فولاد فيدار

میلگرد کششی چیست؟

میلگرد کششی چیست؟

امروزه اکثر ساختمانها از بتن ساخته میشود چون از مقاومت فشاری خوبی برخوردار است یعنی فشارهای وارده از اطراف را به خوبی تحمل کرده و دچار تغییر شکل نمیشود ولی مقاومت کششی مناسبی ندارد یعنی در اثر نیروهای کششی دچار شکست میشود.

برای برطرف کردن این مشکل، در لابه لای بتون از آرماتور فولادی به شکلهای مختلف استفاده میشود و با این کاربر مقاومت کششی بتن افزوده میشود که به این نوع، میلگرد کششی و به بتن ترکیب شده یا به اصطلاح مسلح شده به آن، بتن آرمه میگویند.

 


مزایای استفاده از میلگرد کششی


برای استفاده از میلگرد در بتن باید به مولفه های زیادی درمورد آن توجه کرد مانند میزان الاستیک و پلاستیک، مقاومت تسلیم، مقاومت کششی و ... که هرکدام باید به صورت واضح در شناسنامه یا برگه مشخصات محصول درج شود و مشتری از آن آگاهی یابد تا بنابر نوع و محل کاربرد در قسمتهای مختلف ساختمان، انتخاب درستی انجام دهد؛ برای مثال میلگرد کششی که باید در قسمتهای پایینی خرپای فولادی به کاربرده شود لازم است از مقاومت کششی بالایی برخوردار باشد تا بتواند تنش های کششی را تحمل کرده و موجب استحکام سقف شود. 

 

 مزایای استفاده از میلگرد کششی

بیشتر بخوانید: میلگرد کلاف

 


تولید انواع میلگرد کششی


در تولید میلگرد کششی مانند دیگر مقاطع فولادی باید استانداردهای تولید رعایت شود که استاندارد کاربردی رایج در مورد این محصول، استاندارد روسیه است. محصولات تولید شده در کارخانه های مختلف دارای قیمت های مختلفی هستند، برای اطلاع از قیمت میلگرد با کارشناسان ما در فولاد فیدار تماس بگیرید.


این محصول از نظر شکل ظاهری و ساختار فیزیکی به دو دسته زیر تقسیم میشود.

  1. میلگرد کششی ساده 
  2.  میلگرد کششی آجدار 


تفاوت این دو نوع، در فرورفتگی هایی است که در سرتاسر سطح میلگرد آجدار ایجاد شده تا سطح تماس با بتن را افزایش داده و در نتیجه موجب افزایش مقاومت کششی بتن آرمه شود. 

 

میلگرد کششی


میلگرد آجدار خود به سه دسته: نرم، نیمه سخت و سخت تقسیم میشود که به ترتیب به نامهای A1، A2 و A3  شناخته میشود. 
همه انواع این میلگردها تحت استاندارد روسیه تولید میشوند و هرکدام مقاومت تسلیم و مقاومت کششی مخصوص به خود را دارا هستند که موجب تفاوت درکاربرد آنها میشود. نوع آج یا شیار ایجاد شده و حتی عمق شیارها نیز درمیزان مقاومت و نوع آجدار، تاثیرگذار است و موجب تنوع این محصول میشود که ازجمله آنها میتوان به آجدار کششی مارپیچ و آجدار کششی جناقی اشاره کرد. بیشترین کارخانه تولید این محصول، ذوب آهن اصفهان است که قطر میلگردهای کششی تولید این کارخانه تا 4 میلیمتر هم میرسد. 

 


کاربردهای میلگرد کششی


همانطور که گفته شد برای کاربرد صحیح مصالح ساختمانی در سازه های بتنی ایمن باید به استحکام کششی آنها توجه داشت که برای میلگرد کششی این مقدار براساس پوند بر اینچ مربع بیان شده که حاصل تقسیم بیشترین نیروی وارده بر سطح مقطع آن بوده و میزان انعطاف پذیری محصول را مشخص میکند؛ البته با اعمال روشهایی خاص میتوان در میزان مولفه های ذکرشده تغییراتی ایجاد کرد، که ازجمله این روشها میتوان به عملیات حرارتی، عملیات سردکاری یا عملیات آلیاژکاری اشاره کرد. 


به علت حساس بودن عملکرد در سازه هایی مثل پلها یا ساختمانهای بلند مرتبه و .... که دچار لرزشها و تحرکات ضربه ای و دینامیکی گوناگون میشوند، اطلاع و اطمینان از میزان مقاومت  از اهمیت بسزایی برخوردار است؛ لذا برای حصول این آگاهی باید بر روی محصولات تولید شده آزمایشاتی تحت عنوان تست میلگرد انجام شود تا میزان دقیق مولفه های مهمی همچون مقاومت کششی ، مقاومت تسلیم ، استحکام کششی و ... به دست آید تا بتوان با تصمیم گیری درمورد کاربرد محصول براساس موارد مذکور از خطرات و خسارات احتمالی پیشگیری کرد. 

 

بیشتر بخوانید: میلگرد حرارتی


خریداران محصولات فولادی از جمله میلگرد باید به این مهم توجه داشته باشند که کلیه موارد مذکور اعم از میزان مقاومت های کششی و تسلیم و ... نتیجه تستهای انجام شده بر روی آنها در سرتیفیکیت محصول تولید شده توسط کارخانه درج شده و به همراه محصول ارایه میشود و باید به رویت مشتری برسد؛ لذا کادر مجرب و متعهد شرکت پترو فولاد فیدار میتواند مشاوری دقیق و مطمین در این زمینه برای خریداران محترم باشد.  
 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ