فولاد فيدار

میزان تولید میلگرد در ایران 

میزان تولید میلگرد در ایران 

میلگرد یکی از محصولات بسیار مهم و‌ راهبردی در حوزه ساختمان‌سازی محسوب می‌شود، چرا که استفاده از آن در جایگاه پایه مقاومت سازه در بتن، موجب توانمندی ساختمان در مقابل مخاطرات احتمالی نظیر زلزله می‌شود. در این مقاله می خواهیم شما را با میزان میلگرد در ایران آشنا کنیم و بدانیم جایگاه تولید میلگرد ایران در دنیا به چه میزان است؟

در ابتدای امر و قبل از ورود به موضوع آمار و میزان تولید میلگرد در ایران خوب است بدانیم تولید میلگرد در کشور ما رتبه نخست را در بین محصولات فولادی در اختیار دارد.

از آنجا که میلگرد نقشی انکارنشدنی، اساسی و اولویت‌دار در محافظت ساختمان در‌ برابر حوادث غیرمترقبه را دارد، این محصول دارای جایگاه و رتبه نخست تولید در میان تمام محصولات و‌ مشتقات فولادی است. 

آمار تولید میلگرد در ایران در سال ۱۳۹۹ چقدر بوده است؟

باید بدانیم بر بر اساس آماری که نهادهای مربوطه اعلام کرده اند در سال ۹۹ کل میزان تولید میلگرد در کشور ما ایران چیزی معادل ۹ میلیون و ۵۲۲ هزار تن بوده است که این عدد در مقایسه با سال قبل آن یعنی سال 1398 به میزان ۱۵ درصد رشد داشته است که عدد قابل توجهی می باشد.

اگر این اعداد را مبنا قرار دهیم پس می‌توان برداشت نمود که میزان تولید میلگرد ۸۲ درصد از کل تولید مقاطع فولادی به میزان۱۱ میلیون و ۶۰۱ هزار تن در سال ۱۳۹۹ بوده است.

آمار تولید فولاد و میلگرد در سال 1400

با توجه به اینکه آمارهای تولید، صادرات و یا فروش هر محصولی از جمله مواد فولادی باید توسط نهادهای مسئول و مربوطه تهیه و در اختیار قرار گیرد در حال حاضر آمار رسمی و کاملی در خصوص میزان تولید میلگرد در 4 ماه ابتدایی سال جاری انتشار نیافته است.

با این حال می توان به اسناد و آمار سال گذشته رجوع نمود که بر این اساس میزان و مقدار تولید میلگرد در ایران در ۹ ماه آغازین سال گذشته یعنی سال ۱۴۰۰ میزان ۶ میلیون و ۹۱۱ هزار تن بوده است. این آمار برای انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور می باشد و بازه زمانی ابتدای فروردین تا پایان آذر می باشد.

اگر آمار میزان تولید میلگرد را بخواهیم بین دو سال 1399 و سال 1400 مقایسه کنیم می بینیم که تولید میلگرد در ایران در مدت 9 ماه ابتدایی این دو سال حدود ۳ درصد کاهش داسته است که دلیل آن هم محدودیت های موجود در مصرف برق می باشد.

میزان تولید فولاد در سال 1401

بر اساس اخبار و آماری که انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در سال جاری ارائه داده است در ماه های ابتدایی سال جاری یعنی در دو ماه فروردین و اردیبهشت، ۳ میلیون و ۷۳۷ هزار تن انواع محصولات فولادی (انواع ورق، میلگرد، تیرآهن، ناودانی، نبشی و غیره) در کشور تولید شده است که این رقم نسبت به دو ماه ابتدایی سال قبل که میزان آن ۳ میلیون و ۵۷۶ هزار تن بوده است رشد تولید را نشان می‌دهد.

همچنین باید گفت که در طی ۲ ماهه نخست سال 1400، ۵ میلیون و ۸۴۵ هزار تن انواع شمش در کشور تولید گردیده است که نسبت به مدت مشابه سال 1400 که میزان آن ۵ میلیون و ۶۰۵ هزار تن بوده باز هم شاهد رشد در تولید بوده‌ایم.

چند نوع میلگرد داریم؟ 

اگر هیچگونه آشنایی هم با میلگرد نداشته باشید، اما باز هم هنگام عبور از یک‌ ساختمان در حال ساخت، چشمتان به ردیف میلگردهای کنار ساختمان خورده است. این میلگردها در دو نوع ساده و آج‌دار تولید و در ساختمان‌ها بکارگیری می‌شوند. 

د‌ر واقع میلگردهای بدون آج را میلگرد ساده می‌نامند و از آن سو میلگردهایی که دارای برآمدگی بر روی سطح خود هستند را به‌عنوان میلگرد آج‌دار می‌شناسند؛ شاید این سوال برای شما پیش بیاید که مهمترین فرق و تفاوت میلگردهای ساده و آج‌دار در چیست که در پاسخ باید گفت وجود آج بر روی میلگرد، موجب افزایش استحکام میلگرد و‌ در پی آن مقاومت‌پذیری بیشتر ساختمان می‌شود. 

چند نوع میلگرد داریم؟ 

بیشتر بخوانید: شمش فولادی برای تولید میلگرد

اقتصاد ایران در تولید میلگرد

تولید میلگرد در دو نوع ساده و آج‌دار (که در بالا به آنها اشاره شد) سهم عمده و قابل توجهی از تولیدات سالانه فولاد در جمهوری اسلامی ایران را به خود اختصاص داده است و از همین رو باید گفت که حجم تولیدات میلگرد و نوسانات قیمتی آن در بازار، دارای رابطه‌ای مستقیم با مشاغل و حرفه‌های پیرامونی آن است. 

تاریخچه تولید میلگرد در ایران 

در حال حاضر قریب به ۶۰ سال است که روند تولید میلگرد در ایران آغاز شده و‌ جالب است بدانید که به مرور زمان و‌ با توجه به اقبال صنعت به این محصول، روز‌ به روز بر تعداد کارخانه‌های تولیدکننده میلگرد در کشور ما افزوده شد؛ در حال حاضر چندین کارخانه اسم‌ و‌ رسم‌دار در اقصی‌نقاط مختلف کشور‌ مشغول تولید این محصول استراتژیک‌ صنعت ساختمان‌سازی هستند. 

از سوی دیگر، با توجه به وجود معادن غنی و سرشار «فولاد» در کشورمان، پشتیبانی‌های فراوان دولتی از صنعت فولادسازی و به تبع آن تولید میلگرد و همچنین رویکردهای حمایتی دستگاه‌ها و بخش‌های متولی این صنعت، طی سالیان گذشته با رشد قابل توجه و خیره‌کننده‌ای در میزان تولید فولاد و میلگرد کشور مواجه بوده‌ایم. 

میزان تولید فولاد و میلگرد در ایران

طبق گزارش‌ها و آمارهای رسمی موجود و در دسترس، میزان تولید سالانه فولاد خام در جمهوری اسلامی ایران سالانه بیش از ۲۵ میلیون تن بوده و همین میزان تولید، کشور ما را در رتبه چهاردهم دنیا در زمینه تولید فولاد خام قرار داده است اما در زمینه تولید فولاد هنوز نتوانسته‌ایم به جمع ۲۰ کشور برتر دنیا راه پیدا کنیم. 

با بررسی آمار و ارقام و همچنین مستنداتی که خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) منتشر کرده، متوجه می‌شویم ۴۰ درصد تولیدات فولادی کشور در کارخانه‌ها به میلگرد تبدیل می‌شوند؛ از سوی دیگر در همین گزارش ذکر شده که به سبب روند صعودی قابل توجه در استفاده میلگرد، ممکن است آمار ۴۰ درصدی تولید میلگرد از فولاد، طی آینده نه‌چندان دور‌ به ۵۰ درصد برسد. 

با مشاهده آمارهای رسمی منتشر شده از سوی انجمن تولید کنندگان فولاد کشور، در می‌یابیم  که میزان تولید میلگرد در کارخانه‌‌های سراسر کشور طی ۱۲ ماه سال ۱۴۰۰، قریب به ۹ میلیون و ۱۵۰ هزار تن بوده است. 

نکته شایان ذکر است آن است که میزان تولید میلگرد در کشور طی ماه‌های فروردین، اردیبهشت و خرداد سال ۱۴۰۰ نسبت به همین سه ماه در سال ۱۳۹۹ افزایش ۵ درصدی را نشان می‌دهد. 

شاید برای شما جالب باشد که‌ بدانید این حجم‌بالای تولید میلگرد در‌ ایران، صرفا کاربرد داخلی ندارد و‌ ما این محصولات را به کشورهای همسایه همچون ترکیه، ارمنستان، عراق و افغانستان نیز صادر می‌کنیم.

میزان تولید فولاد و میلگرد در ایران

بیشتر بخوانید: تاریخچه میلگرد و روش های مختلف تولید میلگرد

با توجه به ظرفیت موجود در کشور و با وجود حمایت‌های دولتی از صنعت فولادسازی، کارخانه‌های این حوزه می‌توانند ضمن افزایش مقیاس تولید میلگرد، علاوه بر اشتغالزایی و‌ درآمدزایی بیشتر، زمینه صادرات محصولات خود به کشورهای متقاضی این محصول که کم هم‌ نیستند را فراهم سازند. 

در این مقاله سعی کردیم به صورت خلاصه شما مخاطب گرامی را با میلگرد، انواع آن و میزان تولید این محصول در کشور آشنا کنیم. هدف ما از این کار در سایت فولاد فیدار جلب نظر و رضایت شما بازدید کننده محترم است. 

همچنین در سایت قیمت نبشی، قیمت پروفیل به صورت لحظه ای وجود داشته که می‌توانید محصول مدنظر را مشاهده و یا خریداری نمایید.
 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ