فولاد فيدار

فولاد زنگ نزن یا ضد زنگ چیست؟

فولاد زنگ نزن یا ضد زنگ چیست؟

فولاد ضد زنگ یکی از انواع فولادی ها پرکابرد است که در صنایع مختلف بسیار کارایی دارد. از دلایل کارایی فراوان فولا ضد زنگ استحکام بالای آن در برابر خوردگی، سازگاری با محیط زیست، قابلیت تجدید پذیری، ضخامت کم و استحکام بالا اشاره داشت. قیمت آهن تاثیر مستقیمی بر روی قیمت فولاد زنگ نزن دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد فولادهای ضد زنگ تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید.

 

برای دریافت قیمت میلگرد با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

 

معرفی فولاد ضد زنگ (زنگ نزن)

یکی از مهمترین معایبی که فلزات دارند این است که دچار زنگ زدگی و خوردگی می شوند. در صورتی که فلزات در تماس با اکسیژن و رطوبت قرار گیرند به دلیل واکنش های شیمیایی که صورت می گیرد در ماهیت فلز تغییراتی ایجاد می شود که در نهایت زنگ زدگی و خوردگی آن را به دنبال دارد. در این صورت ممکن است به دلیل کاهش مقاومت اتفاقات ناگواری رخ دهد.

برای همین منظور امروزه فولاد ضد زنگ بیشتر از فولادهای دیگر در ساخت و سازها کاربرد دارد. در ساخت این نوع از فولادها با درصدی مشخص از کروم به کار رفته است تا با ایجاد لایه ای مانع از واکنش شیمیایی رطوبت و اکسیژن و در نهایت زنگ زدگی و خوردگی شود. در ترکیب این نوع از فولادها، عناصری از قبیل کربن، منگنز و سیلیسیم نیز وجود دارد.

 

معرفی فولاد ضد زنگ (زنگ نزن)

بیشتر بدانید: دلایل خوردگی فولاد ضد زنگ

 

خواص فولاد ضد زنگ

فولاد ضد زنگ یکسری خاصیت دارد که این خاصیت ها را از عناصر سازنده خود می گیرد، این خواص شامل موارد ذیل است:

  • کروم: اساسی ترین عنصری است که در ساختار فولاد ضد زنگ به کار برده می شود. این عنصر خواصی از قبیل استحکام در برابر پوسته شدن و سختی پذیری عمقی را به فولاد می دهد که از زنگ زدن جلوگیری می کند.
  • کربن: استحکام کششی را بالا می برد و موجب سخت شدن فولاد می شود.
  • منگنز: استحکام کششی و تنش تسلیم را بالا می برد که حاصل آن مقاومت در برابر حرارت است.
  • سیلیسیم: از خواص بارز آن سرعت ترکیب زیاد با اکسیژن است برای اکسیژن زدایی مورد استفاده قرار می گیرد.
  • مولیبدن: موجب کاهش شکنندگی می شود و سختی پذیری عمقی و مقاومت حرارتی را بیشتر می کند.
  • نیکل: سختی فولاد را به دنبال دارد.

 

خواص فولاد ضد زنگ

بیشتر بدانید: نبشی ضد زنگ چیست و چه کاربردهایی دارد؟

 

 انواع فولادهای ضد زنگ 

انواع مختلفی از فولادهای ضد زنگ وجود دارند که با توجه به ترکیباتی که در ساختار آنها به کار رفته است خواص و ویژگی های خاص خود را دارند. هر کدام از این فولادها نیز بر اساس خاصیت و مزیت هایی که دارند قابل استفاده در صنایع مختلف هستند از جمله انواع فولادهای ضد زنگ می توانیم به موارد ذیل اشاره داشته باشیم.

 

1- فولاد زنگ نزن فریتی

این نوع از فولاد ضد زنگ، خصوصیات مگنتی، ظاهری و مکانیکی خوبی را دارد. در این نوع فولاد بیشتر از کروم و کمی نیز کربن استفاده شده است. از کابرد آن می توان در تولید شیرآلات، لوازم خانگی، دکوراسیون اشاره داشت. از آنجا که ضخامت نازکی دارد و سختی آن کافی نیست نمی توان بر روی آن جوشکاری انجام داد.

 

2- فولاد زنگ نزن آستنیتی

در میان فولادهای ضد زنگ بیشترین کاربرد را دارد. در ترکیب آن نیز از فلزاتی همچون نیکل، منگنز و نیتروژن استفاده شده است. از ویژگی های مهم آن جوش پذیری خوب آن است. به دلیل ساختار منعطف خوبی که دارد در مقابل خوردگی مقاومت دارد و می توان در لوله های صنعتی، نمای بناها و سازه ها استفاده کرد.

 

فولاد زنگ نزن آستنیتی

بیشتر بدانید: انواع لوله های ضد زنگ

 

3- فولاد ضد زنگ مارتنزیتی

در ساختار این نوع فولاد نیز بیشتر از کروم استفاده شده است، همچنین در ترکیب آن نیز کربن به مقدار یک درصد وجود دارد. از مهمترین مزیت های این نوع فولاد این است که در مقابل سایش مقاومت مناسبی دارد که باعث می شود که لبه های تیز و زاویه های قطعات ساخته شده از آن حفظ شود. با توجه خاصیتی که دارد از آن می توان در تولید ورق های فولادی و تیغه های توربین بخار، کارد، چنگال و... استفاده کرد.

 

4- فولاد زنگ نزن آستنیتی-فریتی

ترکیبی از فولادی های آسنیتی و فریتی می باشد، این ترکیب سبب شده است تا این فولاد از مقاومت بسیار بالایی نیز برخوردار باشد. از مزیت های مهمی که دارد این است که در برابر ترک خوردگی حاصل از خوردگی مقاومت مناسبی را داراست. شکل پذیری معمولی دارد و بر روی آن جوشکاری نیز قابل انجام است در صنایع پتروشیمی و کشتی سازی می توان به کار برد.

 

فولاد زنگ نزن آستنیتی فریتی

بیشتر بدانید: کابینت های فولادی ضد زنگ

 

5- فولاد رسوب سخت شده

این فولاد از استحکام بسیار بالایی برخوردار است و در ترکیب آن عناصری از قبیل کروم، نیکل، مس و آلومینیوم هم وجود دارد. از این فولا در مخزن های زباله های هسته ای و قطعات موتور استفاده می شود و در برابر زنگ زدگی نیز مقاومت آن زیاد است.

 

با مراجعه به صفحه قیمت ناودانی و قیمت ورق روغنی میتوانید از آخرین قیمت این محصولات اطلاع یابید.

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ