فولاد فيدار

نبشی استنلس استیل چیست و چه کاربردهایی دارد؟

نبشی استنلس استیل چیست و چه کاربردهایی دارد؟

نبشی استینلس استیل مانند نبشی آهنی است، اما به دلیل استفاده از آلیاژ استینلس استیل در ساخت آن دارای ویژگی ها و کاربردهای متفاوتی از انواع آهنی است.

همانطور که از نام نبشی های استنلس استیل مشخص است، این محصولات از فولاد ضد زنگ ساخته شده اند به همین دلیل هم بزرگترین مزیت آنها در مقایسه با انواع آهنی عدم نیاز به ضد زنگ یا گالوانیزاسیون است، برای درک بهتر این موضوع در ابتدا به تعریف استنلس استیل میپردازیم.

 

استنلس استیل چیست؟

استنلس استیل یا همان فولاد ضد زنگ آلیاژی از فولاد است که به دلیل برخورداری از درصد بالای کروم از مقاومت بسیار بالایی در برابر خوردگی و زنگ زدگی برخوردار است و با قرار گرفتن در برابر عوامل محیطی مانند رطوبت و اکسیژن اکسید نمیشود، همچنین برخلاف فلزات آبکاری شده مانند گالوانیزه در صورت ایجاد خراش و صدمه به سطح فلز، لایه ضد زنگ از بین نمیرود و فلز دچار خوردگی نخواهد شد. 

استیل خود دارای آلیاژهای متعددی است که با توجه به نوع در صنایع مختلفی استفاده میشود،  از مهمترین آلیاژهای استیل میتوان به: 304، 420، 430، 304، 316، 321 و 309 اشاره داشت. در ادامه به معرفی برخی از این آلیاژها و کاربرد آنها در ساخت نبشی خواهیم پرداخت. 

نبشی استنلس استیل

بیشتر بخوانید: نبشی اسپیرال چیست و چه کاربردهایی دارد؟

 

نبشی استیل 304

یکی از پردکاربردترین آلیاژهای استیل، 304 است، به همین دلیل میزان تقاضای نبشی استیل 304 در بازار بسیار بالا است، به این دلیل که در فولاد 304 از میزان 18 درصد کروم و حدود 8 درصد نیکل استفاده شده است، دارای خاصیت ضد زنگ بوده و به همین دلیل در برخی صنایع به آن فولاد 18-8 هم گفته میشود. این محصول دارای تنش تسلیم معادل 170 مگاپاسکال است و توانایی تحمل تنش تا 485 مگاپاسکال را برخوردار است. 

به طور کلی استیل سری 300 از مقاومت مناسبی در برابر خوردگی برخودار بوده، و از نبشی های ساخته شده با این آلیاژ در کاربردهای مختلف که در محیط های مرطوب که میزان خوردگی در آنها بالا است مورد استفاده قرار میگیرد. از مهمترین کاربردهای این محصول میتوان به ساخت دکل های مخابراتی، سیستم های پایپینگ، اتصالات و... اشاره داشت. البته به ذکر این نکته حائز اهمیت است که قیمت نبشی با آلیاژهای مختلف متفاوت بوده و قیمت گذاری براساس کاربرد، آلیاژ و سایز محصول صورت میپذیرد. 

انواع نبشی استنلس استیل از نظر شکل ظاهری

نبشی بال مساوی: این محصول دارای دو بال قائم بر هم است و اندازه بالها باهم برابر است. و نماد آنها به شکل l400 است.

بال نامساوی: همانطور که از نام این محصول مشخص است، اندازه بال ها با هم برابر نیستند و برای نمایش آنها در نقشه از سایز هر دو بال استفاده میکنند. 

کاربردهای نبشی استنلس استیل

همانطور که پیشتر اشاره داشتیم از این محصول در مکان هایی که امکان خوردگی در آنها زیاد باشد استفاده میشود، البته به این نکته توجه داشته باشید، خاصیت ضد خوردگی آنها بیشتر در فضاهای مرطوب است و در برخورد با آلاینده ها، آب سنگین و.. امکان خوردگی در آنها وجود خواهد داشت، در ادامه به برخی از کاربردهای این محصول میپردازیم.

  • ساخت خرپا
  • ساخت دکل های مخابراتی
  • استفاده در فونداسیون ساختمان
  • ساخت آسانسور
  • ایجاد اتصلات میان تیرآهن، پروفیل و ستون های سازه
  • اتصال پل به ستون
  • ساخت ماشین آلات و تجهیزات صنعتی
  • ساخت دکلهای انتقال نیرو

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ