فولاد فيدار

آسان ترین راه تشخیص تیرآهن تقلبی از اصل

آسان ترین راه تشخیص تیرآهن تقلبی از اصل

با افزایش درخواست مقاطع فولادی و نیاز بیشتر بشر به آنها به طبع ساخت و تولید آن ها نیز افزایش یافت در این بین افرادی سودجو به وجود آمدند که قصد داشتند تا مقاطع تقلبی را به جای اصلی آن ها جای بزنند و به فروش برسانند. به قطع میتوان گفت از مهم ترین مقاطع در هر ساختمانی تیرآهن است که وظیفه تحمل فشار های وارده را به عهده دارد به همین علت استفاده از تیرآهن تقلبی به جای اصلی میتوانند بسیار زیان بار باشد و یا حتی در مواقعی همچون وقوع زلزله میتوانند زندگی افراد را به خطر بیاندازد. در ادامه با ما همراه باشید تا آسان ترین راه های تشخیص تیرآهن تقلبی از اصل را به شما آموزش دهیم.

برای دریافت قیمت تیرآهن و قیمت تیرآهن هاش به صفحات لینک شده مراجعه فرمایید.

راه های تشخیص تیرآهن تقلبی از اصل


پیش از خرید هر محصول اساسی و مهمی باید در مورد آن اطلاعات کافی را داشته باشیم به همین علت بهتر است که بدانید تیرآهن ها دارای مدل های متفاوت و گوناگونی میباشند که هر کدام از آن ها با استانداردی متفاوت تولید میشود اگر که مایل هستید در این زمینه بیشتر بدانید میتوانید به مقاله انواع استانداردهای تیرآهن مراجعه کنید و آن را مطالعه فرمایید. در ادامه به راه هایی برای تشخیص تیرآهن تقلبی از اصلی خواهیم پرداخت.

 

راه های تشخیص تیرآهن تقلبی از اصل

بیشتر بخوانید: تفاوت تیرآهن IPB و IPE و INP

 

1- توجه به مشخصات ظاهری تیرآهن


یکی از ابتدایی ترین مواردی که باید به آن توجه کنید و به کمک آن بتوانید تیرآهن تقلبی از اصلی را تشخیص دهید توجه به ظاهر میلگرد میباشد.از آنجایی که میلگرد ها دارای استاندارد ها و انواع گوناگون میباشند به همین خاطر ضروری است که از نوع و شکل های آن اطلاع داشته باشید. به بال های تیرآهن و نحوه وصل شدن آن ها به جان تیرآهن نگاه کنید تیرآهن های اصل در محل وصل شدن خط جوش ندارند زیرا تیرآهن ها را در کارخانه به روش نورد میسازند.


2- توجه به وزن تیرآهن


از دیگر مواردی که میتوان با کمک آن تیرآهن فیک از اصل را تشخیص داد. اندازه گیری وزن آن است در بعضی از مواقع ممکن است سود جو ها از وزن تیرآهن یا ضخامت آن کم کرده باشند که این باعث کاهش استقامت تیرآهن میشود برای آنکه بتوانید از اصالت تیرآهن اطمینان حاصل کنید بهتر است که وزن آن را اندازه گیری کنید و سپس با استفاده از فرمول محاسبه وزن تیرآهن، وزن آن را اندازه گیری کنید و در نهایت عدد حاصل را با جدول اشتال مقایسه کنید البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که در شرایطی ممکن است عدد حاصل دقیقا با عدد جدول برابر نباشد ولی اگر که تفاوت این دو عدد زیاد باشد باید به اصالت تیرآهن شک کنید.


3- علامت اختصاصی روی تیرآهن


تولیدکنندگان اصلی تیرآهن یعنی کارخانه ها برای آنکه محصول خود را تبلیغ کنند و یا اعلام کنند این محصول ساخت کارخانه خودشان میباشد بر روی محصولاتشان علامتی اختصاصی حک میکنند که این علامت نشان دهنده نام کارخانه تولید کننده آن میباشد همچون کارخانه فولاد دریا تبریز که علامت مخصوص آن D میباشد البته این نکته را هم مد نظر داشته باشید که علامت اختصاری از یکی کلمه میتواند شروع شود و تا چهار کلمه نیز ادامه داشته باشد. محصولی که علامت اختصاصی ندارد ممکن است که اصل نباشد.

 

علامت اختصاصی روی تیر آهن

بیشتر بخوانید: نحوه تشخیص میلگرد تقلبی از اصل

 

4- بسته بندی تیرآهن


توجه به بسته بندی را میتوان یکی از راه های اصلی تشخیص محصول تقلبی از اصلی بدانیم از آنجایی که تیرآهن ها را در حجم های سنگین و بالا خرید و فروش میکنند به همین علت نیز آن ها را به صورت بندیلی و در بسته های 5 تنی دسته بندی میکنند. البته در بعضی از اوقات نیز ممکن است کارخانه تیرآهن ها را با وزن های 2 الی 5 تن دسته بندی کنند اما اغلب در همان وزن 5 تن دسته بندی میشوند.


5- پلاک تیرآهن


بر روی تمامی محصولات فولادی نوعی شناسنامه یا پلاک قرار میگیرد که نشان دهنده اطلاعاتی در مورد محصول میباشد این اطلاعات از این قرار است.

  • نام محصول
  • تولیدکننده محصول
  • تست های انجام گرفته
  • وزن محصول
  • استانداردهای تولیدی محصول


6- جوش پذیری تیرآهن


جوش کاری و جوش پذیری تیرآهن میتواند اصل یا تقلبی بودن آن را مشخص کند زیرا اگر که از موادی به جز مواد اصلی فولاد در تیرآهن استفاده شده باشد نتیجه آن جوش پذیری ضعیف خواهد شد با این کار میتوان به سادگی از کیفیت تیرآهن اطلاع یافت همچنین این روش، روشی مرسوم برای اطلاع از کیفیت دیگر مقاطع فلزی نیز میباشد.

 

جوش پذیری تیرآهن

 

7- رنگ تیرآهن


در پایان باید بگوییم که به رنگ تیرآهن توجه کنید تیری که دچار زنگ زده ای شده است و یا رنگ نقطه ای از آن با دیگر نقطه آن متفاوت است و این اختلاف رنگ زیاد بر روی بدنه آن قابل مشاهده میباشد نمیتواند تیری مرغوب باشد. البته در بعضی از شرایط ممکن است که این تغییر رنگ به علت انبار کردن بد تیرها باشد به عنوان مثال انبار کردن تیرآهن درون انباری که نمور میباشد میتواند موجب  زنگ زدگی شود.


جمع‌بندی


در این مقاله سعی کردیم که به ساده ترین راه های تشخیص تیرآهن اصل از تقلبی اشاره کنیم البته یکی دیگر از روش ها این است که سعی کنید از فروشگاه های معتبر خرید کنید. فروشگاه های معتبر برای آنکه اعتبارشان خدشه دار نشود سعی میکنند تا محصولی با کیفیت را به دست مشتری برسانند در این زمینه یکی از فروشنده های معتبر شرکت فولاد فیدار میباشد که عرضه کننده انواع مقاطع فولادی میباشد. برای اطلاع از قیمت آهن، قیمت پروفیل و قیمت میلگرد میتوانید با به صفحات آن در سایت مراجعه فرمایید و یا با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ