فولاد فيدار

آشنایی با آلیاژ اینکونل و ویژگی های آن

آشنایی با آلیاژ اینکونل و ویژگی های آن

 با همه کاربردهای متفاوتی که از فلز استفاده می شود، ویژگی های متفاوتی برای هر استفاده مورد نیاز است. یکی از فلزاتی که بسیاری از صنایع از آن استفاده می کنند، آلیاژ اینکونل است. مجموعه گسترده ای از فلزات موجود برای تولید به عنوان یک جزء یا قطعه مورد نیاز برای یک پروژه به شرکت ها این امکان را می دهد تا از فلزاتی که همه مشخصات آنها را دارد استفاده کنند تا بتوانند به بهترین نحو به اهداف خود برسند. در این مقاله قصد داریم شما را با آلیاژ اینکونل، ویژگی ها و کاربردهای آن آشنا کنیم.

 

آلیاژ اینکونل چیست؟

 

اینکونل یک آلیاژ نیکل-کروم است که به دلیل کیفیت بالا و مقاومت خوردگی ، برای برخی از محیط های سخت و همچنین در برابر اکسیداسیون برای تحمل دمای بالا مقاوم هستند. اینکونل هنگامی که در معرض حرارت قرار می گیرد، یک لایه تشکیل می دهد تا سطح را از گرما و سایر آسیب ها محافظت کند. این ماده همچنین در برابر فشار مقاوم است که آن را برای کاربردهای شدید مناسب می کند.این فلز به عنوان سوپرآلیاژ طبقه بندی می شود. در دماهای پایین و بالا در مواردی که مواد دیگر مانند فولاد و آلومینیوم خراب می شوند، خوب عمل می کند و همچنین در برابر شکاف، ترک خوردگی مقاوم است.

 

آلیاژ اینکونل چیست؟

همچنین بخوانید: آلیاژ مفرغ چیست؟

 

انواع آلیاژهای اینکونل

 

اینکونل دارای انواع مختلفی است که در ادامه هر کدام از انواع این آلیاژها به همراه کاربردهایشان ارائه شده است.

اینکونل  600: از استحکام بالایی برخوردار است و به راحتی قابل شکل گیری است. همچنین می توان آن را با کار سرد سخت و تقویت کرد.

اینکونل  601: دارای استحکام بالا و کارایی خوب با ثبات متالورژی عالی و مقاومت بالا در برابر کربوراسیون است.

اینکونل  617:  بسیار مقاوم در برابر اکسیداسیون و کربوراسیون. آلیاژ نیکل Inconel 617® به راحتی قابل ساخت است.

اینکونل  625: آلیاژ پایه نیکل غیر مغناطیسی، مقاوم در برابر خوردگی و اکسیداسیون است. دارای استحکام دمایی بالا در محدوده دمایی تا 2000 درجه فارنهایت (1093 درجه سانتی گراد)

اینکونل  718: یک آلیاژ بر پایه نیکل سخت شده که برای نشان دادن عملکرد فوق العاده بالا ، خاصیت کششی و پارگی خزشی در دمای تا 1300 درجه فارنهایت (704 درجه سانتی گراد) طراحی شده است.

اینکونل  X-750: آلیاژ نیکل-کروم برای مقاومت در برابر خوردگی و اکسیداسیون و استحکام بالا در دمای 1300 درجه فارنهایت استفاده می شود.

 

انواع آلیاژهای اینکونل

 

برنامه های کاربردی اینکونل چیست؟

 

آلیاژ اینکونل می توانند برای طیف گسترده ای از برنامه ها، از جمله کاربردهای آب دریا استفاده شوند. خواص آلیاژهای اینکونل آن را برای تیغه های پروانه، اتصالات سریع قطع زیر دریایی، پیشرانه های کمکی زیر دریایی، دمنده خط سرقت و موارد دیگر بسیار مناسب می کند. همچنین به طور گسترده ای در زمینه هوافضا برای سیستم های مجرای هواپیما، سیستم های خروجی موتور، لوله های هیدرولیک و لوله های مبدل حرارتی در سیستم های کنترل محیطی استفاده می شود.

اینکونل دارای خواص مقاوم در برابر خوردگی و استحکام خستگی عالی برای کاربردهای صنعتی سخت می باشد. از آنها می توان در صنایع هواپیما ، دریایی، صنایع شیمیایی استفاده کرد، اما ترکیب شیمیایی و مقاومت آنها در برابر دما، هر یک از این آلیاژهای نیکل را برای کاربردهای سفارشی که عموماً برای صنایع زیر مورد نیاز است ، ایده آل می کند:

  • هوافضا
  • تولید برق
  • راکتورهای هسته ای
  • توربین های گازی
  • سیستم های اگزوز موتور جت
  • سیستم های معکوس رانش موتور
  • دمیده و مفاصل انبساطی
  • پشته های شعله ور
  • اجزای آب دریا

 

کاربرد آلیاژ اینکونل

 

مزایای آلیاژ اینکونل

 

آلیاژ اینکونل معمولاً در محیط های سخت استفاده می شود که در آن حرارت شدید و مقاومت در برابر خوردگی برای موفقیت قطعه، جزء ضروری است. اینکونل ویژگی های مفید زیر را ارائه می دهد:

  • قدرت خستگی عالی
  • مقاومت در برابر خوردگی برجسته
  • مقاومت خوب در برابر اسیدها
  • خواص مکانیکی درجه حرارت بالا و پایین عالی
  • مقاومت خوب در برابر اکسیداسیون درجه حرارت بالا

 

 شما میتوانید برای دیدن قیمت میلگرد و قیمت تیرآهن به صفحات آن مراجعه کنید و یا از طریق صفحه تماس با ما با کارشناسان ما در ارتباطات باشید.

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ