فولاد فيدار

میلگرد استیل چیست و چه کاربردهایی دارد؟

میلگرد استیل چیست و چه کاربردهایی دارد؟

یکی از مهمترین و پرکاربردترین مقاطع فلزی که در صنعت استفاده میشود، میلگرد است، این مقطع در ساختمان سازی و صنعت استفاده های زیادی داشته و در انواع مختلفی تولید میشود، یکی از انواع این محصول میلگرد استیل و ضد زنگ است که در کاربردهای فراوانی استفاده میشود، در ادامه این نوشته به توضیح میلگرد استیل، کاربردهای آن در صنعت و انواع میلگرد استیل خواهیم پرداخت، در ادامه این نوشته با ما همراه باشید. 

برای اینکه با میلگرد استیل آشنا شویم در ابتدا باید به انواع آن آشنا شویم، به طور کلی، میلگرد استیل به دو دسته، استنلس استیل و کربن استیل در بازار وجود دارد، اما قابل ذکر است که خود این دو نوع شکل زیر مجموعه هایی هستند. که در مقاله ای جداگانه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

مزایای میلگرد استیل ضد زنگ

همانطور که گفتیم این محصول از جنس استیل ضد زنگ ساخته میشود و مقاومت بسیار بالایی در برابر خوردگی دارد، به همین دلیل در صورتی که از آنها در شرایطی که رطوبت بالایی دارند استفاده شود، کاملا مقاوم خواهند بود. 

دلیل مقاومت این محصول به خوردگی را میتوان وجود عناصری مانند: نیکل و کروم در آن آشاره داشت، همچنین به این دلیل که میلگردهای استیل ضد زنگ از دقت و کیفیت بالایی برخورداز هستند، به همین دلیل هم میتوانیم از آنها در کاربردهایی که نیاز به ماشین کاری بوده بسیار مناسب اند، گاهی دقت ماشین کاری در این محصولات استیل به یک هزارم هم میرسد. به همین دلیل هم قیمت میلگرد استیل در مقایسه با انواع معمولی کمی بالاتر است. 

از میلگردهایی که از جنس استیل کربن ساخته شده اند بیشتر در کاربردهایی مانند کشاورزی، صنعت نفت، پتروشیمی و.. استفاده میشود، اما مقاومت میلگرد کربن استیل در مقایسه با اسنتلس استیل بسیار پایین تر بوده و خیلی سریعتر دچار خوردگی میشودف به همین دلیل ضروری است در کابردهایی که رطوبت زیادی وجود دارد از آنها استفاده نشود. 

کاربردهای میلگرد استیل

کاربرد میلگرد استیل 

همانطور که گفتیم این محصول از کابردهای بسیار زیادی برخوردار است، اما در این نوشته برخی از مهمترین های آنها را بررسی خواهیم کرد. 

کاربرد در صنایع غذایی

در صنعت غذا و دارو از فولاد و محصولات فولادی در بخش های مختلفی مانند، ساخت ماشین آلات و .. استفاده میشود، همانطور که میدانید، در این صنعت به دلیل استفاده از مواد شیمایی و رطوبت احتمال زنگ زدن وجود دارد، همچنین به دلیل حساسیت بالای این صنعت نباید کیفیت قطعات به شکلی باشد که روی کیفیت مواد غذایی اثر منفی داشته باشد. و باعث به خطر افتادن سلامت افراد شود.  

میلگردهای استیل در کارخانجات مواد غذایی و دارویی در ساخت ماشین آلات و بخش های بسیار مهی استفاده میشوند، معمولا به این منظور از محصولاتی با الیاژ های 304 و 316 استفاده میشود.

 

بیشتر بخوانید: پروفیل استیل چیست؟

کاربرد در صنعت نفت، گاز و‌ پتروشیمی

از آنجایی که محصولاتی که در صنعت نفت مورد استفاده قرار میگیرند، معمولا تحت فشار بسیار بالایی قرار دارند، خیلی زود دچار خوردگی و فرسایش میشوند. به همین جهت ضروری است که از محصولات مقاوم تری به این منظور استفاده شود. 

در صورتی که میلگرد یا محصولاتی که برای ساخت خطوط لوله نفت خام یا گاز استفاده میشود، خوردگی یا ایرادی داشته باشند،  باعث بروز خطرات جبران ناپذیری خواهد بود.

 

روش تشخیص میلگرد استنلس استیل

شکل ظاهری انواع میلگرد بسیار به هم شبیه است، به همین دلیل هم تشخیص انواع مختلف آنها تنها از طریق شکل ظاهریشان بسیار مشکل است و گاهی اصلا امکان پذیر هم نیست.

ساده ترین روش تشخیص میلگرد استیل از میلگرد کربنی استفاده از آهربا است. به این دلیل که در استیل ضدزنگ یا استنلس استیل مقادیر بسیار بالایی از نیکل و کروم وجود دارد، جذب آنها توسط آهنربا انجام نمیشود، اما در مقابل آهنربا به سادگی جذب میلگرد کربنی میشود، به همین دلیل هم با این روش به سادگی از این روش میتوانیم این دو محصول را از هم تشخیص دهیم. 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ