فولاد فيدار

روش های برش تیرآهن 

روش های برش تیرآهن 

سالیان درازی است که فلزات در صنایع و ساختمان سازی کاربرد بسیاری دارند و روزانه در حال افزایش است . برای این که فلزات به شکل دلخواه دربیایند عملیات های مختلفی صورت میگیرد از جمله ی این عملیات ها جوشکاری و برشکاری میباشد که از عمده ترین فعالیت ها بر روی فلزات میباشد. 

تیرآهن یکی از پروفیل های پرکاربدد ساختمان سازی است. تیرآهن در استاندارد های مختلفی تولید میشود مثلIPB ، INP ،IPE ،CNP و ...

که هرکدام خاصیت ظاهری و استحکام متفاوتی دارند از تیر های IPE بیشتر در ساختمان سازی ایران استفاده میشود. 
از نظر ظاهری اگر بخواهیم بررسی کنیم؛ دو تا بال های ابتدا و انتهای آن یکسان و هم اندازه هستند. برای استفاده از این محصول در بیشتر مواقع نیازمند به برش کاری هستیم. 

تیرآهن معمولا در شاخه های 12 متری تولید میشود اما  قیمت تیرآهن و قیمت تیرآهن هاش بر اساس وزن شاخه اعلام میگردد. برخی از مشتریان نیازمند خرید تیرآهن با طول و متراژ دلخواه هستند که در اصطلاح به آن تیرآهن نرمال میگویند که برای این کار باید از طول پروفیل کم شود همچنین در ساختمان سازی برای قرار دادن ستون در ساختمان باید طول آن را کاهش دهیم. 

با توجه به تجهیزات مصرفی و شرایط دمایی ، برشکاری به دو دسته عمده تقسیم میشود:

  • برشکاری سرد ( کوپال )
  • برشکاری گرم ( برنول ) 

به طور کلی برشکاری فلزات در شرایطی که دمای فلز در حالت تعادل با دمای محیط باشد را برشکاری سرد گویند.
در برشکاری سرد تجهیزاتی نظیر اره، گیوتین و قیچی کاربرد دارند که این گونه تجهیزات باعث بالا رفتن دمای فلز نمیشود در برشکاری گرم تجهیزاتی به کار میرود که باعث میشود دمای فلز بالا برود و با افزایش دما، برشکاری صورت میگیرد.

انواع روش های برش تیرآهن

 

 

مزایای برشکاری سرد

 حفظ خواص فلز 

در حالت کلی دمای فلز با خاصیت آن رابطه ی مستقیم دارد پس باتوجه به اینکه برش سرد دمای نامحسوسی ندارد پس تغییری صورت نمیگیرد. 

انعطاف برشکاری به لحاظ طول و شکل 

استفاده از تجهیزاتی مثل اره، قیچی و گیوتین که در برشکاری سرد رایج است میتوان اشکال هندسی و ساده و... درآورد  و امکان پذیر است. 

پرتی کم 

در این روش از برشکاری ، پرتی کمی ایجاد میشود . پرتی به آن قسمت از ورق آهن گفته میشود که از آن بعد از برشکاری نمیتوان استفاده ای کرد؛ گاهی پرت ورق به صورت کناره ورق هست و یا تکه های پراکنده ولی در برش سرد میتوان پرتی را به حداقل رساند. در روش های مختلف که از قالب استفاده میشود میتوان به ماکزیمم سطح مفید از برش کاری رسید. 

سرعت برشکاری 

در روش برش کاری سرد انقدر سرعت برشکاری زیاد است که میتوان انبوهی از اشکال یک شکل و هم اندازه را درآورد . 

عدم تولید گاز های سمی و آلاینده

چون در این روش بی نیاز از شعله و مشعل هستیم پس میزان آلاینده ها و تولید گاز سمی به صفر میرسد . 

معایب برشکاری سرد

هزینه متریال مصرفی بالا 

قیچی ها، صفحه های سنگ فرز، تیغه الماس ها، گیوتین و اره ها موارد مصرفی هستند که پس از مدتی جای برش بر روی ورق و محصولات فولادی فرسوده میشود و دیگر قابل استفاده نیست در نتیجه مصرف متريال در برش های انبوه و هزینه را بالا ببرد .

محدودیت مکانی ابزار برشکاری

بسیاری از دستگاه هایی که برای برشکاری سرد است ثابت و بر روی زمین هستند و این دستگاه ها وزن زیادی دارند برای همین نمیتوان آن را حمل کرد و عملیات برش کاری را انجام داد پس میتوان آرن را یک عیب دانست.

مزایای برشکاری گرم

سرعت برشکاری در حجم زیاد

یکی از مهمترین مزایایی که میتوان برای برش کاری گرم برشمرد سرعت انجام عملیات برشکاری میباشد که میتوان به میزان انبوهی میلگرد را برش داد.

کاهش میزان ضایعات

ضایعات تولید شده برخلاف روش سرد، بیشتر به صورت غیر فلزی میباشد و همچنین در روش گرم پرتی کمتری تولید میشود.

مکانیزه کردن عملیات برش

دستگاه های این روش میتواند از طریق نرم افزار و رایانه مکانیزه گردند مانند دستگاه CNC که میتواند فلز را در هر شکل و اندازه ای با هر ضخامتی و حجمی در بیاورد.

برشکاری تیرآهن

معایب برشکاری گرم

 تغییر ساختاری در محل برش

باید به این موضوع دقت کرد که با افزایش دما تاثیر میگذارد بر روی خاصیت فیزیکی، شیمیایی و مکانیکی محل برش میشود؛ همچنین در فولاد ها که بهد از برش و ذوب شدن و سرد شدن آن شاهده تغییر ات آن خواهیمم بود. 

تولید گاز مواد سمی

چون در برشکاری گرم از شعله و حرارات استفاده میشود در نتیجه عواقبی دارد.

ایمنی پایین

در این روش جراحت های زیادی رخ داده است .

برش تیرآهن با اره آتیشی 

از این دستگاه برای برشکاری در کارگاه ها استفاده میشود که سرعت بالایی دارد و امکان قطع زاویه دلخواه بر روی میز کار را فراهم کرده است و به صورت خودکار اگر که تیر ها بشکنند خاموش میشود. 

برش تیرآهن با اره نواری

این دستگاه مناسب ترین روش برای تیرآهن های سنگین و قطور است . این دستگاه پرتی کمتری دارد و معمولا به دلیل برش قطعات ضخیم عملیات با پاشش آب و صابون به منظور خنک کنندگی صورت میگیرد. 

برش تیر آن به کمک لیزر

این روش مناسب برای کارگاه ها نیست و برای برش های دقیق آزمایشگاهی و صنعتی صورت میگیرد . این روش به دلیل ریز کاری که دارد برای در سوراخ کاری و ایجاد نقش و نگار در ورق به کار میرود.

برش تیر آهن به کمک واتر جت

این روش با فشار آب و مخلوطی از سنگ های ساینده به نام سیلیکون کاربید با فشار 4000 بار از یک سوراخ بسیار کوچک انجام میشود و در این روش دمای برش بالا نمیرود. 

 

شما عزیزان میتوانید برای دریافت انواع مقاطع فولادی همچون قیمت میلگرد و قیمت آهن با کارشناسان مجموعه تماس حاصل فرمایید.

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ