فولاد فيدار

سنگ آهن چیست؟

سنگ آهن چیست؟

آهن یکی از عناصر پرکاربرد فلزی است که در ساختار کره زمین نیز وجود دارد و ما به صورت سنگ آهن آن را از زمین بیرون میکشیم و پس از فرآوری از آن استفاده می کنیم. در واقع سنگ هایی از این دست در گروه سنگ های معدنی قرار می گیرند که آهن را از آنها استخراج کرده و در صنایع مختلف کاربرد دارند. این فلز در زندگی ما بسیار پرکاربرد می باشد. شاید بیشترین موارد استفاده از سنگ های آهن و خالص شده را در سازه های فلزی مختلف که از فولاد و یا چدن ساخته شده اند، بتوان دید.

برای اطلاع از قیمت آهن و قیمت میلگرد با کارشناسان مجموعه تماس حاصل فرمایید.


آشنایی با سنگ آهن

سنگ آهن یکی از فلزات است که در زمره سنگ های معدنی قرار گرفته و از معدن به دست می آید و طی انجام عملیات های گوناگون خالص شده و در صنایع مختلف به صورت های گوناگون کاربرد دارد. از سنگ های آهن در ساخت فولاد استفاده می شود. در واقع بیشترین درصد از سنگ آهن مورد استخراج در این صنایع به کار گرفته میشوند.

در واقع باید بدانید که این سنگ به طور کامل متشکل از آهن نیست بلکه رگه هایی از آهن دارد که باید به منظور استفاده از آن، خالص سازی شود که این کار به کمک فرایند ذوب و احیا در کوره های مخصوص انجام می گیرد.

شاید از دلایل فراوانی استفاده از این منبع زمینی را در صنایع مختلف بتوان در استحکام بالا و فراوانی منابع آن و همچنین سهولت در فرآوری این محصول و در نهایت قیمت مناسب آن جستجو کرد.

 

آشنایی با سنگ آهن

پیشنهادی برای مطالعه:  آهن سخت چیست؟

ترکیبات سنگ آهن

همانطور که گفته شد، سنگ آهن در واقع آهن خالص نبوده و از ترکیباتی که در ادامه به آنها اشاره می کنیم، تشکیل شده است. این سنگ از ترکیب چند ماده تشکیل شده که شاید بیشترین سهم از این ترکیبات به هماتیت و مگنتیت تعلق دارد. البته مدل دیگری از این سنگ نیز وجود دارد که ترکیبات آن کمی متفاوت بوده و در نتیجه کاربرد آن نیز متفاوت می باشد و این سنگ آهن از لیمونیت، مارکالیت، زئولیت و چند ماده دیگر تشکیل شده است.

 

ترکیبات سنگ آهن

پیشنهادی برای مطالعه:  اکسید آهن چیست و چه کاربردی دارد؟

اشکال مختلف سنگ آهن

سنگ های آهن بدست آمده از معادن در بازار به اشکال مختلفی در دسترس می باشد. البته باید به این نکته اشاره داشت که فرمولاسیون متفاوتی در سنگ های آهن وجود دارد. شما می توانید این سنگ ها را به صورت دانه بندی شده، گندله، کلوخه و یا به صورت کنسانتره تهیه نمایید. این سنگ ها بر اساس فرمولاسیون و شکل فیزیکی و ساختار، مصارف مختلفی دارند.

 

اشکال مختلف سنگ آهن

پیشنهادی برای مطالعه:  فولاد چگونه تولید میشود؟

مصارف سنگ های آهن

مصارف سنگ آهن بر اساس ساختار و فرم دسته بندی می شود. البته بیشتر سنگ های آهنی که از معادن استخراج می شود، در صنعت فولاد مورد استفاده قرار می گیرد اما 5 درصد باقی مانده به عنوان:

آهن پودری برای آلیاژها، آهنرباها، کاتالیزورها و همچنین قطعات خودرو کاربرد دارند. همچنین به عنوان آهن رادیواکتیو که اصطلاحا به آن آهن 59 نیز می گویند در داروسازی، متالوژی و بیوشیمیایی بسیار کاربرد دارند.

همچنین می توان از آهن اکسید سیاه در داروها و یا جوهرهای مغناطیسی و مواردی از این دست به عنوان رنگ دانه استفاده کرد و یا از آهن آبی در رنگ ها، پلاستیک، چاپ و یا مواد آرایشی بهداشتی استفاده نمود.

البته از این آهن بدست آمده و سنگ آهن در ساخت ماشین آلات، تجهیزات مختلف، ادوات ارتشی و سلاح ها، ابزار، بتن و سیمان، شستشوی ذغال سنگ و بسیاری موارد دیگر استفاده می شود که دامنه آن بسیار گسترده می باشد.

 

مصارف سنگ های آهن

پیشنهادی برای مطالعه: آهن سفید چیست و چه کاربردی دارد؟

فرآیند تولید سنگ های آهن

نکته ای که در استفاده از سنگ های آهن وجود دارد این است که نمی توان به طور مستقیم و پس از استخراج بلافاصله از آن استفاده کرده و باید پس از استخراج از معدن آنها را خالص سازی نمود که این کار با کمک روش های مختلفی انجام می گیرد. پس از استخراج باید این سنگ ها خرد، آسیاب و البته شسته شوند.

در قدم اول سنگ ها را تغلیظ می کنند که این کار با کمک روش پخت کلسیناسیون انجام می گیرد که با کمک آب، کلیه ناخالصی ها مانند گوگرد را پاک کرده و از بین می برند. پس از انجام این کار، سنگ معدن بدست آمده را با مواد دیگری همچون آهک و کک مخلوط کرده و آن را در کوره های بلند مخصوص قرار می دهند و پس از آن فلز مورد نظر را از آن استخراج می کنند. در واقع فرایند استخراج در این کوره ها انجام می گیرد.

 

چنانچه علاقه مند به دریافت قیمت ناودانی و قیمت پروفیل هستید به صفحات مرتبط مراجعه فرمایید.

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ