فولاد فيدار

خاموت چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

خاموت چیست؟ و چه کاربردی دارد؟

ساختمانی که استحکام بالایی داشته باشد باید با توجه به تمام امور مهندسی ساخته شود. برای افزایش استحکام سازه ها استانداردهای مشخصی وجود دارند که باید در زمان ساخت بنا رعایت شون تا ساختمان مورد نظر مقاومت کافی در اتفاقات ناگوار یا بلایای طبیعی را داشته باشد. 

از آنجایی که کشور ما یکی از کشورهای زلزله خیز است که بر روی گسل ها واقع شده است، به همین دلیل هم توجه به ساخت بناهای ضد زلزله بسیار مهم و ضروری است. و باید به آن توجه زیادی شود. 

نخستین بار استفاده از میلگرد خاموت پس از زلزله ژاپن در سال 1971 میلادی و برای کاهش خسارت های ناشی از زلزله و بلایای طبیعی با افزایش استحکام سازه ها بود. 

 

کاربردهای خاموت چیست؟

خاموت چیست؟

همانطور که در مقالات قبلی سایت خواندیم میلگردهای مورد استفاده در پروژه ها در دو نوع عرضی و طولی در ساختمان های اسکلت بتنی استفاده میشوند. میلگردهایی که به صورت عرضی در اسلکلت ساختمان بکار گرفته میشوند را خاموت مینامیم. 

به طور کلی خاموت به نوعی میلگرد گفته میشود که خم شده است و در آرماتور بندی برای افزایش استحکام ستون ها استفاده میشود، قیمت خاموت به طور مستقیم از قیمت میلگرد و قیمت آهن تاثیر میپزید و موارد دیگری از جمله هزینه خمکاری میلگرد هم بر قیمت خاموت تاثیر دارند. 

انواع خاموت را بیشتر بشناسید.

خاموت ها با توجه به شکل ظاهری، کاربرد و مقطعی که برای ساختشان استفاده شده است به انواع زیر تقسیم بندی میشوند. 

خاموت معمولی: این نوع با را به کمک اخرم و با دست شکل میدهند و شکل ظاهری آن شبیه به مربع است اما به طور کلی اندازه و ظاهر آن با توجه به اندازه میلگردها و اندازه های قاب ها میتواند متغیر باشد. این نوع در کشور ما بسیار پرکاربرد است و در سایزهای 8 و 10 و 12 تولید میشوند و استفاده های زیادی دارد. 

خاموت سلولار: شکل ظاهری این نوع به صورت حلقه ای است و به صورت حلقه های بسته تولید میشود و برای تولید آنها از تکنولوژی جدید Pi-Systems کمک گرفته میشود. 

خاموت‌های مارپیچ: برای تولید خاموت های مارپیچ از دستگاه های CNC استفاده میکنیم و مانند انواع دیگر با توجه به ضخامت و سایز مقاطع استفاده شده اندازه های متفاوتی دارند. 

خاموت ربات: این نوع را نیز باید با استفاده از دستگاه CNC تولید کنیم اما شکل ظاهری آنها با انواع مارپیچ تفاوت های زیادی دارد.

کاربرد خاموت در ساخت بنا ها

همانطور که میدانید برای اینکه بتوانیم تنشهای وارد شده بر سازه را کاهش دهیم و مقاومت کششی بتن را بالا ببریم باید از میلگرد استفاده کنیم. این مقطع میتواند تا حد بسیار زیادی فشارهای ناشی از بار سازه را کاهش دهد و از تخریب سازه جلوگیری کند اما باز هم در اثر تنش ها و فشارهایی که در جهت عرضی در سازه به کار گرفته میشوند میتوانند باعث شکستن بتن ها در جهت های فشاری شود. به همین دلیل هم برای جلوگیری از فشارهای وارد شده بر سطح و تخریب بتن از مقاطعی در جهت های عرضی استفاده شود. تا از فروپاشی بتن ممانعت کند. که به آنها خاموت میگوییم.
همچنین زمانی که از خاموت استفاده میشود، عملیات بتن ریزی ساده تر میشود، و از خمیدگی میلگردها و ایجاد بی نظمی جلوگیری میکند.

 

همچنین مطالعه کنید: نقش میلگرد در بتن

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ