فولاد فيدار

استنلس استیل چیست و چه کاربردی دارد؟

استنلس استیل چیست و چه کاربردی دارد؟

استنلس استیل یکی از آلیاژهای مهم فولاد است که در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار میگیرد، وسعت کاربردهای این آلیاژ از کاربردهای خیلی کوچک و ساخت لوازم خانگی تا ساخت ساختمان ها و برج های آسمان خراش است، استنلس استیل دارای بیش از 150 آلیاژ است که در ساخت انواع مقاطع فولادی از جمله: ورق استیل، لوله استیل، میلگرد و پروفیل کاربرد دارند. به همین دلیل در این نوشته تصمیم داریم در مورد استنلس استیل و کاربردهای آن صحبت کنیم، در ادامه با ما همراه باشید. 

استنلس استیل چیست؟

همانطور که گفتیم استنلس استیل یکی از آلیاژهای مهم فولاد است که از طول عمر، کیفیت و ویژگی های مختلف مانند مقاومت در برابر خوردگی و سایش برخودار است.  به همین دلیل هم به آن فولاد ضدزنگ گفته میشود. 

در فولاد زنگ نزن مقادیر بالایی کروم وجود دارد، وجود این ماده در فولاد باعث افزایش مقاومت آن در برابر اکسیداسیون خواهد بود، استفاده از این محصول در مقایسه با محصولات گالوانیزه این است که حتی در صورتی که روی سطحشان خراش یا صدمات به وجود بیاید، باز هم مقاومت خود را از دست نخواهند داد. 

البته لازم به ذکر است که آلیاژ کروم در برابر برخی آلاینده های شیمیایی مقاوم نیست و امکان زنگ زدگی دارد، به عنوان مثال در کاربردهایی که نیاز به استفاده از آنها در دریا یا اقیانوس های با آب شور است، ممکن است اکسیده شده و رنگ بزنند. 

کاربرد استنلس استیل در صنایع غذایی

همه ما با کاربرد استیل در لوازم آشپزی روبه رو شده ایم، در هر آشپزخانه از قاشق و چنگال و چاقو تا بدنه لوازم برقی مانند یخچال و.. از استیل ساخته شده اند، حتی در تولید مواد غذایی و در تجهیزات این امر هم از مواردی مانند لوله، مخازن و اتصالات استیل استفاده میشود. 

کاربرد استیل در صنایع پزشکی و داروسازی

در محیط های پزشکی و دارویی نیاز زیادی به استریل کردن تجهزات و لوازم وجود دارد، به همین دلیل هم نیاز به استفاده از محصول مقاوم در برابر خوردگی است، به همین دلیل هم از محصولات ساخته شده با آلیاژ استیل در ساخت، تجیزات: دندان پزشکی، لوازم جراحی، مفاصل و ارتروز های مصنوعی و... استفاده میشود. در صنعت تولیدات دارو هم از استیل برای ساخت لوله، مخازن و ماشین آلات استفاده میشود. 

کاربرد استیل در معماری و ساخت و ساز

شاید بتوان گفت اولین کاربرد استیل در صنعت ساخت و ساز و معماری بوده است، از انجایی که فولاد ضد زنگ از ظاهر و کیفیت مناسبی برخودار است در دکوراسیون بسیار مورد استفاده است، همچنین مقاومت آن در برابر خوردگی سبب شده است که در ساخت نمای خارجی ساختمان ها نیز کاربرد ویژه ای داشته باشد. برای اطلاع از قیمت محصولات فولادی مانند قیمت لوله، قیمت پروفیل و قیمت نبشی میتوانید با کارشناسان شرکت فولاد فیدار تماس بگیرید. 

کاربرد در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی

میزان خوردگی و مواد آلاینده و شیمایی در صنایع نفت و گاز بسیار بالا است، به همین دلیل هم باید از محصولاتی در آنها استفاده شود که میزان مقاومت بالاتری داشته باشند، به همین دلیل هم در این صنعت، برای ساخت تجهیزات مختلف مانند: لوله، اتصالات و مخازن و.. از استیل استفاده میشود. 

کاربرد در صنعت حمل و نقل

در صنعت حمل و نقل برای بار نخست از از استیل و آلیاژهای آن توسط شرکت فورد استفاده شده، برای بار نخست از این محصول در ساخت قطعاتی مانند اگزوز و... در خودروهای این شرکت استفاده شد، پس از آن تولیدکننده های دیگر هم به این بخش پیوستند و امروزه این آلیاژ به بخش مهمی از این صنعت تبدیل شده است. 

 

مقاله مرتبط: پروفیل استنلس استیل صنعتی

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ