فولاد فيدار

نقش میلگرد در بتن

نقش میلگرد در بتن

 بتن و میلگرد دو تا از عناصر اصلی برای ساخت و ساز و دو عضو جدا ناپذیر این صنعت هستند اما جالب است که بدانید با اینکه بتن بسیار محکم است ولی در مقابل فشارهای کششی ضعیف دارد به عبارتی یکی از نقطه ضعف های بتن همین فشارهای کششی است که میتواند باعث ترک خوردگی و ریختن بتن شود. حال راه حل چیست؟ مهندسان برای اینکه این ضعف بتن را از بین ببرند از میلگرد در درون بتن استفاده میکنند تا این ضعف بتن بر طرف شود و سازه مستحکم تر گردد.

 

هدف از استفاده میلگرد در بتن


تا به حال فکر کرده اید که چرا از میلگردها در درون بتن استفاده میکنند؟ همانطور که در بالا گفتیم بتن دارای استحکام و مقاومت خوبی است اما در مقابل بتن در برابر فشار کششی ضعف دارد و برای رفع این نقطه ضعف بتن در مرحله بتن ریزی میلگردها را به صورت آرماتور در درون بتن به کار میبرند و به این شکل ضعف بتن جبران میشود. با ترکیب میلگرد و بتن، بتنی به وجود می آید به نام بتن مسلح که از لحاظ مقاومتی بسیار مقاوم تر و مستحکم تر از بتن معمولی است. همچنین باید اضافه کرد که نه تنها استفاده میلگرد در بتن باعث بالا رفتن مقاومت بتن میشود بلکه با اینکار میلگرد در مقابل عوامل محیطی و زنگ زدگی مقاوم تر میشود.

 

هدف از استفاده میلگرد در بتن

بیشتر بدانید:  ضوابط مهار آرماتور در بتن

 

شرایط استفاده از میلگرد در بتن

 

میلگردها همچون هر مقطع فولادی دیگر انواع و اشکال گوناگونی دارند ولی در ایران بیشتر از سه نوع میلگرد استفاده میشود و این سه نوع از این قرار اند:

 

  • میلگرد ساده
  • میلگرد آجدار
  • کابل فولادی یا سیم بکسل


میلگردهای مورد استفاده درون بتن باید دارای شرایطی باشند که این شرایط از این قرار است:

 

  • مقاومت بالا
  • ماندگاری طولانی در بتن
  • سازگاری با حرارت
  • اتصال مناسب با بتن
  • کرنش کششی بالا

 

شرایط استفاده از میلگرد در بتن

بیشتر بدانید:  محدودیت‌های استفاده از آرماتور در المان های بتنی

 

انواع میلگرد در بتن و کاربردشان


میلگردهایی که در بتن استفاده میشود هر یک وظیفه ای دارند و بسته به نوع و کاربردشان اسامی آن ها گوناگون است.

 


میلگرد راستا: بالا بردن مقاومت کششی


سنجاقی: این میلگرد وظیفه بالا بردن مقاومت برشی در خاموت ها را دارد و باعث وصل شدن بهتر میلگردهای طولی و خاموت میشود.


خاموت ها: از خاموت ها در آرماتور بندی استفاده میکنند و از آنها برای بالا بردن استحکام  ستون ها استفاده میشود باید این نکته را ذکر کرد که قیمت خاموت به طور مستقیم از قیمت میلگرد تاثیر میپذیرد.


خرک: از خرک برای ایجاد فضای افقی در بین میلگرد ها استفاده میکنند.


رکابی: نگه داشتن میلگردهای آرماتور


ادکا: وظیفه تحمل نیروی برشی را دارد.

 

انواع میلگرد در بتن و کاربردشان

بیشتر بدانید: آموزش آرماتور بندی و بستن میلگرد

 

اتصال میلگرد به بتن


از دلایلی که باعث مقاومت بتن و میلگرد میشود چسبندگی میلگرد به بتن است این اتصال باید به گونه ای باشد که به سادگی میلگرد از بتن جدا نشود. معمولا از میلگرد های آجدار برای این کار استفاده میکنند از آنجایی که میلگرد های آجدار دارای آج هستند به همین علت به سادگی به بتن میچسبند و اتصال محکم تری ایجاد میکنند. همچنین باید اضافه کرد طبق قوانین ساختمان سازی در ایران استفاده از میلگرد های معمولی یا ساده در بتن ممنوع است زیرا این میلگردها اتصال قوی ندارد و به سادگی از بتن جدا میشوند به همین علت از این میلگرد ها در آرماتور استفاده نمیشود.

 

اگر بخواهیم میلگردها را در ساختمان تشبیه کنیم میتوان آن را به استخوان بندی و اسکلت بدن تشبیه کرد. به همین دلیل نیاز است تا از میلگردهای مناسب و مقاوم در بتن استفاده کرد تا استحکام سازه بالاتر برود به خصوص در مناطق زلزله خیز اهمیت این موضوع دو چندان است و سهل انگاری در این حوزه میتواند نتایج جبران ناپذیری را با خود به همراه داشته باشد. استفاده از میلگرد نامناسب و یا ضعیف در سازه بتن مسلح میتواند باعث فرو ریختن سازه در بترین حالت و در بهترین حالت ایجاد ترک ها و یا فرو ریزی قسمتی از دیوار یا سازه میشود. علت آن هم این است که میلگرد وظیفه دفع نیرو و فشار کششی را دارد و در صورت استفاده از میلگرد نامناسب این میلگردها در اثر نیرو از هم میپاشند و ممکن است در نتیجه باعث از هم پاشیدگی بتن سازه و در نهایت از هم پاشیدن کل ساختمان شوند.

 

اتصال میلگرد به بتن

 

نتیجه گیری نهایی

ترکیب میلگرد در بتن تشکیل بتن مسلح را میدهد و این بتن بسیار مستحکم تر و مقاوم تر از بتن معمولی است. و در برابر فشارهای کششی دارای عملکرد بسیار بهتری است. باید این نکته را به یاد داشت که حتما از میلگردهای مناسب باید در درون بتن استفاده کرد. همچنین باید در نظر داشت که در مناطق زلزله خیز بهتر است که از این بتن بیشتر استفاده شود تا سازه و ساختمان در مقابل زلزله مقاوم تر شود.

 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ