فولاد فيدار

هر بندیل میلگرد چند شاخه دارد ؟        

هر بندیل میلگرد چند شاخه دارد ؟        

 پس از تولید محصول مورد نظر در کارخانه, بسته بندی ان از اهمیت خاصی برخوردار است چرا که محصول باید سالم و با کیفیت به دست مشتری رسیده و هنگام  حمل نقل دچار هیچگونه اسیب نشود. نحوه بسته بندی محصولات فولادی و آهن الات بسته به نوع، سایز و کارخانه تولیدی ان ها متفاوت است. یکی از این محصولات میلگرد است.

میلگرد ها رشته های باریک و بلند و فولادی هستند که بالاجبار باید به صورت دسته های چند تایی بسته بندی و روانه بازار مصرف شوند. بهترین و کم هزینه ترین نوع بسته بندی برای این محصول بندیل است  که طی آن یک نوار فلزی یا پلاستیکی به دور تعداد مشخصی  از آنها که قطر و طول و ویژگی های مکانیکی یکسانی دارند پیچیده میشود .

سوالی که مطرح میشود این است که هر بندیل میلگرد چند شاخه دارد؟

 

انواع آرماتور از نظر متریال ساخت و شکل پذیری

 

میلگردها از نظر قطر شکل پذیری و مکانیکی سه دسته هستند:

بسته بندی فولاد نرم و نیمه سخت یعنی رده های s240,s340,s400 با قطرهای مساوی و کمتر از 12 میلیمتر باید به دو شکل میلگرد کلاف یا شاخه مستقیم باشد در صورتی که رده هایی با قطر بالاتر از 12 میلی متر و کل رده های فولاد سخت به صورت شاخه مستقیم بسته بندی میشوند. هر کارخانه برای بسته بندی محصولات خود دارای ویژگیهای منحصر به فرد است.

 

انواع آرماتور از نظر متریال ساخت و شکل پذیری

مقاله مرتبط: بندیل میلگرد چیست؟ و چگونه از آن استفاده می شود؟

 

ضوابط بندیل بندی کارخانه ذوب آهن اصفهان

 

برای مثال کارخانه ذوب آهن اصفهان برای بندیل های خود مشخصه هایی دارد از جمله: 

  1. پنج تسمه بندی به همراه سه حلقه خاموت برای جابجایی راحت تر بندیل ها (خاموت های دو رشته ای یا چند رشته ای)
  2. دو عدد پلاک به ابعاد 7.5*11.5 و 7.5*10 از جنس گرافی پلاست که یکی به تسمه ها متصل شده و دیگری توسط مفتول به انتهای یکی از شاخه ها.
  3. زمینه پلاکها در طرفی زرد و طرف دیگر سفید در نظر گرفته شده یا هر دو طرف سفید.
  4. در یک طرف پلاک متصل شده نام کارگاه نورد, نوع محصول, مالک آن, سایز محصول, شماره بسته, شماره ذوب, طول و وزن بسته, آرم استاندارد ایران و آرم ذوب آهن.
  5. وزن بسته بین 5 تا 5.5 تن میباشد. 
  6. نوع آج محصولات که بر اساس استاندارد DIN یا GOST میباشد. 
  7. روی میلگردهای آجدار آرم  ESCO درج شده که علامت اختصاری ذوب آهن میباشد. 

 

چند بندیل میلگرد

بیشتر بخوانید: نحوه تشخیص سایز میلگرد

 

وزن هر بندیل میلگرد بستگی به تعداد و قطر شاخه ها دارد و هر نوع وزن مخصوص به خود را داراست. مثلا میلگرد 8 میلیمتری ذوب آهن اصفهان 5 کیلوگرم است و میلگرد 16 میل 20 کیلو. البته وزن استاندارد جهانی برای میلگردها در جدول اشتال تعریف شده است که در آن سایز , وزن آن, سطح مقطع و اساس مقطع به صورت دقیق تعین شده است. همچنین قیمت میلگرد هم بر اساس همین فاکتور ها مانند وزن هر شاخه متفاوت است.

با اینحال هر کارخانه میتواند میلگرد خود را با ابعاد متفاوت تولید کند ولی این ابعاد برای هر نوع باید ثابت و مشخص باشد چون با دانستن وزن کلی هر بندیل و تقسیم آن بر وزن هرشاخه میتوان به تعداد شاخه در بندیل پی برد یا بالعکس از حاصل ضرب تعداد شاخه ها در وزن هر شاخه میتوان به وزن کلی بندیل رسید؛ پس وزن مشخص شده بندیل ها برای هر کارخانه باید همیشه ثابت و یکنواخت باشد و در واقع پیرو استانداردهای منحصر به فرد همان کارخانه که در مشخصات محصول تعریف شده است که این مقادیر روی پلاک های هر بندیل که قبلا توضیح داده شد ذکر شده است. 

مثلا برای ذوب آهن اصفهان وزن بندیل  بین 4.5 تا 5 تن در نظر گرفته شده , بنابراین وقتی یک بندیل میلگرد 12 داشته باشیم با توجه به اینکه وزن هر شاخه در استاندارد ذوب آهن 10.5 کیلوگرم است پس در هر بندیل میلگرد 12 ما 447 شاخه خواهیم داشت و این تعداد برای میلگرد 14 که وزن آن 15 کیلو است به 313 میرسد در صورتی که دیگر کارخانه ها مانند بافق یزد, نیشابور, کاشان, حسن رود و ... وزن بندیل هایشان بین 2 تا 2.5 تن است و بالطبع تعداد شاخه های آنها نیزبا توجه به وزن مخصوص هر شاخه متفاوت میشود.

پس به طورکلی نمیتوان عدد مشخص و ثابتی برای همه بندیل ها بیان کرد و همیشه باید محاسبه شود. 

نکاتی برای بندیل بندی میلگرد

به طور کلی میلگرد را به دو صورت بسته بندی میکنند، به شکل میلگرد کلاف و شاخه، هر یک از این بسته بندی ها برای نوع خاصی از این مقطع کاربرد دارد، و بسته به خواص مکانیکی و شکل پذیری آنها که به دلیل استفاده از متریال های مختلف در ساخت آنها است، مورد استفاده قرار میگیرد. این مقاطع از نظر نوع متریال به دسته های زیر تقسیم بندی میشوند. 

معمولا آرماتورهایی که داری قطر کمتر از 12 میل باشند و از فولاد نرم یا نیمه سخت ساخته باشند را میتوانیم به صورت کلاف بسته بندی کنیم، اما اگر قطر آنها بیشتر باشد یا از فولاد سخت ساخته شده باشد آنها را با استفاده از بندیل بندی بسته بندی میکنند. 

برای اطلاع از قیمت آهن میتوانید با کارشناسان فولاد فیدار تماس حاصل فرمایید.

 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ