فولاد فيدار

تفاوت تیر آهن با تیر ورق

تفاوت تیر آهن با تیر ورق

در این مقاله قصد داریم شما مخاطب عزیز را با تفاوت های بین تیرآهن و تیر ورق آشنا کنیم. اگر چه در اصطلاع رایج و در عرف این دو سازه یکسان هستند و اکثرا تیر ورق را تیر آهن می‌دانند اما از نظر فنی این دو با یکدیگر متفاوت بوده و ساختار و ابعادی متفاوتی دارند.

این دو المان هر کدام در سازه های متفاوتی به کار گرفته می‌شوند و لذا دانستن تفاوت این دو المان برای اهل فن و مهندسان این حوزه ضروری است.

اگر شما تفاوت بین تیر آهن را با تیر ورق نمی‌دانید و می‌خواهید در این خصوص  به اطلاعات خود بیفزایید پس با فولادفیدار همراه باشید تا در قالب این مقاله به این تفاوتها بپردازیم. ناگفته نماند فولاد فیدار مرجع خرید و فروش فولاد در کشور بوده و شما می‌توانید قیمت انواع محصولات فولادی همچون قیمت ناودانی، قیمت نبشی، قیمت پروفیل را از در این فروشگاه مشاهده و اقدام به خرید نمایید.

برای اینکه بتوانیم به درستی تفاوت های بین تیرآهن را با تیرورق درک کنیم لازم است درابتدا شناخت کلی از این دو مقطع داشته باشیم.

توضیحاتی در مورد تیرآهن

تیر آهن نام رایج برای هر عضو نگهدارنده ای است که بین دو وسیله تکیه گاه در دو طرف قرار دارد. تکیه گاه می تواند ستون، دیوار تکیه گاه، تکیه گاه بتنی و غیره باشد. در یک تعریف ساده تر هر عضو سازه ای فلزی و افقی که تحت فشار جانبی قرار گرفته و توانایی تحمل فشار را داشته باشد یک تیر آهن می باشد.
تیر آهن چیست؟

حتما بخوانید: انواع استانداردهای تیرآهن

 

تیر آهن از جمله المان‌هایی می‌باشد که اکثر مردم این قطعه فولادی را در ساخت بناها دیده اند. چرا که در محوطه جلویی اکثر ساختمان‌های در حال تاسیس تخلیه شده و به مرور توسط جرثقیل به اسکت ساختمان اضافه و نصب می‌شوند. 

وظیفه اصلی تیر آهن در سازه تحمل نیرو و فشارهایی است که به ساختمان وارد می شود. تیر آهن‌ها بر اساس نوع سازه و نیاز مهندسان با ابعاد و جنس‌های مختلف برای کاربردهای مختلف تهیه و تولید می گردند.

انواع تیرآهن

از تیر آهن در اسکلت فلزی، سازه‌های فولادی مرسوم ساختمانی و ...استفاده میشود و دارای نمونه های مختلفی همچون موارد زیر است:

  • تیرآهن IPE (معمولی)

  • تیرآهن INP (بال شیب‌دار)

  • تیرآهن IPB (هاش)

  • تیرآهن CNP (لانه زنبوری)

ساختار تیر آهن دارای دو قسمت بدنه و بال است. از نظر ظاهری هم شبیه به حرف انگلیسی H یا I است. این المان از دو بال (Flanges plate) و یک جان (web plate) ساخته شده است. 

انواع تیر آهن

حتما بخوانید: تفاوت تیرآهن IPB و IPE و INP

در دنیای صنعت استانداردهای ثابتی برای تولید انواع تیر آهن تعریف گردیده است و کارخانجات فولادی ملزم هستند این استانداردهای بین المللی را به صورت دقیق رعایت کنند. 

برای آشنایی بیشتر با انواع تیر آهن و قیمت تیرآهن و کاربردهای آن کلیک کنید. همچنین میتوانید در سایت قیمت تیرآهن هاش را هم مشاهده کنید.

تیر ورق چیست؟

تیر ورق‌ یک المان و سازه از جنس فولاد است با ساختار ظاهری همچون تیر آهن. به علت مقاومت خوب در برابر خمش فاصله بین بال‌ها بیشتر از استانداردهای تیر آهن است و لذا کاربردهای آن با تیر آهن متفاوت است.

کارخانه های فولاد در کشور این تیر ورق ها را با استفاده از صفحات فلزی به صورت عمودی و افقی و با  زاویه 90 درجه از هم می سازند و به هم متصل می کنند.

تیر ورق دارای اجزای پیچیده و شلوغی نیست بلکه همانند تیر آهن از یک تیغه اصلی که به آن جان می گویند و دو بال که به آن فلنج می گویند ساخته شده است.

وظیفه‌ بال (flanges plate) مقاومت در برابر نیروی فشاری و کششی لنگر خمشی است. وظیفه جان هم ( web plate) مقاومت در برابر برش است. اما یکی از تفاوت های اصلی تیر آهن با تیر ورق این است که تیر ورق علاوه بر جان و بال که اجزای اصلی آن هستند از بخش دیگری به نام سخت‌کننده یا استیفنر (Stiffeners ) نیز تشکیل شده است. اگر تیر ورق برای دهانه های بیشتر از 20 متر به کار برده شود  آنوقت لازم است از استیفنر کمک گرفته شود.

تیر ورق چیست؟

حتما بخوانید: کاربرد تیرآهن در ساختمان سازی

این استیفنرها که وظیفه حمایتی دارند نیز خود از دو نوع عمودی و یا افقی ساخته شده اند. وظیفه این سخت کننده ها این است که فشار وارد شده به جان را کاهش داده و به بال های جانبی منتقل کنند و لذا وظیفه مهمی در افزایش استحکام تیر ورق دارند.

حال پس از آشنایی مقدماتی با تیر ورق و تیر آهن، اگر بخواهیم به صورت خلاصه و تیتروار به تفاوت این دو المان صنعتی بپردازیم باید اینگونه عنوان داشت که:

تفاوت تیر ورق با تیر آهن

  • تیر آهن ها در سازه های کوچک  و متوسط کاربرد دارند. همانند ساختمان‌های 5 الی 6 طبقه که دهانه و فاصله بین تیر آهن خیلی زیاد نیست.

  •  تیر ورق ها به دلیل نوع تولیدشان می‌توانند سایز و ابعاد بسیار بزرگ تر از تیر آهن داشته باشند و نقش تکیه گاه اصلی را در ساختمان‌های بلند مرتبه ایفا کنند.

  • میزان تحمل بار و فشار وارد شده در تیر ورق ها بسیار بیشتر از تیرآهن است. نقش و وظیفه تیر آهن یک نقش کمک کننده و حمایتی و به نوعی فرعی است اما وظیفه تیر ورق یک نقش اصلی و بنیادین است.

  • روش تولید تیر آهن برگرفته از روش های قدیمی یعنی همان ریخته گری سنتی است. اما تیر ورق چون از اتصال چند صفحه فلزی بوجود می آید لذا از روش جوشکاری در ساخت آن استفاده می شود و این روش تولید باعث باز بودن دست مهندسان در سفارش ساخت می شود.

  • تیر آهن، کوچک‌تر از تیر ورق است. 

  • تیر ورق ها در ساخت سازه‌های بزرگ همچون پل ها، برج های بلندمرتبه، کشتی سازی، صنایع پتروشیمی، راه آهن و ... کاربرد دارد اما تیر آهن در ساخت سازه های کوچک و سبک همچون منازل چند طبقه متوسط کاربرد دارد.

مزیت‌های استفاده از تیر ورق

  • اتصال سریع و راحت

  • سرعت بالا در نصب در سازه

  • اسکلت‌بندی آسان سازه‌های مرتفع

  • هزینه تولید زیاد اما مقرون به صرفه بودن در برج سازی و ...

  • استحکام بالاتر

  • قابلیت سفارشی سازی 

معایب و مشکلات استفاده از تیر ورق

  • هزینه تولید بالا

  • حمل و نقل دشوارتر

در این مقاله سعی شد به صورت مختصر تعریفی از تیر آهن و تیر ورق داشته و تفاوت ها و ویژگی های هرکدام را توضیح دهیم.

شما می‌توانید با تماس با کارشناسان فروش ما مشاوره‌های لازم را دریافت کنید و سپس محصول مورد نظر خود را در کمترین زمان و در محل مورد نظر خود تحویل بگیرید.

همچنین در سایت قیمت آهن، قیمت میلگرد به صورت لحظه ای وجود داشته که می‌توانید محصول مدنظر را مشاهده و یا خریداری نمایید.

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ