فولاد فيدار

میلگرد آلیاژی چیست؟

میلگرد آلیاژی چیست؟

ماده اولیه و اصلی تولید و ساخت میلگرد فولاد میباشد حال تفاوت میلگرد معمولی با نوع آلیاژی آن در مواد به کار رفته در مراحل تولید آن است. یعنی به طور خلاصه و ساده میلگرد آلیاژی، میلگردی است که در فرآیند تولید آن عناصر دیگری به جز عناصر اصلی آن نیز وجود داشته باشد. عناصر اصلی برای ساخت میلگرد شامل آهن و کربن میشود بنابراین برای تولید میلگرد آلیاژی از عناصر دیگری همچون کروم، تنگستن، نیکل و ... در کنار عناصر اولیه آن باید استفاده کرد تا بتوان به آن میلگرد آلیاژی گفت. قیمت میلگرد آلیاژی با میلگرد معمولی متفاوت است.

 

میلگرد آلیاژی و تفاوت آن با میلگرد غیرآلیاژی

 

همانطور که میدانید فلزها با توجه به عناصر به کار رفته در خودشان خاصیت هایی را دارا میباشند به عنوان مثال میلگرد معمولی که دارای آهن و کربن است از لحاظ فیزیکی محکم است و میتوان از آن برای ساخت و ساز استفاده کرد اما همان میلگرد معمولی در مقابل زنگ زدگی ضعف دارد و میلگرد در برابر شرایط جوی دچار زنگ زدگی میشود. برای بهبود و حل این مشکل به عناصر پایه میلگرد عناصر دیگری همچون کروم، تنگستن، منگنز و ... اضافه میکنند که هر یک از این عناصر قابلیت جدیدی به میلگردها اضافه میکنند. برای مثال اضافه کردن کروم به میلگرد، میلگرد را در مقابل شرایط جوی مقاوم تر میکند و میلگرد در مقابل زنگ زدگی بهتر عمل میکند به عبارتی دیگر میلگرد دیرتر دچار زنگ زدگی میشود. در نهایت با اضافه کردن عناصر جدید به میلگرد، میلگرد آلیاژی پدید می‏ آید.

 

میلگرد آلیاژی و تفاوت آن با میلگرد غیرآلیاژی

بیششتر بخوانید: میلگرد اپوکسی و کاربرد آن

 

روش های ساخت و تولید میلگرد آلیاژی

 

میلگرد آلیاژی معمولاً به 2 روش میکرو آلیاژی و ترمکس ساخته می‌شود در ادامه در مورد این دو روش توضیحات مختصری را خدمت شما ارائه خواهیم داد.

 

تولید میلگرد آلیاژی به روش ترمکس

در این نوع ساخت پس از تولید میلگردها به روش نوردگرم آن ها را به سرعت وارد محفظه ای به نام محفظه خنک سازی وارد خواهند کرد که پس از آن میلگردها با آب به سرعت خنک میشوند یکی از مزیت های این روش قیمت آن است که نسبت به بقیه روش ها به صرفه تر است. همچنین باید اضافه کرد که در این روش از کربن کمتری در میلگرد استفاده میشود که این موجب انعطاف پذیری بیشتر میلگرد میشود و همچنین میلگرد را مستحکم تر نیز میسازد اما میلگرد ها در این روش از ضخامت کمتری برخورد هستند.

 

تولید میلگرد آلیاژی به روش میکروآلیاژی

در این روش پس از اضافه کردن ذرات مورد نظر در مرحله تولید باعث ایجاد قابلیت های منحصر به فردی در میلگرد خواهد شد همچنین باید اضافه کرد که این روش یکی از جدید ترین روش های تولید میلگرد است. از آنجایی که در این روش میلگردها به آرامی خنک میشود لذا از مقاومت بالاتری هم برخوردار هستند در نتیجه استفاده از این میلگردها در مناطق زلزله خیز مرسوم تر است. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد تولید میلگردها به روش ترمکس و میکرو آلیاژی میتوانید به مقاله تولید میلگرد به روش های ترمکس و میکرو آلیاژی در سایت مراجعه کنید.

 

انواع میلگردهای آلیاژی بر اساس آلیاژ به کار رفته در آن

 

همانطور که میلگردهای آلیاژی بنا بر عناصر بکار رفته درشان متفاوت هستند بلکه با توجه به درصد عناصر به کار رفته درشان نیز منحصر به فرد اند که در این خصوص میتوان گفت که این نوع میلگردها به دو دسته پر آلیاژ و کم آلیاژ تقسیم بندی خواهند میشوند. میلگردهایی که بیش از 8 درصد آلیاژ در آن ها به کار رفنته باشد در دسته پر آلیاژ طبقه بندی میشوند و زیر 8 درصد در دسته کم آلیاژ دسته بندی میشوند. در ادامه با انواع آلیاژ های بکار رفته در میلگرد آشنا خواهید شد.

حتما بخوانید: آلیاژ مفرغ چیست؟

 

1- میلگرد با آلیاژ کروم

 

این نوع از میلگرد به جز دارا بودن عناصر پایه ای میلگرد دارای عنصر کروم نیز هست. این عنصر به میلگرد توانایی این را میدهد تا بتواند در مقابل زنگ زدگی مقاوم تر شود. و در شرایط محیطی به سادگی دچار زنگ زدگی نشود. هرچه کروم بیشتری در ساختار میلگرد به کار برود میلگرد در برابر زنگ زدگی مقاوم تر میشود.

 

2- میلگرد با آلیاژ تنگستن

 

استفاده از تنگستن در میلگرد باعث افزایش ثبات شیمیایی آن شده و در نتیجه میلگرد را در مقابل واکنش های شیمیایی مقاوم تر و سختی میلگرد را بالا میبرد همچنین از تنگستن برای ساخت مته نیز استفاده میشود.

 

3- میلگرد با آلیاژ منگنز

 

اضافه کردن عنصر منگنز به میلگرد باعث بالا رفتن استحکام و مقاومت میلگرد میشود همچنین این عنصر بر فرآیند شکل پذیری نیز تاثیر گذار است و باعث شکل پذیری راحت تر میلگرد میشود.

 

4- میلگرد با آلیاژ کبالت

 

اضافه کردن فلز کبالت به میلگرد و یا فولاد باعث بالا رفتن سختی آن در دمای بالا میشود و باعث میشود تا میلگرد در دمای بالا شکل خود را حفظ کند اگر بخواهند این ویژگی را تقویت کنند به آن کمی تنگستن نیز اضافه میکنند.

 

5- میلگرد با آلیاژ نیکل

 

نیکل از عناصر مهم در  تولید میلگردهای آلیاژی است. اضافه کردن نیکل باعث شکل پذیری بهتر و راحت تر میلگرد میشود. همچنین گفتنی است با اضافه کردن درصد بیشتری از نیکل به میلگرد، میلگرد در برابر زنگ زدگی و خوردگی نیز مقاوم تر میشود. میلگرد آلیاژی حاوی نیکل در صنعت بسیار کاربردی و مهم است.

 

انواع میلگرد آلیاژی

سخن پایانی

در این مقاله با میلگرد آلیاژی انواع آن و کاربردهای هر یک آشنا شدیم. و دریافتیم که با ترکیب هر عنصر با میلگرد، میلگرد دارای چه ویژگی هایی میشود. قیمت میلگردهای آلیاژی بسته به نوع آن و مواد به کار رفته در آن متغیر است. همچنین قیمت آهن تاثیر مستقیمی بر روی قیمت میلگرد دارد زیرا آهن یکی از عناصر اصلی در ساخت و تولید میلگرد است.

 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ