فولاد فيدار

انواع نبشی و کاربرد آنها در صنعت

انواع نبشی و کاربرد آنها در صنعت

یکی از پروفیل های پرکاربرد که برای ایجاد اتصال در سازه های فولادی به صورت منفرد یا مرکب به کار گرفته میشود تا استحکام سازه را بالا ببرد، نبشی است که سطح مقطع آن متشکل از دو ضلع عمود برهم است.

در این مقاله میتوانید با انواع نبشی, تفاوت نبشی ها, روش محاسبه وزن نبشی و کاربرد انواع نبشی در صنایع مختلف آشنا شوید.


دسته بندی نبشی ها براساس معیارهای مختلف انجام میگیرد 


انواع نبشی بر اساس روش تولید

 

  1.  نبشی فابریک 
  2. نبشی پرسی

انواع نبشی براساس شکل ظاهری

 

  1.  نبشی بال مساوی
  2. نبشی بال نامساوی یا نبشی ال شکل 
  3. نبشی وی شکل

انواع نبشی براساس وزن

 

  1.  نبشی سبک 
  2. نبشی سنگین

انواع نبشی براساس متریال

 

  1. نبشی ضدزنگ
  2.  نبشی فولادی A36 
  3.  نبشی T316 

هرکدام از این نبشی ها خواص و ویژگیهای خاص خود را دارا هستند که همین امر موجب تنوع در کاربرد آنها میشود. قیمت انواع نبشی از کارخانه های مختلف را در صفحه قیمت نبشی ببنید.


تفاوت نبشی پرسی و نبشی فابریک 


همانطور که گفته شد تفاوت این دونوع نبشی در روش تولید آنهاست بطوریکه نبشی پرسی از ورق فولادی برش خورده که تحت فشارهای دستگاههای پرس قرار گرفته ایجاد شده است درصورتیکه نبشی فابریک از شمش فولادی, پس از عبور از کوره های نورد حرارتی به دست می آید وطی این فرآیند, باکاهش مقطع و افزایش طول به شکل نبشی از خط تولید خارج شده و سپس برش میخورد (معمولا در طول 6 یا 12 متر).


تفاوت نبشی بال مساوی و نبشی بال نامساوی


به دو ضلع عمود برهم پروفیل که نبشی را تشکیل میدهند بال گفته میشود و نامگذاری نبشی ها در صنعت براساس ارتفاع و ضخامت این بالهاست؛ مثلا وقتی میگوییم نبشی 40*40*4 یعنی ارتفاع دوبال نبشی هرکدام 40 میلیمتر و ضخامت هربال 4 میلیمتر است. در نبشی بال مساوی که در صنعت ساختمان سازی به نبشی ال نیز معروف است,

ارتفاع دوبال باهم برابر است و معمولا در نقشه های ساختمان به صورت اختصاری مثلا L40 نوشته میشوند یعنی نبشی بال مساوی با ارتفاع بال 40 میلیمتر. نبشی اسپیرال نیز نوعی نبشی بال مساوی سبک است از سایز 20 تا 50 میل که به عنوان نبشی بال مساوی نورد گرم هم شناخته میشود. نبشی بال نامساوی همانطور که از نامش پیداست دارای بالهایی با ارتفاع متفاوت است به عنوان مثال نبشی L200*100 یعنی نبشی با بالهای 100 و 200 میلیمتر. 


محاسبه وزن نبشی 


مانند دیگر مقاطع فولادی نبشی هم دارای جدول اشتال مخصوص است که کلیه ابعاد, سایز و اوزان آنها در آن امده است ولی اگر بخواهیم خودمان وزن نبشی را به دست آوریم میتوانیم از فرمول زیر استفاده کنیم: 


ارتفاع بال نبشی(متر) * طول نبشی(متر) * ضخامت نبشی(متر) * 7850 * 2 = وزن نبشی (کیلوگرم) 


کاربرد نبشی 


اتصالات پل به ستون, اتصال تیرآهن به تیرهای باربر, اتصال ستون به صفحات, ساخت ستونها در ساختمان سازی, ساخت خرپا, ساخت دکل ها, چارچوبهای درها, قالبهای فلزی و ....



 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ