فولاد فيدار

ناودانی مشبک چیست؟

ناودانی مشبک چیست؟

در مقاله امروز قصد داریم شما را با یکی دیگر از مقطع های فلزی و پرکاربرد در صنعت ساخت‌و ساز آشنا کنیم. در صنعت ساخت وساز و دنیای بزرگ صنعت فولاد یکی از محصولات بسیار پرکاربرد ناودانی است.

این مقطع فولادی انواع و اقسامی دارد و هر کدام دارای ویژگی‌های خوبی هستند که هر کدام به نوعی توانسته اند نیاز صنعتگران و مهندسان را تامین کرده و برای خود نقشی موثر داشته باشند. 

در اینجا قصد داریم شما را با یکی از انواع ناودانی آشنا کنیم که جزو ناودانی های پر کابرد است. ناودانی مشبک چیست و چه کاربردی دارد و ویژگی‌های آن چیست؟ اگر شما هم دوست دارید در این باره بیشتر بدانید و به علم و اطلاع خود اضافه کنید پس با فولاد فیدار همراه باشید.

ناودانی مشبک چیست؟

همانگونه که می‌دانید ناودانی یک نوع مقطع باز است و شکل و ظاهر آن به حرف انگلیسی u شباهت دارد. اگر مقاله ما در خصوص تفاوت تیر آهن با تیر ورق را خوانده باشید در خصوص نحوه ساخت و نحوه شکل گیری آنها توضیح داده‌ایم. منظور این است که ناودانی هم همانند تیر ورق از یک جان و دو بال در کنار آن ساخته شده است. 

ناودانی مشبک

همچنین بخوانید: تفاوت ناودانی پرسی با ناودانی فابریک

جان همان فلز اصلی است که طول و ضخامت متفاوتی دارد و بال هم دو ضلع دیگر آن است که ابعاد بسیار کمتری از جان دارد و نقش کمک کننده برای جان را دارد. اما ارتفاع بال مشخص کننده این است که نوع ناودانی ما چیست.

جنس ناودانی مشبک

به خاطر کابردهای مختلفی که ناودانی ها دارند از مواد و متریال‌های مختلفی ساخته می‌شوند. برخی ناودانی ها از متریال آلومینیوم هستند، برخی از فولاد زنگ نزن و برخی هم از گالوانیزه هستند. البته نوع استیل آن هم موجود است و کابرد خودش را دارد. اگرچه ناودانی مشبک دیگری هم وجود دارد که از مواد دیگر ساخته میشود که به نوع کاربردش بستگی دارد.

این پروفیل فولادی دارای انواع مختلفی است که گریزی مختصر به انواع آن داشته و در ادامه به توضیح ناودانی مشبک خواهیم پرداخت.

انواع ناودانی

به ‌صورت خلاصه باید گفت ناودانی بر اساس ظاهری که دارد به سه نوع ساده، مشبک و اروپایی تقسیم بندی می شود. این سه نوع چون ظاهرشان متفاوت است لذا کاربردهایشان هم متفات از هم می باشد.

انواع ناودانی مشبک

کاربرد ناودانی ساده بیشتر در پل‌ها بوده و ناودانی اروپایی هم به علت وزن زیادی که دارد در ساخت سازه های سنگین و بزرگ همچون کشتی‌ها کاربرد دارد و  ناودانی مشبک هم که دارای دو نوع UPE و UPN است در ساخت و سازهای سبک و همچنین در ساخت قفسه ها مورد استفاده قرار می گیرد.

ناودانی مشبک همانگونه که از نامش پیداست یک نوع ناودانی است که دارای سوراخ های متعدد هم در جان و هم در بال است.

این سوراخ ها که تعدادشان و نوعشان متفاوت است برای این در ناودانی ایجاد می‌شوند که بتوان به راحتی آنها را به یکدیگر متصل کرده و سازه جدیدی ایجاد نمود.

این ناودانی ها را میتوان با پیچ و مهره های مناسب که سایزها و مدل‌های مختلفی دارند به یکدیگر وصل کرده و در ابعاد و در جهات مختلف استفاده کرد.

کاربرد ناودانی مشبک

مهمترین و کابردی‌ترین نوع استفاده از ناودانی‌های مشبک در حوزه ساخت قفسه ها و داربست است. فرض کنید شما یک فروشگاه بزرگ از محصولات مختلف دارید. چیزی شبیه فروشگاه های بزرگ، طبیعتا آنقدر محصول دارید که باید به فکر ساخت یک انبار بزرگ با قفسه بندی های مختلف و در سایزهای مختلف باشید. 

کاربرد ناودانی مشبک

بیشتر بخوانید: نبشی مشبک چیست؟

اگر شما بخواهید از ورق های فلزی و یا نبشی‌ها برای ساخت قفسه استفاده کنید مطمئنا هم هزینه های شما بالا می رود و هم دستتان برای ساخت انواع قفسه در ابعاد مختلف بسته خواهد بود. اینجاست که صنعتگران حوزه فولاد به کمک آمده اند تا این محدودیت ها را برطرف کنند.

لذا برای ساخت قفسه و انبارهای فروشگاهی بهترین پروفیل فولادی استفاده از نبشی مشبک و ناودانی مشبک است. نحوه اتصال این قطعات هم بسیار ساده است. فقط باید ابعاد کالاهای مورد نظر خود را بدانید و سپس بر اساس ابعاد موجود این ناودانی و نبشی ها را با بست‌های مخصوص و پیچ و مهره های مناسب به یکدیگر وصل کنید.

مزایای ناودانی مشبک

  1. از ویژگی‌های خوب ناودانی مشبک این است که سبک بوده و فرد می‌تواند آنها را بالا و پایین کند تا به ابعاد مدنظر قفسه برسد.
  2. قابلیت حمل و نقل آسان دارد و نیاز به ماشین های بزرگ و کشنده برای جابجایی آنها نیست و در درون شهرها براحتی می توان آنها را جابجا نمود.
  3. با توجه به این که ناودانی مشبک دارای سوراخ های متعدد بوده لذا این مسئله در میزان متریال استفاده شده اثرگذار است و موجب کاهش مصرف مواد اولیه می شود و لذا برای تولید کننده و مصرف کننده یک مولفه مهم می باشد.
  4. با توجه به این که در بسیاری از موارد جابجایی هزینه حمل و نقل بر اساس وزن می باشد، لذا همین کاهش وزن و سبک بودن باعث می‌گردد که هزینه های جابجایی هم نسبت به ناودانی‌های معمولی کاهش داشته باشد و این امر مورد علاقه فروشندگان و خریداران خواهد بود.
  5. یکی دیگر از مزیت های ناودانی مشبک این است که قابلیت تغییر در سایز و ابعاد قفسه، داربست و یا کانال های سیم کشی و لوله کشی را فراهم می‌کند. این بدین معنی است که اگر روزی شما نیاز داشته باشید که ابعاد خود را تغییر دهید نیاز به پرداخت هزینه و یا تعویض آنها ندارید. فقط کافی است بست ها و پیچ و مهره ها را باز کرده و ناودانی مشبک خود را جابجا کنید.
  6. قابلیت باز و بسته کردن ناودانی مشبک و نبشی مشبک باعث می‌گردد که شما اگر بخواهید از مکانی به مکانی دیگر نقل مکان کنید به راحتی قادر به جابجا کردن آنها را داشته باشید. این خود یعنی کاهش هزینه در عدم خرید مجدد ناودانی و قفسه و غیره.

قیمت ناودانی مشبک

بر اساس آنچه گفته شد چون متریال و مواد اولیه ساخت ناودانی مشبک متفاوت است و این مواد اولیه هم قیمت ثابتی ندارند و بر اساس موضوعات مختلف تعیین می گردند لذا ناودانی مشبک قیمت ثابت و مشخصی ندارد و قیمت آن در حال تغییر می باشد. برای دریافت قیمت ناودانی مشبک باید با کارشناسان فروش ما تماس بگیرید تا قیمت روز را به شما اطلاع دهند.

در این مقاله سعی کردیم به صورت خلاصه شما مخاطب گرامی را با ناودانی مشبک آشنا کرده تا با کاربردهای مختلف آن آشنا شوید.هدف ما از این کار در سایت فولاد فیدار جلب نظر و رضایت شما بازدید کننده محترم است.

شما مخاطب ارجمند می‌توانید با تماس با کارشناسان فروش ما مشاوره‌های بیشتر را دریافت کرده و در صورت نیاز محصول مورد نظر خود را در کمترین زمان و در محل مورد نظر خود تحویل بگیرید.

همچنین در سایت قیمت نبشی، قیمت میلگرد به صورت لحظه ای وجود داشته که می‌توانید محصول مدنظر را مشاهده و یا خریداری نمایید.

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ