فولاد فيدار

روشهای تست میلگرد

روشهای تست میلگرد

مبحث نهم مقررات ملی ساختمان در فصل 10 خود تحت عنوان ارزیابی و کنترل کیفیت و بازرسی بتن و مصالح مصرفی، به مقررات و شرایط تایید و پذیرش مصالح ساختمانی و بتن و کلیه موارد مورد مصرف در این زمینه میپردازد که میلگرد نیز یکی از آنهاست. در این مقاله میخواهیم با انواع تستهای میلگرد جهت پذیرش و تایید منطبق با این آیین نامه (ملی ساختمان) آشنا شویم. ابتدا باید گفته شود که چون بیشترین کاربرد میلگرد در ساختمان سازی برای مقاوم سازی بتن است، لذا روشهای تست میلگرد باتست بتن همزمان انجام و تایید یا رد میشود مثلا اولین آزمایش، ارزیابی میزان مقاومت بتن در سن 18 روزگی آن است. برای اطلاع از قیمت میلگرد به صفحه این محصول مراجعه نمایید.


انواع تست میلگرد


1- آزمونهای مخرب


دسته ای از آزمونهایی است که روی میلگرد انجام میشود به منظور تشخیص میزان سختی، تحمل کشش، ضربه پذیری، خستگی و مقاومت پیچشی و .... و تا جایی ادامه دارد که قطعه انتخاب شده از میلگرد، شکسته شود به همین دلیل به آنها تستهای مخرب میگویند. در اینجابه توضیح چند نمونه از معمولترین این تستها میپردازیم: 

 


1- آزمون کشش

 

این آزمون برای ارزیابی خواص مکانیکی و استاتیکی میلگرد است و قابلیت انعطاف پذیری و میزان الاستیک و نقطه تسلیم و مقاومت دربرابر شکنندگی و حدارتجاعی میلگرد را مشخص میکند که دردستگاهی به صورت هیدرولیکی یا مکانیکی انجام میشود و تحت استاندارد DIN 1045 بررسی وتایید میشود. 

 


2- آزمون خستگی

 

این آزمون مخصوص میلگردهایی است که دربتن به کاررفته یا اصطلاحا خوابانده شده است؛ یعنی میلگرد ممکن است ابتدا در آزمون کشش تایید شده باشد ولی بعد از استفاده دربتن و باگذشت چندماه دچار شکستگی شود که به همین علت به آن شکست خستگی میگویند واین آزمون برای جلوگیری ازاین مشکل است. آزمونهای شکست خستگی، حداکثر تنشی را که میلگرد تا قبل از شکسته شدن میتواند تحمل کند، مشخص میکند؛ این آزمون انواع مختلفی دارد مانند آزمایش خستگی تحت کشش و فشار، آزمایش بامیله چرخان یا میله ارتعاشی. حدتحمل فولاد و قطعات فولادی از جمله میلگرد در این آزمایشات معمولا 10 میلیون دوربرآورد شده است. این آزمون برروی بتن های 7روزه که داخل آنها میلگرد خم شده به کار رفته است، انجام میگیرد.  

مشاهده قیمت میلگرد ساده و قیمت میلگرد آجدار در وبسایت فولاد فیدار.

 


3- آزمون خمش مجدد

 

در این آزمون که تحت شرایط خاصی انجام میشود ابتدا میلگرد به وسیله خم کننده ای خم شده و سپس درجهت خلاف خمش صورت گرفته، آجهایی مورب از نمونه میلگرد برداشته میشوند. تایید میلگرد در این آزمایش منوط به این است که پس ازاینکارها، نمونه مورد نظر نه درجهت کشش و نه خلاف آن، دچارترک خوردگی و شکست یا گسستگی نشود. زاویه خمش در این آزمون 90 درجه، و دمای انجام آزمایش بین 15 تا 250 درجه سانتیگراد است. 

 

2- آزمونهای غیرمخرب


دسته ای از آزمایشات هستند که منجربه آسیب به قطعات انتخابی و یاشکستن آنها نمیشوند و مثلا برای ساختارسنجی نمونه میلگرد انجام میشوند مانند بازرسی با اشعه ایکس یا بازرسی مافوق صوت و بازرسی باذرات مغناطیسی.   

 

روش های تست میلگرد

 

بیشتر بخوانید: 

استانداردهای میلگرد

تشخیص سایز میلگرد

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ