فولاد فيدار

نبشی مشبک چیست؟

نبشی مشبک چیست؟

نبشی ها را می توان از چند منظر بررسی کرد و به آن پرداخت. یا از نظر جنس با هم متفاوت هستند یا از نظر ظاهر و یا از نظر روش تولید. با این حال ما در این مقاله قصد داریم شما را با نبشی مشبک یا سوراخ‌دار آشنا کنیم.

برای اطلاع از قیمت نبشی کلیک کنید.

نبشی مشبک از چه چیزی ساخته شده است؟

در ابتدا باید بدانیم که نبشی ها بعلت کاربردهای مختلفی که دارند از جنس‌های مختلفی ساخته می شوند. نبشی ضد زنگ، نبشی گالوانیزه، نبشی آلومینیومی نمونه هایی از نبشی با مواد اولیه و جنس مختلف هستند. همچنین فولاد ضد زنگ، فولاد نورد سرد، برنج، قلع، مس، تیتانیوم و پلاستیک از دیگر نمونه های نبشی مشبک هستند که دارای کارکردهای مختلف هستند.

تقویت سازه، چهارچوب، استفاده به عنوان تکیه گاه، تزئینات، صنعت و ساخت ستون مهمترین کاربرد نبشی هستند. نبشی مشبک یا نبشی سوراخ دار که نوعی از مقاطع فلزی است در اتصالات و ارتباط بین دو سازه دیگر کاربرد دارد و با بستن و پیچ و مهره کردن این نبشی ها به یکدیگر یا به سازه های دیگر می توان سازه های جدید همچون انبار ایجاد کرد.

نبشی مشبک از چه چیزی ساخته شده است؟

بیشتر بخوانید: تفاوت نبشی و ناودانی چیست؟

روش ساخت نبشی مشبک

نبشی مشبک و یا همان دارای سوراخ از روش های گوناگونی ساخته می شود که استفاده از پانچ برای سوراخ کردن و یا cnc روش هایی برای تولید این قعطه هستند.

یکی از روش های ساخت نبشی سوراخ دار استفاده از ورق‌های دارای سوراخ است که نقش و کارکرد زیادی در صنعت ساخت و ساز دارد. با توجه به گستردگی کاربرد این سازه بهتر است گریزی به ورق های سوراخ دار داشته باشیم و به مزایا و معایب آن بپردازیم.

مزایا نبشی مشبک

فلز سوراخ دار حدود 100 سال است که در ساخت و ساز استفاده می شود و بیش از هر زمان دیگری محبوبیت دارد. بخشی از دلیل محبوبیت آن این است که فلز سوراخ‌دار یک مصالح ساختمانی است که می‌تواند بسیاری از نیازهای یک پیمانکار تخصصی را برآورده کند. هم تزئینی است و هم کاملاً کاربردی می باشد. اما دلایل زیادی وجود دارد که چرا فلزات سوراخ دار بسیار محبوب هستند.

در ادامه چند دلیل را ذکر می کنیم که ممکن است فرد را ترغیب به استفاده از فلزات سوراخ‌دار در پروژه ساختمانی بعدی خود کند.

نبشی سوراخدار چیست؟

همچنین بخوانید: نبشی گالوانیزه چیست؟

1- جاذبه زیبایی شناسی 

معماران عاشق کار با فلزات سوراخ‌دار از همه نوع - آلومینیوم، فولاد ضد زنگ، فولاد گالوانیزه، مس و غیره هستند. دلیل این علاقه سبک  بودن و زیبایی بخشیدن فلزات سوراخ‌دار به ساختمان‌ها و سازه‌ها هستند. 

با استفاده از فلزات سوراخ‌دار، معماران می‌توانند از طیف گسترده‌ای از پرداخت‌ها و اشکال سوراخ مانند گرد، مثلثی، شش ضلعی و مربعی استفاده کنند تا در الگوهای مختلف چیده شوند تا جذابیت بصری ایجاد کنند. معماران حتی می‌توانند طرح‌های فلزی سوراخ‌دار منحصر به فرد را برای دستیابی به ظاهری خاص ایجاد کنند.

2- حفظ حریم خصوصی به همراه حفظ روشنایی

چهار دیوار جامد حداکثر حریم خصوصی را فراهم می کند در حالی که دیوارهای شیشه ای اجازه ورود نور طبیعی خورشید را می دهند اما اگر هم حریم خصوصی و هم نور طبیعی خورشید را می خواهید، فلزات سوراخ دار راه حل عالی را ارائه می دهند. 

فلز سوراخ شده همچنین محیطی جذاب و دلپذیرتر ایجاد می کند. این نه تنها به نور اجازه ورود به ساختمان می دهد، بلکه می تواند نور را از ساختمان به بیرون پخش کند و در نتیجه نماهای سوراخ دار با نور پس زمینه ایجاد شود که به سادگی چشم نواز هستند.

3- کاهش و عایق صدا

فلز سوراخ دار برای پخش صدا، عایق صدا و کاهش انتشار آکوستیک عالی است. هنگامی که در امتداد سقف نصب می شود، فلز سوراخ شده می تواند به جلوگیری از پژواک کمک کند. می توان از آن به عنوان یک پوشش محافظ برای مواد آکوستیک استفاده کرد که برای جذب یا انعکاس صدا و یا پخش آن به روشی خاص طراحی شده است. 

امواج صوتی می توانند درست از مواد سوراخ شده عبور کنند. فلز سوراخ شده همچنین می تواند به عنوان یک جاذب صدا انتخابی استفاده شود و باند فرکانس خاصی را تنظیم کند. به خاطر داشته باشید که برخی از فلزات در جذب صدا بهتر از سایرین هستند.

نبشی مشبک چگونه ساخته می شود؟

بیشتر بخوانید: نبشی استنلس استیل چیست و چه کاربردهایی دارد؟

4- کاهش وزن در تولید

ورق فلزی سوراخ دار از ماده ای ساخته شده است که سبک تر از ورق بدون سوراخ با همان اندازه و ضخامت است و در عین حال دوام خود را حفظ می کند. وزن سبک‌تر فلز سوراخ‌دار، حمل و کار با آن را آسان‌تر می‌کند. همچنین بار روی چارچوب ساختمان را کاهش می دهد و از آنجایی که وزن کمتری دارد، هزینه حمل و نقل نیز در مقایسه با بار مشابه ورق فلزی بدون سوراخ کمتر خواهد بود.

5- کاهش مصرف انرژی

یکی دیگر از مزیت های صفحه های سوراخ دار این است که بهره وری انرژی و عملکرد ساختمان را بهبود می بخشد.
استفاده از ورق های فلزی سوراخ دار کنترل بیشتری بر نور و تهویه ساختمان فراهم می کند. یک مزیت بزرگ فلز سوراخ دار این است که تجمع گرما را از خورشید منحرف می کند. 

این بدان معناست که سیستم تهویه مطبوع شما برای حفظ دمای ثابت نیازی به کار سختی نخواهد داشت و بنابراین انرژی کمتری مصرف خواهد کرد. این امر باعث می شود که فلز سوراخ شده گزینه کارآمدتری برای تنظیم دما باشد و از آنجایی که مواد سوراخ شده اجازه می دهد تا نور طبیعی وارد ساختمان شود، نور مصنوعی داخلی کمتری مورد نیاز است و مصرف انرژی ساختمان را کاهش می دهد. ثابت شده است که این ترکیب افزایش آفتابگیر و تهویه باعث کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری ساختمان می شود.

6- تطبیق پذیری و انعطاف پذیری

ورق‌های فلزی سوراخ‌دار را می‌توان از مواد مختلفی ساخته و در اندازه‌ها، ضخامت‌ها، شکل‌ها و طرح‌های سوراخ‌دار مختلف دستکاری کرد. این بدان معنی است که شما می توانید ویژگی هایی مانند استحکام یا خم شدن مورد نیاز برای دستیابی به ظاهر یا عملکرد مورد نظر خود را بدست آورید. فلزات سوراخ شده می توانند صرفاً تزئینی یا ساختاری باشند.

7- سازگار با محیط زیست

امروزه، بیش از هر زمان دیگری، ساختمان هایی که با مصالح سازگار با محیط زیست ساخته می شوند، تقاضای زیادی از سوی صاحبان ساختمان ها دارند. فلز یک ماده سبز است که این تقاضا را برآورده می کند. اول از همه، فلز سوراخ شده قابل بازیافت است. نه فقط یک بار، بلکه چندین بار. استفاده از فلز سوراخ شده کاهش منابع طبیعی ما را کاهش می دهد و پایداری را ارتقا می دهد. 

درصد زیادی از فلز بازیافتی در فرآیند تولید فلز سوراخ شده استفاده می شود و زباله های ایجاد شده در طول فرآیند تولید نیز قابل بازیافت هستند. ثانیاً، به دلیل ماهیت خود، فلز سوراخ شده سازگار با محیط زیست است و از فلز کمتری نسبت به یک پانل فلزی با همان اندازه استفاده می کند. سوراخ ها میزان فلز را بین 10 تا 40 درصد کاهش می دهند.  کاهش وزن به این معنی است که سوخت کمتری برای انتقال آن به محل کار شما مورد نیاز است.

ورق سوراخدار چه کاربردی دارد؟

در نهایت، ساختمان‌هایی که با استفاده از فلز سوراخ‌دار به‌عنوان یک عنصر کاربردی طراحی شده‌اند، از تنظیم دما بهتر و بهره‌وری انرژی بهبود یافته لذت می‌برند.  اگر اجازه داده شود نور آزادانه از پانل های فلزی سوراخ شده عبور کند، میزان نور مصنوعی مورد نیاز داخل خانه را کاهش می دهد.

با در نظر گرفتن همه این عوامل، می توانید ببینید که فلزات سوراخ شده در مقایسه با سایر مصالح ساختمانی، ردپای محیطی کمتری از خود به جای می گذارند.

معایب نبشی مشبک

تا اینجا به مزایا و فواید این نوع سازه اشاره شد اما خوب است به این این نکته منفی هم اشاره کنیم که قیمت فولاد معمولاً بیشتر از سایر محصولات ساختمانی مانند چوب، بتن، آجر یا سنگ است. فولاد گالوانیزه در مورد هزینه فلزات سوراخ دار در سطح پایینی قرار دارد. شما حتی بیشتر برای محصولات فلزی سوراخ دار آلومینیوم، فولاد ضد زنگ یا مس پرداخت خواهید کرد.

سخن پایانی

به طور خلاصه فلز سوراخ دار دارای ویژگی های مثبت بسیاری است، چه از نظر زیبایی و چه کاربردی، که آن را به انتخاب برتر برای بسیاری از پروژه ها تبدیل می کند. اما این نوع مواد مناسب برای هر پروژه نیست. با این حال، قطعاً ارزش بررسی دارد.

در این مقاله سعی شد به صورت مختصر تعریفی از نبشی مشبک و ورق سوراخدار داشته و تفاوت ها و ویژگی های هر کدام را توضیح دهیم.

شما می‌توانید با تماس با کارشناسان فروش ما مشاوره‌های لازم را دریافت کنید و سپس محصول مورد نظر خود را در کمترین زمان و در محل مورد نظر خود تحویل بگیرید.

همچنین در سایت برای شما مشتری عزیز قیمت ناودانی، قیمت پروفیل، قیمت میلگرد به صورت لحظه ای وجود داشته که می‌توانید محصول مدنظر را مشاهده و یا خریداری نمایید.

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ