فولاد فيدار

شمش فولادی برای تولید میلگرد

شمش فولادی برای تولید میلگرد

برای تولید مقاطع و محصولات فولادی نیاز به طی چهار مرحله است، در نخستین مرحله مواد خام به گندله آهن و یا آهن اسفنجی و.. تبدیل میشوند و در مرحله بعدی تبدیل به شمش فولادی میشوند و سپس محصولات فولادی مانند میلگرد و تیرآهن با استفاده از شمش ها ساخته میشوند. 

 

شمش فولادی چیست؟

همانطور که گفتیم شمش های فولادی مواد اولیه برای ساخت انواع محصولات فولادی هستند، اما از آنجایی که این محصولات دارای انواع مختلف با ساختارهای شیمیایی و فیزیکی مختلفی هستند، برای تولید مقاطع مختلف نیاز به تهیه شمش مناسب آن است. در ادامه این نوشته به معرفی انواع شمش میپردازیم.

 

انواع شمش

شمش فولادی: این نوع به صورت ذوزنقه ای شکل و با سایزهای 2 متری تولید میشوند. به آنها شمش فابریک هم گفته میشود.

بیلت: این نوع معمولا برای تولید محصولاتی مانند میلگرد و مفتول استفاده میشود.و به آن ccm نیز گفته میشود. شکل ظاهری این نوع به شکل دایره ای شکل است و با سطح مقطع ۲۳۰ سانتی متری تولید میشوند. به شمش های ۱۰۰، ۱۲۰، ۱۲۵، ۱۳۰، ۱۵۰ و ۱۶۰ بیلت گفته میشود.

بلوم: ظاهری دقیقا مشابه بیلت دارد، اما سطح مقطع و عرض آن از بیلت بزرگ تر است. از این محصول جهت ساخت: پروفیل، تیرآهن و ریل استفاده میشود. و در اندازه های ۱۸۰*۱۸۰، ۲۰۰*۲۰۰، ۲۵۰*۲۵۰ تولید میشوند.

اسلب: اسلب یا تختال برای تولید ورق های فولادی استفاده میشود، و دارای ضخامت 23 سانتی متری و عرض 1.25 متر است، با توجه به میزان کربن موجود در اسلب ها گرید های مختلفی از ورق های فولادی تولید میشوند.

 

اسلب یا تختال فولادی

 

از چه نوع شمشی برای تولید میلگرد استفاده میشود؟

در تولید محصولات فولادی مانند میلگرد باید به سایز، میزان کشش، نرمی و انعطاف پذیری آن توجه شود، از شمش های با کربن کمتر برای ساخت محصولات با سایز پایین تر و برای تولید مقطع دارای سایز 14 تا 40 از شمش هایی با میزان کربن 30 تا 35 استفاده میشود. همانطور که گفتیم برای تولید میلگردهای ساختمانی از بیلت و برای تولید انواع صنعتی از بلوم ها استفاده میشود که دارای اندازه های بزرگتری از بیلت هستند. قیمت میلگرد به طور مستقیم از قیمت شمش و مواد خام اولیه مانند سنگ آهن تاثیر میپذیرد. 

 

بیلت تولید میلگرد

 

زنجیره تولید محصولات فولادی

به طور کلی برای درک بهتر نحوه قیمت گذاری مقاطع فولادی مانند قیمت تیرآهن یا میلگرد بهتر است که با زنجیره یا فرایند تولید این مقاطع آشنایی داشته باشیم.

 

تولید کنندگان مواد معدنی

در این مرحله مواد معدنی مانند سنگ آهن، گندله آهن یا آهن اسفجی از مواد معدنی بدست می آیند.

 

تولیدکنندگان شمش

در این مرحله محصولات خروجی مرحله قبل مانند: سنگ آهن، گندله و... تبدیل به انواع شمش مانند: بیلت، بلوم یا اسلب میشوند.

 

تولیدکنندگان مقاطع فولادی

در این مرحله محصولات فولادی مانند: انواع لوله، پروفیل و... با استفاده از شمش های فولادی تولید میشوند.

 

فروشندگان نهایی و صاحبان انبار 

این مرحله به طور مستقیم با جریان فروش، ارتباط با مشتریان و بازار سرمایه در ارتباط است.

تمام مراحل فوق بر قیمت مقاطع فولادی موثر است، به عنوان مثال قیمت سنگ آهن، قیمت شمش، هزینه حمل و نقل و انبار و... بر قیمت مقاطع مانند: قیمت لوله و یا قیمت پروفیل موثر خواهد بود.


 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ