فولاد فيدار

نبشی ضد زنگ چیست و چه کاربردهایی دارد؟

نبشی ضد زنگ چیست و چه کاربردهایی دارد؟

آهن یکی از مهمترین فلزاتی است که در طبیعت یافت میشود. همچنین میتوان گفت این فلز یکی از ارزان ترین فلزاتی است که در طبیعت یافت میشود، اما با وجود مزایای فراوان آهن، یک ایراد بزرگ دارد، اینکه این فلز در برابر رطوبت و اکسیژن مقاومت ندارد و خیلی سریع دچار فرسایش میشود. به همین دلیل نمیتوان از آن به طور مستقیم در ساخت و ساز استفاده کرد . به همین دلیل هم انواع مختلفی از انها با ابکاری های مختلفی پدید آمده اند که توانایی محافظت از فلز را در برابر رطوبت دارند.

یکی از پرکاربردترین فلزاتی که مورد استفاده قرار میگیرند نبشی ها هستند، این مقاطع هم مانند سایر مقاطع دارای انواع محتلفی هستند.  و یکی از آنها نبشی ضد رنگ است. نبشی ضد زنگ یکی از مقاطعی است که به صورت گسترده در انواع پروژه های ساختمانی و صنعتی که در معرض عناصر شیمی ایی و اسیدی قرار داشته باشد مورد استفاده قرار میگیرد.  قیمت پروفیل های ضد زنگ در مقابل سایر انواع بیشتر است و میتوان از آن در کاربردهای حساس تر استفاده کرد. 

برای ساخت نبشی های ضدزنگ نمیتوان آنها را با استفاده از فولاد معمولی ساخت و نیاز است از نوع خاصی از فولاد ساخته شود که در برابر زنگ زدن مقاوم هستند. 

 

نبشی های ضد زنگ

بیشتر بخوانید: نبشی گالوانیزه چیست؟

 

آلیاژهای بکار رفته برای ساخت نبشی ضد رنگ

معمولا برای ساخت پروفیل ضدزنگ از ترکیبات آهن، کروم، نیکل و کربن استفاده میشود که از فراوان ترین انواع فلزات در جهان هستند.  و به دلیل مقاومت و ظاهر زیبایی که دارند میتوان از آنها در کاربردهای زیادی استفاده کرد. و به همین جهت هم قیمت نبشی ضد زنگ در مقایسه با سایر انواع این مقطع کمی بالاتر است. 

 

چرا مقاطع فولادی زنگ میزنند؟

دلیل زنگ زدن آهن و فولاد ترکیب عناصرشان و واکنش نشان دادن انها با آب و اکسیژن است، در نتیجه این فرایند اکسید قرمز رنگ آهن ایجاد میشود.

نخستین فولادهای بدون زنگ در سال 1913 ساخته شدند و با استفاده از فرایند ترکیب فلزات مختلف با هم به وجود آمدند، مخترع فلزات ضد زنگ هری بریرلی است که پس از ساخت فلزات آنها در شرایط اکسید شدن قرار داد اما پس از مدتی متوجه شد دچار فرسایش نشده اند.

 

نبشی گالوانیزه

گالوانیزه هم یکی از روش های محافظت از فلزات در برابر خوردگی است و یکی از مهمترین پوشش های ضدزنگ در دنیا محسوب میشود. 

در گالوانیزاسیون لایه از فلز روی بر روی محصولات ایجاد میشود و به این دلیل که روی در برخلاف آهن در برابر رطوبت در دچار خوردگی نمیشود میتواند به عنوان یک فلز قربانی عمل کرده و از خوردگی فلز پایه جلوگیری کند. از سایر محصولات گالوانیزه بسیار پرکاربرد میتوان به ورق گالوانیزه اشاره داشت که در ساخت مخازن، تابلوهای راهنمایی، سوله ها و... استفاده میشود. 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ