن به وزن مقطع مورد نظرتان پی ببرید. 

 

W = D²L / 162

W: وزن میلگرد
D: قطر میلگرد
L: طول میلگرد

 

به عنوان مثال اگر بخواهید وزن 100 متر میلگرد با قطر 16 میلیمتر را محاسبه کنید باید به روش زیر عمل کنید.


W = 16² * ۱۰۰/۱۶۲ = ۱۵۸ k

 

بیشتر بخوانید: نحوه تشخیص سایز میلگرد

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ