فولاد فيدار

انواع آلیاژهای فلزی غیرآهنی چه چیزهایی هستند؟

انواع آلیاژهای فلزی غیرآهنی چه چیزهایی هستند؟

آلیاژها از ترکیبات 2 یا چند فلز باهم ایجاد میشوند، تاریخچه پیدایش آلیاژ ها به هزاران سال پیش باز میگردد، اولین الیاژ ساخته شده به دست بشر ترکیبی از مس و قلع بود که تشکیل برنز را داده بود. تا پیش از این انسان ها تنها از مس برای ساخت ظروف و.. استفاده میکردند اما پس از آنکه به تغییر خواص فلزات مختلف با ترکیب آنها پی بردند توانستند وسایلی از جمله وسایل کشاورزی و جنگی و.. که از دوام و کیفیت بالاتری برخوردار بود تولید کنند. 

معرفی آلیاژهای غیر آهنی

زمانی که دو عنصر را با یکدیگر ترکیب میکنیم، یک آلیاژ تشکیل میشود و با ترکیب خواص انها با یکدیگر خواص بهتری از عناصر اولیه به دست می آید، به عنوان مثال با ترکیب کربن و فلز آهن، آلیاژی مستحکم تر به نام فولاد ساخته شد، اما غیر از آلیاژ های آهن و فولاد، آلیاژهای فلزی دیگری هم وجود دارند که در این بخش آنها میپردازیم. 

انواع آلیاژهای غیرآهنی

بیشتر بدانید: میلگرد آلیاژی چیست؟

 

انواع آلیاژ غیر آهنی

با استفاده از فلزات بیشماری قادر به ساخت آلیاژها هستیم، با اینکاز فلزات با خواص مختلف را با هم ترکیب میکنند. فلزاتی که قادر به تولید الیاژ با آنها هستیم عبارت هستند از: مس، منیزیم، کبالت، آلومینیوم و نیکل.

آلیاژهای آلومینیوم

آلومینیوم یکی از پرکاربردترین فلزات در جهان است که از رسانی الکتریکی بسیار مناسبی برخوردار است. و به همین جهت هم از آلیاژهای متعددی برخوردار است، از آلیاژهای این فلز به دلیل وزن بسیار پایینی که دارد در صنایع حمل و نقل استفاده میشود. به طور کلی این آلیاژها به دو دسته، کارپذیر و ریختگی تقسیم بندی میشوند. 

 

علاقه مندان برای اطلاع از قیمت تیرآهن، قیمت لوله و قیمت ناودانی میتوانند با کارشناسان فولاد فیدار تماس بگیریند. 

 

آلیاژ کبالت

آلیاژهای کلبات از جنگ جهانی دوم تا امروز در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار میگیرند، این آلیاژ معمولا در دسته بندیهای سوپر آلیاژها قرار میگیرند. و از ترکیب کلبات با فلزات دیگری مانند: تنگستن، نیکل، آهن و کروم تولید میشوند، و استحکام بسیار خوبی در برابر خوردگی و قرار گرفتن در محیط هایی با شرایط خاص به عنوان مثال محیط های با حرارت بسیار بالا دارند. 

آلیاژهای کلبات

گروه اول: از گروه اول به دلیل تحمل در برابر دمای بالا در کانالهای موتورهای هوایی یا محفظه های احتراق استفاده میشود، و در انواع: Haynes188، S-816 و Haynes25 تولید میشوند، که توانایی حفظ خواص مکانیگی از دمای 1500 تا 2000 درجه را برخوردار هستند. 

گروه دوم: این نوع که از ترکیب کلبات و نیکل ساخته شده است، علاوره بر مقاومت تا دمای 650 درجه از انعطاف و مقاومت در برابر خوردگی خوبی هم برخوردار است. 

گروه سوم: این گروه الیاژهای استالیت اند که از ترکیب کلبات و کروم، مولبیدن، تنگستن و ... استفاده میشود به همین دلیل از خواص زیادی برخوردار هستند، و در کاربردهایی که نیاز به خواص مقاومتی و بیولوژیکی برخوردار هستند استفاده میشود. 

آلیاژهای مس

مس از سال های دور تا به امروز یکی از فلزات پر کاربرد بوده است. از خواص مهم آن میتوانیم به خصوصیات چکش خوری، انعطاف، هدایت الکتریکی بالا، هدایت حرارتی و قابلیت آلیاژ پذیری خیلی خوبشان اشاره کنیم، و همانطور که گفتیم، اولین آلیاژ ساخته شده در تاریخ هم با استفاده از این فلز ساخته شده است. که آلیاژهای آن از ترکیب مس و برنج و مس و قلع به وجود می آیند. 

آلیاژهای مس

بیشتر بدانید: آلیاژ مفرغ چیست؟

 

آلیاژ منیزیم

منیزیم سومین عنصر فراوان در کره زمین محسوب میشود و به دلیل وزن کمی که دارد در کاربردهای مختلفی از آن استفاده میکنیم. از ویژگی های این فلز میتوانیم قابلیت ترکیب آن با فلزات مختلف را نام ببریم، این فلز را میتوانیم با موراد مختلفی از جمله: الومینیوم، روی و مس ترکیب کنیم. 

الیاژ منیزیوم و آلومینیوم

این آلیاژ نخستین بار در جنگ جهانی برای ساخت تجهیزات جنگی و همچنین جنگنده های هوایی استفاده شد، و به آن الیاژ AM هم گفته میشود، حال معمولا زمانی که درصد آلومینیوم در این آلیاژ از 8 درصد بیشتر باشد بسیار سختی بالایی خواهد داشت و به همین جهت هم در ساخت هواپیماهای بوئینگ بسیار استفاده میشود. 

آلیاژ منیزیوم روی و مس

این آلیاژ به دو صورت، یکی از دو عنصر منیزیم و روی ساخته شده اند، مقاومت و قابلیت پیرسختی این آلیاژ بالا است. اما در صورتی که در ساخت آن از مس هم استفاده شود، مقاومت آن در برابر خوردگی کاهش خواهد یافت. 

آلیاژهای نیکل

این آلیاژها را بر پایه نیکل تولید میکنند و از آنجایی که نیکل به وفور در کره زمین وجود دارد، و از خواص خیلی خوبی مانند: چکش خواری و شکل پذیری مناسب برخودار است و به راحتی قابلیت تغییر شکل را دارند. به طور کلی این آلیاژ در انواع زیر ساخته میشود.

آلیاژهای نیکل

بیشتر بدانید: آشنایی با آلیاژ اینکونل و ویژگی های آن

 

  • آلیاژ نیکل آهن
  • آلیاژ نیکل کروم آهن
  • آلیاژ نیکل کروم آهن مولبیدن
     

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ