فولاد فيدار

کاربرد نبشی ال با بال نامساوی

کاربرد نبشی ال با بال نامساوی

اگر مقاله‌های پیشین فولادفیدار را مطالعه کرده باشید، نسبت به نبشی‌، مزایا و معایب استفاده از آن و همچنین نحوه نبشی‌کشی ساختمان شناخت پیدا کرده‌اید و حالا ما در این مقاله سعی داریم شما مخاطبان گرامی را با کاربرد نبشی ال با بال نامساوی آشنا کنیم. 

برای دیدن آخرین قیمت نبشی کلیک کنید.

نبشی ال با بال نامساوی به چه نبشی گفته میشود؟

قبل از هر توضیحی درباره نبشی با بال‌های نابرابر باید به صورت مختصر اشاره کنیم که نبشی یک نوع پروفیل بسیار پرکاربرد و در دسترس  است که سطح مقطع آن بصورت با زاویه دقیقا 90 درجه و به عبارت ساده تر دو ضلع عمود برهم ساخته میشود و بنابر کاربردهای مختلفی که داشته و محبوبیت زیادی که در ساخت سازه‌های مختلف به دست آورده است امروزه یکی از رایج ترین پروفیل‌ها در صنعت ساخت و ساز است.

همانگونه که می‌دانید این قطعه فلزی در پروژه‌های مختلف ابزار دست مهندسان و سازندگان در حوزه‌های گوناگون است. به طوری که در پروژه‌های عمرانی و خصوصا در پروژه‌های ساختمانی استفاده فراوانی دارد.

حال باید این را هم بدانیم که نبشی‌ها با دو استاندارد و معیار یعنی اندازه بال و ضخامت نبشی در بین سازندگان و فروشندگان و البته مشتریان شناخته می‌شود. اگر هم فردی در حوزه صنعت و ساخت و ساز فعال نباشد از طریق ظاهر نبشی‌ها می تواند به تقسیم بندی آنها پی ببرد. چون نبشی‌ها در شکل و شمایل به دو نوع نبشی با بال مساوی و نبشی با بال نامساوی تقسیم بندی می‌شوند. اما در نامگذاری دقیقتر به سه نوع تقسیم میشوند که در ادامه مقاله به آنها اشاره خواهد شد.

نبشی ال با بال نامساوی به چه نبشی گفته میشود

بیشتر بخوانید: نبشی گالوانیزه چیست؟

کاربرد نبشی ال با بال نامساوی

نبشی فولادی به دلیل هزینه کم و عملکرد قابل اعتماد آن به طور گسترده توسط ساختمان‌ها، تجهیزات، مغازه ها و انبارهای کارخانه و زندگی روزمره مدرن امروزی استفاده می شود. مهندسان تمایل دارند به عنوان اجزای پشتیبانی یا ساختاری برای ساخت و سازها از نبشی‌های فولادی استفاده کنند.

کاربرد و مزایای نبشی با بال‌های برابر را می دانیم، اما نبشی ال با بال نامساوی چه کارکردی دارد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت در برخی سازه ها و پروژه‌ها امکان  استفاده از نبشی ال با بال مساوی وجود ندارد و لذا سازندگان و مهندسان ناگریز هستند از نبشی ال با بال نامساوی استفاده  کنند. 

در وهله نخست باید بدانیم که نبشی‌ها موارد بسیاری کاربرد دارند. نبشی فولادی با بالهای غیر برابر به عنوان مصالح سازه ای محبوب، عمدتا در ساخت پل، انبارها، قفسه ها، برج های کابل، دکل های برق، دکل های ارتباطی، ساخت و ساز و مهندسی استفاده می‌شود

برای کاربرد بیشتر این سازه میتوان موارد دیگری همچون اتصال ستون به صفحات، ساخت ستون‌ها در ساختمان سازی، اتصالات پل به ستون، اتصال تیرآهن به تیرهای باربر، ساخت خرپا، ساخت دکل، چارچوب‌های درب‌ها و همینطور قالب‌های فلزی را نام برد.

کاربرد نبشی ال با بال نامساوی

بیشتر بخوانید: نبشی ضد زنگ چیست و چه کاربردهایی دارد؟

جنس نبشی ال با بال نامساوی از چیست؟

نبشی فولادی با بال‌های نامساوی که به آن آهن زاویه‌دار یا میله زاویه نابرابر فولادی نیز می‌گویند، با فولاد کربنی نورد گرم یا فولاد کم آلیاژ مستحکم تولید می‌شود. دارای مقطع L شکل با دو پایه - مساوی یا نابرابر و زاویه 90 درجه است. زوایای فولادی سازه دارای ابعاد زیادی برای مطابقت با کاربرد شما هستند. علاوه بر این، اندازه‌های سفارشی در دسترس هستند.

کاربرد نبشی ال با بال نامساوی

بیشتر بخوانید: انواع نبشی و کاربردهای آنها در صنعت 

نامگذاری نبشی ها در صنعت

نامگذاری نبشی‌ها در صنعت نیز به واسطه میزان ارتفاع و ضخامت بال‌های آن انجام شده است. به عنوان نمونه «نبشی بال مساوی»، «نبشی بال نامساوی یا همان نبشی ال شکل» و «نبشی وی شکل» سه نوع نبشی هستند که به واسطه کاربرد متفاوتی که نسبت به یکدیگر دارند تقسیم‌بندی می‌شوند. 

همانگونه که مستحضر هستید، «بال» به دو ضلع عمود برهم پروفیل که نبشی را شکل می‌دهند اطلاق می‌گردد. به عنوان مثال در نبشی بال مساوی یا همان نبشی «اِل»، ارتفاع دو بال با یکدیگر یکسان و برابر می‌باشد و غالبا در نقشه‌های ساختمانی نیز به صورت اختصاری مثلا L40 یا L30 نوشته می‌شوند.

از سوی دیگر «نبشی بال مساوی نورد گرم» هم نوعی نبشی بال مساوی سبک است که از اندازه 20 تا 50 میل تولید می‌گردد. 

شناخت بیشتر نبشی ال با بال نامساوی

برای شروع شناخت نبشی ال با بال نامساوی باید توجه داشته باشید همانگونه که از نام نبشی بال نامساوی مشخص است این نبشی بال‌هایی با ارتفاع‌های متفاوت دارد و بال‌های آن به صورت عمود بر هم و نامساوی هستند. 

برای اینکه تعریف نبشی ال با بال‌های نامساوی، بیشتر برای شما ملموس شود می‌توانید یک نبشی L200*100 را در ذهن خود تجسم کنید؛ در این نبشی یکی از بال‌ها 100 و دیگری 200 میلیمتر ارتفاع دارند. 

کاربرد نبشی ال با بال نامساوی

بیشتر بخوانید: نبشی مشبک چیست؟ 

با تفاسیری که در بالا در خصوص نبشی ال شکل با بال‌های نامساوی بیان شد، نیک هویداست که این نبشی دارای کابردهای فراوانی در صنایع است و امروزه متخصصان تولید در حوزه‌های زیرساختی استفاده‌های فراوانی را از این نبشی در صنایع  انجام می‌‌هند.  

نبشی های بال نامساوی عمدتاً در پروژه‌های بزرگ عمرانی و ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته متخصصان حوزه‌های حمل‌ و نقل، ساخت معدن، دکل‌های نیرو و ماشین‌های صنعتی نیز به وفور از نبشی بال نامساوی در صنایع مربوط به خود بهره می‌برند.

مخاطبان گرامی، در این مقاله سعی کردیم به صورت خلاصه و مختصر، شما مخاطب گرامی را با کاربرد نبشی ال با بال نامساوی آشنا کنیم. هدف ما از این کار در سایت فولادفیدار جلب نظر و رضایت شما بازدید کننده محترم است.

برای اطلاع از قیمت ناودانی و قیمت ورق روغنی کلیک کنید.

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ