فولاد فيدار

کاربرد نبشی در اتصال پل به ستون

کاربرد نبشی در اتصال پل به ستون

مقاومت ساختمان علاوه بر استحکام اسکلت آن به نحوه اتصال ستون ها هم بستگی دارد، در صورتی که اتصالات ستون ها به پل به درستی انجام نشود، سازه رفتاز سازه ای و تحمل بار مناسبی نخواهد داشت.

بر حسب اتصال پل به ستون سازه ها به سه دسته تقسیم میشوند که شامل موارد زیر هستند.

 

اتصالات ساده یا مفصلی

در این حالت اتصالات به وسیله یک نبشی جان و یک نبشی فوقانی انجام میشود، و در پایان روی آن از ورق هایی که با نام لچکی شناخته میشود برای تقویت آن استفاده میشود. 

این طراحی به نوعی انجام میشود که در تکیه گاه لنگر مقاوم به وجود نیاید و در نهایت انتهای تیر اجازه دوارن زاویه ای داشته باشد. به این نوع اتصال بعضا اتصال برشی هم گفته میشود. که به صورت های زیر انجام میشود. 
متصل کردن پل به ستون: در این حالت اتصال به شکل ممتد و غیر ممتد انجام میشود، 

 

اتصال ممتد 

در اتصال ممتد تیر به ستون، پل ها را به صورت سراسری از دو طرف ستون عبور میدهند و از پایین با استفاده نبشی نشیمن و از بالا با استفاده از یک پروفیل L کمی ضعیف تر به بال های ستون متصل میکنند. در ساختمان هایی که اسکلت فلزی داشته باشند این نوع اتصال شامل دو شاه تیر است که به شکل موازی از طرفین ستون ها عبور میکنند. برای اطلاع از قیمت نبشی و قیمت تیرآهن هاش با فولاد فیدار تماس بگیرید.

 

اتصال غیر ممتد

در نوع اتصال غیر ممتد به ستون ها پل ها را در فاصله بین ستون ها  قطع شده و از دو طرف ستون ها به هم وصل میکنند. 

جوشکاری و متصل کردن در این نوع معمولا در کارخانه یا کارگاه انجام میشود و پس از آن در سازه نصب میشود.

برای مشاهده قیمت تیرآهن و قیمت روز پروفیل به صفحه محصولات مراجعه کنید.

 

اتصالات غیر ممتد پل به ستون

مطالعه بیشتر : کاربرد نبشی

اتصالات تیرآهن به ستون با نبشی نشیمن تقویت شده

اگر در اتصالات قبلی اگر نیروی وارد شده به تکیه گاه ها بیش از حد تحمل نبشی باشد، از ورق های تقویت شده و سپری استفاده میشود، ضخامت مقاطعی که به این منظور استفاده میشوند، با ضخامت تیرها به یک اندازه باشد همینطور بهتر است که طول پروفیل های استفاده شده 2، 3 سانتی متر بیشتر از عرض پل باشد.

 

اتصال به وسیله نبشی جان

برای این نوع اتصال باید نبشی ها را از یک طرف به تیرآهن و از طرف دیگر به ستون متصل کرد، از انجایی که تیرهای زوح را به دلیل زیاد بودن واکنش تکیه گاهی نمیتوان تنها با نبشی جان متصل کرد، به همین منظور از نبشی نشیمن برای تقویت آنها استفاده میشود.
 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ