فولاد فيدار

نبشی گالوانیزه چیست؟

نبشی گالوانیزه چیست؟

نبشی یکی از پرکاربردترین پروفیل های موجود در بازار است که در صنعت و ساختمان سازی استفاده میشود، به دلیل کاربرد گسترده این مقطع، در انواع مختلفی تولید میشود، یکی از آنها، نبشی گالوانیزه گرم است که به دلیل خاصیت ضد زنگ و ضد خوردگی ای محبوبیت زیادی دارد. در ادامه این نوشته با نحوه گالوانیزاسیون نبشی و انواع آن خواهیم پرداخت.

 

گالوانیزه کردن نبشی

همانطور که گفتیم گالوانیزاسیون فولاد باعث مقاومت بالای آن در برابر رطوبت و خوردگی میشود، به همین دلیل قیمت نبشی گالوانیزه در مقایسه با انواع معمولی آن است.

قدمت گالوانیزاسیون گرم، یا همان گالوانیزه به روش غوطه وری به حدود 50 سال پیش باز میگردد،  مکانیزم کار در این روش به این شکل است که مقاطع فولادی را داخل وانی پر از فلز روی مذاب قرار میدهند، زمانی که همه بخش های مقطع با فلز روی پوشانده شد آن را خازج میکنند، زمانی که مقطع خارج میشود، قطعه با اکسیژن و کربن واکنش نشان میدهد  و از حاصل این واکنش لایه ای مقاوم در برابر زنگ زدگی و خوردگی بر روی فلز شکل میگیرد.

 

نبشی گالوانیزه

 

چرا فولاد زنگ میزند؟

به دلیل مقاومت بالای فولاد از آن در صنایع مختلفی استفاده میشود، اما در صورتی که مولکول های آن با آب و اکسیژن برخورد پیدا کنند باعث اکسیداسیون یا زنگ زدگی آن خواهد شد. به دلیل تمایل بالای فولاد به جذب اکسیژن در شرایط جوی مختلف لازم است از فرایند هایی برای جلوگیری از این مشکل استفاده شود.

 

تاریخچه عملیات گالوانیزاسیون

برای درک بیشتر این عملیات شاید بهتر باشد مروری بر تاریخچه این کار داشته باشیم، پیشینه گالوانیزاسیون 1737 الی 1798 برمی گردد که نخستین بار دانشمند ایتالیایی به نام گاوانی به طور اتفاقی متوجه شد که لمس پای غورباغه مرده با فلز میتواند باعث واکنش الکتروشیمایی شود. همین موضوع باعث شد که از آن به بعد تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام شود و در نهایت روش گالوانیزاسیون پیدید بیاید.

 

انوع روش های گالوانیزه کردن نبشی

به طور کلی دو نوع گالوانیزاسیون داریم، گالوانیزه گرم و گالوانیزه سرد که به روش آبکاری انجام میشود در ادامه توضیحی مختصر از هر یک این روش ها را بررسی خواهیم کرد.

 

گالوانیزاسیون گرم

در این روش نبشی یا هر مقطع دیگری را در داخل وان مذابی از فلز روی می اندازیم، دمای محلول گالوانیزه باید درجه حرارت بین 65 تا 77 درجه داشته باشد. به این روش، روش غوطه وری هم گفته میشود، مراحل گالوانیزه گرم به ترتیب شامل: آماده سازی مقطع، فلاکس، غوطه وری در فلز روی، سرمایش و در پایان کنترل کیفیت است. به دلیل قیمت پایین تر این روش از آن بیشتر در تولید ورق گالوانیزه، نبشی، لوله و ناوادانی در مقایسه با روش سرد استفاده میشود.

 

گالوانیزاسیون سرد

در فرایند گالوانیزه سرد، با کمک جریان الکتریکی روکشی از فلز روی بر روی فلز پایه انجام میشود. به این روش آبکاری گفته میشود. مراحل گالوانیزه سرد هم شامل مراحل: آماده سازی سطح فلز پایه و سپس گالوانیزه کردن آن است.

مطالعه بیشتر : نبشی استنلس استیل چیست ؟

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ