فولاد فيدار

برش میلگرد سرد

برش میلگرد سرد

یکی از مصالح پرکاربرد در صنعت ساختمان سازی میلگرد است که ابتدا باید به سایز و شکل و ابعاد مورد نظر درآمده و سپس به کار رود؛ به این منظور این مقطع فولادی باید با روشهایی مطمئن و دقیق برش خورده و به ابعاد مورد نظر مهندسین و معماران برسد. در این مقاله سعی شده روشها و ابزار برش میلگرد به اختصار برای خوانندگان محترم توضیح داده شود.  

 

روش های برش میلگرد


به طور کلی دو روش برای برش میلگرد وجود دارد که هرکدام مزایا و معایب خود را داراست: روش گرم و روش سرد. در روش برش میلگرد سرد کیفیت محصول بهتر حفظ میشود چون در ساختار مولکولی فلزات تغییرات ایجاد نمیشود و میتوان مقاطع فولادی را در سایزها و به شکلهای مختلف با کیفیتی مناسب و یکنواخت در سطح محصول و بدون تولید هیچگونه گاز سمی ( نکته ای حائز اهمیت در زمینه حفظ محیط زیست که امروزه توجه ویژه ای به آن میشود) برش زد.

با وجود همه مزایای ذکرشده, روش برش میلگرد سرد معایبی نیز در پی دارد که مهمترین آنها نیاز به دستگاههای مختلف برش برای انواع گوناگون میلگرد و به دنبال آن حفظ و نگهداری و سرویس دوره ای انها, استهلاک دستگاهها و همچنین ضایعات ناشی از برش میلگردهاست که با توجه به بالا بودن قیمت میلگرد همه این موارد موجب بالارفتن هزینه ها خواهد شد.


ابزار برش سرد میلگرد


1- آچار اف

 

 ساده ترین وسیله خمکاری میلگرد، ساخته شده از فولاد سخت است که بیشتر برای خم کردن به کار میرود آنهم برای میلگردهای نازک.


2- انواع اره ها


اره دستی: قدیمی ترین دستگاه برش میلگرد است که دارای دندانه های ریز و درشت میباشد که براساس ضخامت میلگرد, نوع آن انتخاب و به کار گرفته میشود و البته قدرت دست برشکار هم در این روش نقش مهمی دارد و خطرات زیادی هم به دنبال خواهد داشت مثل تاب برداشتن میلگرد و یا شکستگی تیغه برش در حین کار, بنابراین باید موارد ایمنی هنگام کار کاملا رعایت شود.


اره دیسکی: قبل از این دستگاه از اره آتشی استفاده میشد که خطرات زیادی در پی داشت ولی با این دستگاه خطرات برطرف شده و کیفیت برش بالا رفته است و به علت دارابودن تیغ های مختلف، تنوع برش هم بیشتر شده است.


اره لنگ: این دستگاه با حرکتهای روبه بالا و عقب برروی قطعه, ان را برش میدهد ولی ضایعات میلگرد با این دستگاه زیاد میشود بنابراین کمتر از آن استفاده میشود. 


تا اینجا دستگاههایی که برشمرده شد جزئ ابزار پرکاربرد در صنعت برشکاری است که یا به صورت دستی و یا نیمه اتوماتیک به کار گرفته میشود در مقاله بعدی دیگر ابزار برش معرفی خواهد شد.


بیشتر بخوانید:

ابزارهای برش میلگرد

انواع میلگرد و مشخصات آنها

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ