فولاد فيدار

انواع تیرآهن و موارد استفاده

انواع تیرآهن و موارد استفاده

یکی از مهم ترین مصالح عمرانی، تیرآهن است که به صورت گسترده در صنایع مختلف از آن استفاده می شود. تیرآهن از جنس فولاد است و بر اساس استاندارد، در سایزهای مختلفی تولید می شود. هر یک از انواع تیرآهن دارای کاربردی گوناگونی هستند و از آن ها در بخش های مختلفی استفاده می شود. برای آشنایی با انواع تیرآهن و موارد استفاده از آن ها، در ادامه مقاله با ما همراه باشید. ما در ادامه هر آن چه که باید در رابطه با کاربرد انواع آن ها بدانید را به طور کامل و مفصل برای شما عزیزان بیان خواهیم کرد. 


تیرآهن چیست و انواع آن کدامند؟ 


پیش از آن که بخواهیم شما عزیزان را با کاربرد و موارد استفاده از تیرآهن آشنا کنیم، بهتر است با تیرآهن و انواع آن آشنا شوید. تیرآهن ها نوعی پروفیل فولادی هستند که دارای سه ضلع اصلی می باشند. دو ضلع تیرآهن در لبه قرار دارند که به آن ها « بال » گفته می شود. یک ضلع دیگر آن در قسمت میانی قرار دارد که به آن « جان » گفته می شود. 
مهم ترین بخش تیرآهن همین بخش میانی آن است که ضخامت و ارتفاع آن اهمیت بسیار زیادی دارد. زیرا، سایز بخش جان، علت نام گذاری انواع تیرآهن می باشد. به طور مثال: زمانی که ارتفاع بخش میانی در یک تیرآهن 18 باشد، به آن تیرآهن 18 می گویند. تیرآهن ها بر اساس استانداردهای بین المللی، شامل 4 دسته هستند که این 4 دسته، به شرح زیر می باشند: 

تیرآهن چیست و انواع آن کدامند؟ 

 

1- تیرآهن IPE

تیرآهن IPE که اغلب با نام تیرآهن پهن نامیده می شود؛ طبق استاندارد کشور ایران و اروپا تولید می شود. لازم به ذکر است تا بدانید که ضخامت بال های این تیرآهن، ثابت است اما، ارتفاع بخش میانی آن یعنی بخش جان، بیشتر از بال ها است. در واقع، ارتفاع تیرآهن IPE معمولا بین 80 الی 600 میلی متر است که به همین دلیل، اغلب افراد این نوع را خریداری می کنند. 


2- تیرآهن INP

یکی دیگر از انواع تیرآهن، نوع INP است که ارتفاع بخش جان آن، همانند تیرآهن  IPEمعمولا بین 80 الی 600 میلی متر می باشد. این نوع از تیرآهن که به پروفیل نرمال نیز نامیده می شود، براساس استاندارهای کشورهای چین و روسیه تولید می گردد. ضخامت بال های این تیرآهن، در قسمت های درونی نسبت به قسمت های بیرونی بیشتر است. در واقع، بالی که به بخش میانی چسبیده است، همواره ضخیم تر از بالی است که در انتهای بخش میانی قرار دارد. 


3- تیرآهن IPB یا بال پهن

نوع دیگری از تیرآهن، تیرآهن IPB یا بال پهن است که دارای دو نوع بال سنگین و بال سبک می باشد. ارتفاع تیرآهن بال پهن، معمولا بین 100 تا 1000 میلی متر است و جز پر کاربردترین و در عین حال پر مصرف ترین نوع تیرآهن در ایران است. این نوع از تیرآهن، مقاومت بیشتری نسبت به سایرین دارد و می توان در جوشکاری نیز از آن استفاده کرد. 

تیرآهن IPB یا بال پهن

حتما بخوانید: تفاوت تیرآهن IPB و IPE و INP


4- تیرآهن CNP لانه زنبوری 

تیرآهن CNP یا لانه زنبوری، مقاومت و استحکام زیادی دارد و بر اساس نیاز افراد، در سایزهای مختلفی ساخته می شود. لازم به ذکر است تا بدانید که تیرآهن CNP نسبت به سایر تیرآهن ها، ارتفاع بیشتری دارد. به همین دلیل اغلب افراد فکر می کنند که وزن آن نیز بیشتر است. اما، این تفکر نادرست است؛ زیرا، در این نوع از تیرآهن، 6 حفره کوچک تعبیه شده است تا وزن آن کاهش یابد. در واقع، می توان گفت علت نام گذاری این نوع به لانه زنبوری، وجود همین حفره ها می باشد. 


کاربرد و موارد استفاده از انواع تیرآهن

هم اکنون که به طور کامل با انواع تیرآهن آشنا شدید، بهتر است بدانید که هر یک از موارد ذکر شده، دارای کاربردی متفاوت می باشند. در واقع، هر یک از آن ها در بخشی مورد استفاده قرار می گیرند. برخی از مهم ترین کاربردهای انواع تیرآهن، شامل موارد زیر می باشند:


کاربرد تیرآهن IPE

همان طور که در بخش پیشین مقاله بیان کردیم، این تیرآهن اغلب در کشور عزیزمان ایران کاربرد بسیار زیادی دارد. بیشتر افراد از این نوع برای ساختمان سازی و ساخت سازه های مختلف، استفاده می کنند. به عبارتی دیگر می توان گفت که تیرآهن IPE، اغلب در ستون های ساختمان، در پوشش سقف های ساختمان، تیر آهن در پل های زنبوری و .... مصرف می شود. 


کاربرد تیرآهن INP

تیرآهن نوع INP، طبق استاندارد کشورهای چین و روسیه تولید می شوند که اغلب در صنایع مختلفی اعم از: صنایع برج سازی، صنایع اسکله سازی، صنایع سد سازی و .... کاربرد دارد. به طور کلی می توان گفت که از این محصول برای سازه هایی که مرتفع هستند، استفاده می شود. لازم به ذکر است تا بدانید که این تیرآهن علاوه بر صنایع ذکر شده در ساختمان سازی و در بخش ساخت ستون و تیر نیز مصرف می شود. 


کاربرد تیرآهن IPB یا بال پهن

این تیرآهن نیز همانند سایر موارد ذکر شده، اغلب در ساختمان سازی کاربرد دارد. اما، به دلیل مقاومت و استحکام زیادی که دارد در صنایع دیگری نیز کاربرد دارد که تمامی آن ها شامل موارد زیر می باشند: 

 تیرآهن بال پهن

  •     تکمیل کردن پل های مختلف شهری
  •     ساخت کارگاه ها 
  •     ساخت انبارهای بزرگ
  •     ساخت سکوهای نفتی و یا گازی
  •     ساخت و یا تعمیر سوله ها
  •     ساخت برج ها
  •     ساخت سدها 


کاربرد تیرآهن CNP لانه زنبوری 

تیرآهن لانه زنبوری یا همان CNP، در برابر عوامل مختلف، بسیار مقاوم است که همین امر سبب شده است تا در بخش های مختلف ساختمان سازی از آن استفاده شود. برخی از بخش هایی که در ساختمان از این تیرآهن استفاده می شود، شامل موارد زیر می باشند: 

  •     ستون های ساختمان
  •     کف ساختمان
  •     دیوارها و تیغه های داخلی
  •     اتصالات بادبندها


خلاصه مطلب
ما در این مقاله سعی داشتیم تا شما عزیزان را به طور کامل با انواع تیرآهن و کاربرد و موارد استفاده هر یک از آن ها آشنا کنیم. به یاد داشته باشید که پیش از خرید هر یک از آن ها، ابتدا با میزان مقاومت و کاربرد آن آشنا شوید. سپس، برای تهیه کردن آن، به بازار و یا سایتی معتبر مراجعه نمایید. برای خرید تیرآهن و دریافت قیمت تیرآهن هاش با قیمتی به صرفه و کیفیتی مرغوب، می توانید با همکاران ما در فولاد فیدار ارتباط برقرار کنید. 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ