فولاد فيدار

پروفیل Z و کاربردهای آن

پروفیل Z و کاربردهای آن

محصولات فولادی در انواع صنایع استفاده می شوند. محصولات فولادی پرکاربرد در ایران از شکل های مختلف یو، زد و آی تشکیل شده اند. پروفیل فولادی Z شکل نسبت به سایر پروفیل ها پرمصرف تر هستند و می توان از آن در امور مختلفی استفاده کرد. یکی از ویژگی های پروفیل فولادی Z شکل که آن را از انواع دیگر پروفیل ها متمایز می کند این است که در برابر رطوبت بسیار مقاوم است.


پروفیل فولادی Z شکل چیست؟

اولین بار پروفیل فولادی Z شکل در سوله های بزرگ و کارخانه ها مورد استفاده قرار می گرفت. همان طور که می دانید ویژگی اصلی سوله ها به این شکل است که هیچ ستونی ندارند از این رو برای ساخت سقف سوله ها باید از مصالح با مقاومت بالا استفاده کنیم. اصولا سقف سوله ها را به طور جداگانه می سازند و با هم بر روی سقف سرهم بندی می کنند برای اتصال قسمت های مختلف سقف بر روی هم باید از پروفیل فولادی Z شکل استفاده کرد.کاربرد این نوع از پروفیل های فولادی علاوه بر این که ضریب ایمنی سقف ساخته شده را افزایش می دهد حتی می توان سقف های ساخته شده با پروفیل فولادی Z شکل را به آسانی تعمیر کرد. به طور کلی پروفیل های فولادی به دو دسته تقسیم بندی می شوند. پروفیل فولادی Z شکل یک نوع پروفیل باز است که از آن می توان به عنوان ناودانی، نبشی و ... استفاده کرد. مقطع فولادی این پروفیل مانند حروف انگلیسی می باشد به طور کل نام پروفیل های فولادی براساس سطح مقطع آن ها می باشد.

 

 

 پروفیل فولادی Z شکل چیست؟

بهتر است بخوانید: کاربرد پروفیل در ساختمان

 

کاربرد پروفیل فولادی Z شکل

پروفیل فولادی Z شکل اصولا برای اتصال سازه های فلزی به یکدیگر استفاده می شوند بیشتر از این پروفیل در سقف های شیبدار استفاده می کنند. پروفیل فولادی Z شکل به علت ماهیتی که دارند برای کشتی سازی، باشگاه های ورزشی، سالن والیبال، سالن بسکتبال، کارخانه های صنعتی، کشتی سازی و... استفاده می شوند. ساختمان های جدید عموما از چندین طبقه ساخته می شوند از این رو نسبت به گذشته سنگین تر هستند از پروفیل های Z برای اتصال ستون ها به یکدیگر استفاده می شود بدین صورت ستون ها قوی تر می شوند و بهتر می توانند وزن ساختمان را تحمل کنند.

 

 

کاربرد پروفیل فولادی Z شکل

بهتر است بخوانید: کاربردهای پروفیل سی پرلین پروفیل c

 

مزایای پروفیل Z

یکی از دلایل عمده ی استفاده از پروفیل Z این است که مقاومت کششی این پروفیل بسیار زیاد است. از این رو به طور عمده از پروفیل Z در ساختمان سازی و صنایع گوناگون استفاده می شود. این پروفیل موجب افزایش استحکام و مقاومت بالای سازه ها می شود از این رو به عنوان یک مصالح ویژه در مناطق زلزله خیز استفاده می گردد. پروفیل Z به عنوان یک چارچوب قوی در ساختمان سازی است و در مقابل طوفان های شدید و سیل مقاومت بالایی دارند. یکی دیگر از دلایل محبوبیت های پروفیل زد این است که موجب سبک شدن ساختمان ها می شود و زمانی که به جای سایر پروفیل ها در ساختمان به کار می رود علاوه بر افزایش مقاومت ساختمان موجب سبکی ساختمان نیز می شود.همان طور که می دانید وقتی یک ساختمان سبک تر می شود بهتر می تواند در برابر زلزله مقاومت کند. آن چیزی که از گذشته در ذهن ها باقی مانده است عدم بازگشت پروفیل فولادی به چرخه ی طبیعت است اما پروفیل Z یک محصول قابل بازیافت می باشد. به دلیل وزن سبک پروفیل زد به آسانی می توان آن را به مناطق مختلف انتقال داد. پروفیل زد را می توان با پیچ و مهره به هم متصل کرد عیب یابی این نوع از پروفیل به آسانی صورت می گیرد.

 

 

مزایای پروفیل Z

 

خط تولید پروفیل زد

مراحل تولید پروفیل زد با سایر محصولات فولادی یکسان است اما در برخی از موارد تفاوت هایی با هم دارند که عبارتند از:

  • آماده سازی رول ورق: برای تولید پروفیل زد شکل باید از ورق گالوانیزه استفاده شود در ابتدای خط تولید پروفیل زد ورق گالوانیزه را قرار می دهند.
  • باز کردن کلاف: ورق گالوانيزه در ابتدا وارد دستگاه کلاف بازکن می شود سپس تسمه های ایمن کلاف به آن متصل می شوند در نهایت زمانی که ایمنی کلاف ها تامین شد می توان تسمه ها را باز کرد.
  • برش پروفیل: پس از تولید پروفیل ها باید آن ها را با دستگاه های مختلف برش داد
  • کلاف بندی: پس از برش مجددا پروفیل ها را کلاف بندی می کنیم.
  • استفاده از ضایعات: گاهی در فرآیند تولید پروفیل زد ضایعاتی نیز تولید می شود و در برخی مواقع از ضایعات نیز استفاده می شود.

 

خط تولید پروفیل زد


مشخصات و ویژگی های پروفیل زد

پروفیل های زد همه به یک شکل می باشد و تنها تفاوت آنها با هم در سایز و ابعاد پروفیل ها می باشد. پروفیل های زد را می توان در ابعاد و سایز مختلفی طبق نظر مشتری ساخت. البته گاهی اوقات پروفیل هایی از خارج به ویژه چین وارد کشور می شوند که ابعاد و سایز آن ها با استانداردهای موجود کاملا متفاوت هستند.

 

شما مشتریان گرامی میتوانید با مراجعه به صفحه قیمت پروفیل از قیمت روز آن مطلع شوید همچنین شما میتوانید برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد پروفیل با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ