فولاد فيدار

آلیاژ مفرغ چیست؟

آلیاژ مفرغ چیست؟

انسان ذاتا موجودی است که علاقه دارد خواص مواد اطراف خود را کشف کند و از آنها برای داشتن زندگی بهتر استفاده کند، آلیاژ مفرغ یا همان برنز که اسم آن را همیشه در مسابقات ورزشی می شنویم اولین آلیاژی است که توسط انسان ساخته شده است، این آلیاژ در گذشته توسط اشراف زادگان برای ساخت ظروف، قابلمه، سکه، مجسمه‌سازی... مورد استفاده قرار می گرفت تا اینکه بعد ها  نقره و طلا مورد توجه اشراف زادگان قرار می گیرد. امروزه از این آلیاژ به دلیل داشتن خواص ویژه ای چون استحکام و مقاومت بالا، در صنایع مختلف به کار گرفته می شود. در ادامه همراه ما باشید تا به صورت جامع و مختصر با آلیاژ مفرغ آشنا شوید.

 

آلیاژ مفرغ چیست؟ 

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که اسم آلیاژ مفرغ را بشنوید و ندانید که آلیاژ مفرغ همان برنز است. آلیاژ برنز (bronze) از ترکیب دو عنصر قلع و مس به وجود می آید و در گذشته از آن برای ساخت ابزارهای گوناگون و مجسمه استفاده می شد. آلیاژ مفرغ با قدمت بیش از 5 هزار سال، اولین آلیاژی است که توسط انسان ساخته شد دلیل این قدمت طولانی هم این است که در برخی معادن دو عنصر قلع و مس کنار یکدیگر هستند و آلیاژ مفرغ را به وجود می آورند. روند ذوب و ترکیب این دو عنصر به این صورت است که ابتدا باید سنگ مس را درون کوره ای قرار داد تا ذوب شود، سپس در هنگامی که به سنگ مس گرما داده می شود، فلزاتی که نقطه ذوب پایینی تری دارند، رودتر از بقیه ذوب شده و درون کوره ها و گودال ها ته نشین می شوند. فلزات ته نشین شده آلیاژ مفرغ را تشکیل میدهند.

 

آلیاژ مفرغ چیست

 

 

انواع آلیاژ برنز

آلیاژ برنز به طور کلی به سه شکل مختلف با مقدار و میزان آلیاژهای مختلف ساخته می شود، این تقاوت باعث می شود تا این سه دسته مقاومت، استحکام و ضریب اصطکاک با یکدیگر تفاوت داشته باشند. ویژگی های سه دسته اصلی آلیاژ به  شرح زیر می باشد:

  • مفرغ بتا: چکش خواری بالا زمانی که دمای قطعه پایین است.
  • مفرغ آلفا: چکش خواری بالا در زمانی که دمای قطعه بالا است.
  • مفرغ گاما: در هیچ حالتی قابلیت چکش خواری ندارد و در صورت ضربه، قطعه نرم و شکننده می شود.

 

انواع آلیاژ برنز 

 

تاریخچه آلیاژ مفرغ یا برنز

برنز یا مفرغ نخستین آلیاژی است که بشر توانسته است به دانش ساخت آن دست یابد و از آن استفاده کند نخستین بار که بشر توانست این آلیاژ را بسازد تقریبا به چهار هزار سال پیش از میلاد مسیح برمیگردد. 
در بین مورخین و مکتشفین بین خاستگاه برنز اختلاف است ولی تقریبا میتوان گفت قدیمی ترین ابزار های برنزی پیدا شده در کشور های ایران، عراق و تایلند پیدا شده است برنز تقریبا در بین تمامی تمدن ها جایگاه ویژه ای داشته است. این فلز در ساخت انواع سلاح، ظرف غذا، فنجان و کاسه و ... کاربرد داشته است.
 

شروع عصر برنز

عصر برنز به عصری گفته میشود که بشر توانست برنز را بسازد و به شکل عمده ای از آن استفاده کند. شاید برای شما سوال شود که آهن بهتر از برنز است پس چرا برنز در ابتدا ساخته شده و تمدن ها از آن بسیار استفاده کرده اند؟ در این خصوص باید بگوییم که از آنجایی که مقاومت ذوب آهن بالاتر است به همین خاطر در آن دوران بشر نمیتوانست آهن را ذوب کند و به آن شکل دهد تا بتواند از آن استفاده کند. بنابراین تقریبا استفاده از آهن در آن زمان غیر ممکن بود. 

 

آلیاژ برنز در ایران

کاوش های صورت گرفته در کشور ایران نشان می دهد که ساکنان ایران، سابقه طولانی در امر استخراج برنز و به کارگیری از این آلیاژ دارند. تحقیقات و کاوش های صورت گرفته توسط دیرینه شناسان در مناطق مختلفی از ایران مانند تپه قبرستان دشت قزوین متعلق به نیمه دوم هزاره پنجم پیش از میلاد، روستاهای سنگتراشان و سرخده علیا (سرسراب) در خرم آباد لرستان، تپه علی کش در دهلران، تپه سیلک، تل ابلیس در بخش مرکزی رشته کوههای کرمان و کاوشهای بمپور و  شهداد نشان می دهد که ساکنین این نواحی 5 هزار سال قبل از میلاد مسیح آلیاژ برنز را می شناخته اند و از آن استفاده می کرده اند. ساکنین این مناطق از آلیاژ برنز برای ساخت اسلحه‌ هایی چون خنجر و سپر و پیکان و شمشیر استفاده می کردند و اشیا و ابزار آلات ساخته شده توسط این آلیاژ را داد و ستد می کرده اند.

 

آلیاژ برنز در ایران

 

آلیاژ مفرغ در اروپا

در اروپا بنابر گفته تاریخ نگاران و مکتشفان استفاده از مفرغ در آنجا تقریبا به 2000 سال پیش از میلاد مسیح برمیگردد البته در جای جای اروپا این تاریخ متفاوت است به عنوان مثال تاریخچه استفاده از برنز در اروپا مرکزی به 1800 سال پیش از میلاد مسیح برمیگردد. در اروپا از برنز در مراسم های تدفین، تبر، خنجر، ظروف و ... استفاده میکردند.

 

خواص آلیاژ مفرغ 

همه آلیاژهای موجود در کره زمین دارای خواص و ویژگی های گوناگونی هستند که آنها را از بقیه متمایز می کند، آلیاژ برنز نیز دارای ویژگی هایی است، ویژگی هایی که آلیاژ مفرغ با آن شناخته می شود به شرح زیر می باشد:

  • در طی اکسیداسیون آلیاژ برنج یک لایه کربن بر روی قطعه برنزی به وجود می آید که این اتفاق باعث می شود تا قطعه در برابر خوردگی مقاوم تر شود.

  • گرما و الکتریسیته را به خوبی منتشر و هدایت میکند.
  • نقطه ذوب و چگالی پایین 
  • مقاوم در برابر تغییرات جوی
  • شکل پذیری مناسب
  • جوش خوری عالی

 

خواص آلیاژ مفرغ 

 

کاربردهای آلیاژ برنز

در قرون وسطی در کشور انگلستان از آلیاژ برنز برای ساخت کاسه‌ ها، فنجان‌ ها، بشقاب‌ های مفرغی و همچین چاقو و ادوات نظامی استفاده می شد، اما امروزه بیشتر از آلیاژ برنز در صنایع کشتی سازی و خودروسازی استفاده می شود. به غیر از مواردی گفته شده آلیاژ برنز دارای کاربردهای دیگری در صنایع مختلف نیز است، این کاربردها به شرح زیر می باشد:

  • ساخت ظروف آشپزخانه

  • تولید محصولات الکتریکی
  • مجسمه سازی و ربخته گری 
  • ساخت سکه مدال های ورزشی
  • تهیه و تولید ابزار آلات سوارکاری
  • طراحی و ساخت اشیای تزیینی و انواع لوستر

 

فولاد فیدار فروشنده انواع مقاطع فولادی است شما میتوانید برای دریافت قیمت میلگرد و یا قیمت ناودانی و یا هر کدام از مقاطع فولادی با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید. همچنین میتوانید از صفحه قیمت نبشی قیمت این مقطع را مشاهده کنید.

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ