فولاد فيدار

انواع استانداردهای تیرآهن

انواع استانداردهای تیرآهن

تیرآهن یکی از مهمترین پروفیل های ساختمانی است، که کاربردهای بسیار زیادی دارد، اگر قصد خرید تیرآهن را داشته باشید، حتما باید علامت های اختصاری و استانداردهای این محصول آشنایی داشته باشید.

تا پس از خرید متحمل ضرر و زیان نشوید. بسیار مشاهده شده است که نقشه ساختمان با استاندارد INP کشیده شده است اما به دلیل عدم آگاهی خریدار تیرهای IPE خریداری شده است و ضرر زیادی برای خریدار داشته اشت.
این محصول با علامت های اختصاری I، NP،H و IPB به فروش میرسد، از مقطع در ساخت ستون، بیم ها، پل های لانه زنبوری، خرپا و نعل درگاه استفاده میشود.

مهمترین استانداردهای تیرآهن: استاندارد اروپا IPE، استاندارد چین و روسیه INP، و استاندارد تیرهای بال پهن یا IPB است. در ادامه این نوشته هر یک این استانداردها را به تفضیل بررسی خواهیم کرد.

 

علامت های اختصاری تیرآهن

 

استاندارد  INP

همانطور که گفتیم، این استاندارد مربوط به تیرهای ساخته شده در چین و روسیه هستند، شکل ظاهری این مقطع به صورت I است و ضخامت بال ها با فاصله گرفتن از تیرها کمتر میشود. و در طول بال ها شیب ملایمی قابل مشاهده است. در حال حاضر با توجه به تحریم ها بیشتر تیرهای واردتی در ایران با این استاندارد هستند. برای مشاهده قیمت تیرآهن به صفحه این محصول مراجعه نمایید.

 

استاندارد  IPB

این استاندارد همان استاندارد تیرآهن هاش است، این مقاطع در مقایسه با انواع معمولی عریض تر هستند و طول بال های بیشتری دارند، برای دریافت قیمت تیرآهن هاش به صفحه این محصول مراجعه نمایید. این محصول با دو نوع IPBL به معنای سبک و علامت اختصاری IPBV به معنای سنگین در بازار به فروش میرسد.

 

تیرآهن IPB

 

استاندارد IPE

تیرهای تولید شده در ایران و کشور های اروپایی با این استاندارد تولید میشوند، شکل ظاهری این مقاطع هم I شکل است ولی ضخامت بال های آنها در تمام طول مقطع یکسان است.
به این دلیل که همه محصولات تولید شده در ایران با این استاندارد هستند، مهندسان ساختمان نیز نقشه های ساختمانی را براساس استاندارد IPE میکشند، به همین دلیل در ایران این استاندارد محبوبیت بیشتر دارد.

 

تیر‌های لانه زنبوری

این مقاطع به دلیل داشتن حفره های توخالی شش ضلععی (به شکل لانه زنبور) در سطحشان به این نام شناخته میشوند. این محصول در واقع همان تیرهای معمولی هستند که برای افزایش توان خمشی محصول، وزن کمتر و ارتفاع بیشتر بریده شده اند و دوباره جوش داده شده اند. استفاده از تیرآهن لانه زنبوری در مقایسه با انواع معمولی اقتصادی تر است و همچنین به دلیل وجود حفره های توخالی بر جان مقطع، به سادگی میتوان لوله های تاسیساتی را از آنها عبور داد.

 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ