فولاد فيدار

آهن سخت چیست ؟

آهن سخت چیست ؟

همانطور که می دانید آهن سخت از ترکیب کردن عنصر های مختلف به وجود می آید. این فولاد ها به دلیل ترکیب های مختلفی که دارند، دارای خواص گوناگونی می باشند. به عنوان مثال برخی عناصر قادرند بر مقاومت فولاد در مقابل گرما بیفزایند و برخی دیگر مقاومت فولاد را در برابر خوردگی تقویت کنند و از ترک برداشتن آن پیشگیری کنند. در حالت کلی در صورتی که میزان عنصر به کار رفته در فولاد کم باشد، باعث تقویت قابلیت ماشینکاری و بهبود آن در فولاد می شود.


آهن سخت چیست ؟

 

بنابر گفته بسیاری از صنعتگران و متخصصان، فولاد به نوعی آلیاژ گفته می شود که از یکی کردن دو عنصر آهن و کربن بدست می آید. از این رو در جواب به سوالی که احتمالا ذهن بسیاری از شما را درگیر کرده باشد، آهن سخت به نوعی فولاد اطلاق می شود که علاوه بر کربن، عناصر دیگری نیز ترکیب شده و به زبان دیگر، فولاد آلیاژی ایجاد می شود.

ترکیب کردن عناصر دیگر به فولاد، موجب افزایش استحکام و مقاومت بیشتر در برابر خوردگی شده و طول عمر بیشتر را به فولاد می بخشد. از این رو به چنین فولاد هایی، آهن سخت گفته می شود. از جمله عنصر هایی که به منظور تولید آلیاژ فولاد استفاده می شوند عبارتند از؛ کروم، نیکل، وانادیوم، سیلیسیم، منگنز، مولیبدن و بور که این عناصر از جمله رایج ترین و پرکاربردترین عناصر در تولید آهن سخت هستند.

 

برای اطلاع از قیمت آهن و قیمت میلگرد میتوانید با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

 

 آهن سخت چیست ؟

بیشتر بدانید: آهن سفید چیست و چه کاربردی دارد

 

مراحل ساخت فولاد آلیاژی

 

مراحل تولید فولاد آلیاژی به طور کلی از ذوب شدن عناصر مورد نیاز در کوره ای با دمای 1600 درجه سانتی گراد می باشد. مدت قرارگیری این عناصر در کوره بایستی بین 8 الی 12 ساعت باشد. فولاد در دمای 500 درجه تمامی ناخالصی هایش را از دست داده و خصوصیات فیزیکی و شیمیایی آن تغییر پیدا می کند. به عبارتی دیگر فولاد در دمای 500 درجه سانتی گراد، آنیل می شود. سپس در ادامه این مراحل، اکسید های آهن که طی فرآیند آنیل حاصل می شوند، از روی سطح فولاد برداشته می شوند و عملیات رسوب زدایی از طریق هیدروفلوریک اسید تکرار می گردد.

 

 

مراحل ساخت فولاد آلیاژی

بیشتر بدانید: میلگرد آلیاژی چیست؟

 

تاثیرگذارترین عوامل بر روی میزان سختی آهن

 

در حالت کلی سختی آهن دست خوش فرایند ها و عوامل بسیاری می باشد که در این بخش به برخی از این عوامل پرداخته شده است که به شرح زیر می باشند؛

  1. تغییرات آستنیتی: در اصل فولاد هایی که از کوره خارج می شوند، یا به صورت آرام، یا متوسط و یا سریع خنک می شوند که فولاد بدست آمده در این مراحل دارای سختی های متفاوتی می باشند. از این رو سختی فولاد به نوعی بستگی به سرعت خنک شدن آن دارد.
  2. از دیگر عوامل تاثیرگذار، اندازه دانه های تشکیل دهنده فولاد می باشد. به گونه ای که هر چه اندازه دانه ها افزایش یابد، میزان سختی فولاد نیز بیشتر خواهد بود.
  3. ترکیبات تشکیل دهنده فولاد آلیاژی یکی دیگر از عوامل بسیار مهم و کلیدی در تعیین میزان سختی فولاد هستند.

 

 

تاثیرگذارترین عوامل بر روی میزان سختی آهن

 

فرایند تبدیل آهن به فولاد سخت

 

بنابر توضیحات ارائه شده در بالا، با آهن سخت تا حدودی آشنا شدید، حال بهتر است با نحوه تبدیل آن به فولاد نیز آشنا شوید. این فرایند در اصل زمانی اتفاق می افتد که آهن ذوب شده را تصفیه و سپس تمامی ناخالصی های آن جدا شود. سپس در مرحله بعد آلیاژ های کربن، وانادیم، نیکل و کروم به اندازه مشخصی به آن اضافه شود. در نتیجه بدین صورت آهن به فولاد تبدیل می شود.

لازم به ذکر است که پس از تولید فولاد به وسیله آهن، می توان انواع فرآورده های فولادی از قبیل میلگرد، مفتول، ورق های فولادی و . . . را به تولید رساند. تمامی این محصولات در زمینه های مختلف صنعتی، خودروسازی و ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرند و هر کدام دارای قابلیت های مخصوص به خود می باشند.

 

 

فرایند تبدیل آهن به فولاد سخت

 

کاربرد های آهن سخت

 

این فولاد آلیاژی به دلیل ویژگی های به خصوصی که دارد، در تولید 95 درصد فلزات جهان به کار برده می شود. به زبان ساده تر کاربرد آهن در مقایسه با دیگر فلزات بسیار بیشتر بوده و یکی از مهمترین محصولات در زمینه های مختلف صنعتی می باشد. یکی از ویژگی های بسیار مهم آهن، استحکام بالای آن، علی زغم قیمت بسیار ارزانی که دارد، می باشد که همین امر موجب استفاده از آن در صنعت های مختلف به ویژه در صنعت خودروسازی، ساختمان سازی و بدنه کشتی های بزرگ می باشد.

همانطور که در مطالب قبل نیز اشاره کردیم، فولاد معروفترین و مهمترین آلیاژ آهن است. در این بخش از مقاله به بررسی مدل های مختلف آهن پرداخته شده است:

  • آهن خام (با دارا داشتن 4 درصد کربن و اندازه های مختلفی از فسفر و گوگرد)
  • چدن (دارای 3 درصد کربن و میزان کمی منگنز)
  • فولاد کربن
  • آهن ورزیده (فرآورده ای محکم با قابلیت چکش خواری)
  • اکسید های آهن

 

شرکت پترو فولاد فیدار عرضه کننده انواع مقاطع فولادی میباشد شما میتوانید برای دریافت قیمت میلگرد و قیمت ناودانی به صفحات این محصولات مراجعه کنید در نظر داشته باشید از آنجایی که قیمت آهن به صورت روزانه تغییر میکند برای تایید نهایی قیمت حتما با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ