فولاد فيدار

آهن سفید چیست و چه کاربردی دارد

آهن سفید چیست و چه کاربردی دارد

میخ های آهنی جزو کوچکی از اعضای فولاد هستند و از آنها در قاب های فولادی و ساختمان ها استفاده می شود و یکی از موارد بی انتهایی می باشد که از آهن سفید و گالوانیزه ساخته شده است. این آهن ها مدت های طولانی است که مورد استفاده قرار می‌ گیرند و از قرن ۱۷ میلادی تاکنون محصولات متنوعی از آن در سراسر جهان دیده شده است. در این مطلب می خواهیم اطلاعاتی را پیرامون آهن سفید و گالوانیزه قرار دهیم.

 

آهن سفید چیست؟

 

آهن سفید یا همان آهن گالوانیزه، از مدت زمان های طولانی در موارد بی‌ انتهایی مورد استفاده و کاربرد قرار گرفته است. اما در سال‌ های اخیر بوده است که این نوع آهن به عنوان گزینه‌ ای برای جایگزینی آهن سنتی محبوب واقع شده است و به همین خاطر بوده است که کاربرد آن دامنه بسیار گسترده ای پیدا کرده است و جزء جدا نشدنی از مصالح ساختمانی شده است.

آهن سفید پیش از آنکه اساساً به عنوان آهنی شناخته شود که گالوانیزه شده و در برابر آب و هوا مقاوم است، آهن معمولی بوده و ویژگی های متفاوتی داشته است. در خارج از آهن معمولی، یک لایه محافظ از جنس می پوشانند تا گالوانیزه شود. آهن ساده به طور بالقوه می تواند تاثیر پذیر از هوا و آب باشد، یعنی زمانی که در مجاورت اکسیژن و رطوبت قرار بگیرد، ممکن است دچار خوردگی و زنگ زدگی بشود و بعد از گذشت مدتی کیفیت آن تغییر پیدا کند و دیگر مانند حالت اول نشود. به همین دلیل است که آهن ساده را گالوانیزه می کنند تا با این روش ساده به طور موثر از آهن محافظت کنند و برای محافظت از آن عواملی مانند آب و هوا را در برابر این نوع آهن بی اثر گردانند.

 

آهن سفید چیست؟

برای مطالعه: آهن اسفنجی چیست و کاربرد آن در صنایع مختلف

 

عنصر تشکیل دهنده گالوانیزه چیست؟

 

همانطور که گفتیم، تفاوت آهن ساده و آهن گالوانیزه در لایه خارجی آهن گالوانیزه می باشد. در لایه خارجی آهن معمولی یک لایه روی کار می‌ گذارند تا آن را در برابر عوامل خارجی مقاوم سازند. به نوع دیگر می‌ توان گفت آهن سفید تشکیل شده از عنصر آهن و عنصر روی می باشد اما آهن معمولی و ساده تنها از عنصر آهن تشکیل شده است. زمانی که آهن گالوانیزه شود، آن را در یک مایع روی غوطه‌ ور می کنند و از حالت اولیه خود که حالتی جامد است به حالت مایع تغییر شکل می دهد. سپس به آن اجازه می‌ دهند تا خنک شود و این پوسته محافظ بر روی سطح آهن ساده قرار می گیرد.

 

عنصر تشکیل دهنده گالوانیزه

بیشتر مطالعه کنید: آهن چیست و انواع آن

 

آهن سفید یا گالوانیزه چیست؟

 

آهن سفید یا گالوانیزه نامی است که به آهن استاندارد داده اند. یعنی تنها تفاوتی که با آهن استاندارد دارد این است که بر روی آن یک لایه روی اضافه کرده اند که به عنوان لایه محافظ به آهن استاندارد این امکان را می‌ دهد تا از خوردگی و زنگ زدگی که در برابر آب و هوا پیدا می کند، محافظت شود و دوام بیشتری پیدا کند. به همین خاطر است که آهن استاندارد بدون این لایه محافظ نمی‌ تواند در برابر رطوبت هوا قرار بگیرد و واکنش های شیمیایی که در برابر آب و هوا پیدا می کند باعث اکسیداسیون آن می شود و تغییر شکل آن را در پی دارد.

 

آهن سفید یا گالوانیزه

 

فرآیند تولید آهن سفید

 

برای اینکه آهن ساده سفید و گالوانیزه تولید شود لازم است که طی یک فرایند دقیق، ابتدا آهن ساده را تمیز نماییم و آن را در اسید سولفوریک رقیق نماییم و سپس فولاد را وارد یک محلول روی نماییم و پس از شار یافتن روی، فولاد را در یک گودال روی که به صورت مذاب است گالوانيزه نماییم و بعد از آن فولادی که با روی مجاورت پیدا کرده است را بررسی نماییم تا پوشش آن به صورت کامل ارزیابی بشود.

 

مزایای استفاده از گالوانیزه

 

گالوانیزه کردن آهن مزایای زیادی دارد که مهم ترین مزایای گالوانیزه نمودن آهن، هزینه پایین آن در برابر دیگر فولاد و قیمت آهن ها می باشد. زیرا در این حالت هزینه های تعمیرات آهن سفید به صفر می رسد و علاوه بر آن از جمله دیگر مزایای استفاده از آهن سفید این است که با بیشترین سرعت برای استفاده آماده می باشد و دیگر به رنگ آمیزی و بازرسی و دیگر پوشش ها هیچ نیازی ندارد و عمر آن بسیار طولانی تر از آهن استاندارد می باشد و در محیط های عادی می تواند بیش از ۵۰ سال دوام پیدا کند و این از دیگر دلایلی است که آهن گالوانیزه جایگزین بسیاری از انواع آهن ها شده است و قیمت آن نیز بیشتر از دیگر انواع آهن می باشد.

برای دریافت انواع قیمت میلگرد و قیمت ناودانی و انواع دیگر مقاطع فولادی به صفحات آن در سایت مراجعه کنید و یا با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ