فولاد فيدار

پروفیل استیل چیست؟

پروفیل استیل چیست؟

یکی از مهمترین مصالح فلزی که در زمینه های مختلف صنعتی و ساختمانی پر کاربرد است پروفیل استیل می باشد. پروفیل به صورت قطعه ایی است که در طول مشخصی به شکل خاصی کشیده شده است. اغلب پروفیل استیل به شکل مربع یا دایره ایی ساخته می شود. این محصولات که به خاطر ترکیبات ساختار آن در مقابل زنگ زدگی مقاومت بالایی دارند بر اساس جنس و استحکام آن در صنایع مختلف استفاده قرار می گیرند.  همچنین گفتنی است قیمت پروفیل استیل از پروفیل آهنی بیشتر است.

 

پروفیل استیل چیست؟

استیل یکی از آلیاژ های آهن است که با حدود 2% کربن ترکیب شده است. این مقدار کربن علاوه بر اینکه باعث بالاتر رفتن مقاومت استیل در مقایسه با آهن شده است باعث می شود که استیل بر خلاف آهن در مقابل زنگ زدگی نیز مقاوم باشد. این ویژگی ها باعث شده است که استفاده از استیل و فولاد ضد زنگ در تولید مصالح ساختمانی و عمرانی بسیار به صرفه باشد. پروفیل استیل که در صنعت و ساختمان و پروژه های عمرانی به کار میرود یکی از مهمترین این مصالح است. مهمترین کارآیی پروفیل ها این است که به عنوان ابزاری برای ایجاد اتصال بین دو قطعه مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. محصولاتی مانند نبشی تسمه را نیز با استفاده از پروفیل استیل می سازند این محصولات را مطابق با اندازه سطح مقطع آن و یا سایر ویژگی هایشان نامگذاری می‌کنند. یکی از زمینه هایی که از پروفیل در آن استفاده می شود ساخت درب و پنجره ها است.

پروفیل استیل به مقطعی گفته میشود که با ضخامت های مختلف به اشکال مختلف دایره، مربع، مقاطع باز و بسته تولید میشود، نبشی، ناودانی، تسمه، قوطی و سپری از انواع پروفیل هستند. 

پروفیل های دایره شکل را لوله میگویند، لوله های 304 درزدار و لوله مانیسمان از انواع محصولات استیل هستند. 

 

کاربردهای پروفیل استیل

 

ویژگی های پروفیل استیل

یکی از ترکیبات پروفیل استیل فلز کروم است. کروم در استیل خاصیت ضد زنگ زدگی را تشدید می کند به این صورت که لایه ایی یک پارچه در سطح استیل ایجاد میکند که از زنگ زدگی پیشگیری می کند. با افزایش درصد کروم خاصیت ضد زنگ زدگی فلز نیز افزایش پیدا میکند. پروفیل هایی که با این استیل ساخته می شومد در برابر خوردگی مقاومت بالاییی دارند و ظاهری زیبا تر نیز دارند که باعث افزایش استفاده از آنها در نمای بیرونی ساختمان ها می شود.همچنین در برابر حرارت مقاومت خوبی دارند که این محصولات را در صنعت نیز پر طرفدار کرده است. قابلیت بازیافت شدن نیز یکی از ویژگی های بارز این تولیدات است که متناسب با نیاز های جامعه مدرن است. وجود ترکیباتی مانند کروم و کربن باعث شده است تا قیمت پروفیل استیل به نسبت تیر های آهنی بیشتر باشد. اما طول عمر بالاتر کاملا این افزایش هزینه را از نظر اقتصادی توجیه می کند.

 

پروفیل استیل

 

کاربرد پروفیل استیل چیست؟

موارد استفاده از پروفیل های استیل بسیار متنوع است. برای مثال از پروفیل هایی که با سطح مقطع مربع یا مستطیل های کوچک تولید می شوند برای ساخت نرده هایی که در جلوی درب و پنجره ها به عنوان محافظ استفاده می شوند و همچنین برای ساخت نرده های پله ها مورد استفاده قرار می گیرند. صنعت خودروسازی نیز از پروفیل هایی که به صورت قوطی هستند استفاده می کند. چهار چوب درب های بزرگ و قالب اصلی بسیاری از ماشین آلات صنعتی نیز از پروفیل نبشی ساخته شده است. دو ویژگی بارز پروفیل یعنی زیبایی و استحکام باعث شده است که هم در صنعت و هم برای نما و زیبا سازی سازه های ساختمانی از آنها استفاده شود.صنعت های بزرگ و حساسی مانند نفت و پتروشیمی نیز از قوطی های پروفیل استفاده می کنند.

پروفیل استیل در کابردهایی مانند: ماشین سازی، صنایع غذایی، تصفیه آب و مصارف دکوراتیو و ساخت درب و پنجره های آهنی استفاده میشود. قیمت پروفیل استیل در مقایسه با انواع آهنی بالاتر است.

 

پروفیل های استیل

بیشتر بخوانید: پروفیل در و پنجره

 

انواع پروفیل های استیل

نوع پروفیل های استیل بر اساس سطح مقطع آنها مشخص می شود. پروفیل ها در اشکالی با سطح مقطع پیچیده و ساده به شکل مربع یا مستطیل تولید میشوند. طول و ضخامت پروفیل ها نیز متفاوت است و متناسب با نوع کاربرد و انتظاراتی که از استحکام یا حالت پذیری آنها می رود از پروفیل های متفاوتی استفاده می شود. در کل باید پروفیل را در دو دسته باز و بسته تقسیم بندی کرد. عمده کاربرد پروفیل های باز که به شکل حرفZ  یا U است در ساختمان سازی می باشد. پروفیل های بسته هم به صورت لوله یا قوطی هستند.

 

انواع پروفیل استیل

 

فرآیند تولید پروفیل استیل

قوطی های استیل را به روش نورد سرد و از ورق استیل تولید میکنند. به این صورت که در ابتدا کلاف های ورق را در اندازه های مشخصی برش میزنند و سپس با استفاده از دستگاه اتوماتیک و یا نیمه اتوماتیک  که شامل بخش های: گیوتین، انباره، فرمینگ، تغذیه نوار و قسمت جوش است به شکل نهایی تبدیل میشود. 

یعنی ورق هایی که به وسیله دستگاه برش، برش داده شده اند به وسیله دستگاه فرمینگ، فرم داده میشوند و تبدیل به محصول نهایی میشوند. 

 

تفاوت و شباهت انواع پروفیل

مهم ترین شباهت انواع پروفیل جنس استیلی آنها است و بزرگ ترین تفاوت پروفیل ها ساختار و شکل ظاهری و حتی نحوه ساخت آن است که باعث شده ویژگی های متفاوتی داشته باشند. اما تمام این تفاوت ها و شباهت ها باعث شده است که این محصولات در بین طیف وسیعی از زمینه های صنعتی و تولیدی پر کاربرد باشند از صنایع بزرگ و حساسی مانند پتروشیمی و نفت تا زیباسازی نمای خارجی ساختمان های شهری یا حتی مقاوم سازی پل های بزرگ در مقابل نا ملایمات طبیعی، پروفیل کاربرد دارد.

 

استفاده از پروفیل در نما

 

ابعاد پروفیل استیل

این مقاطع در انواع و شکل های هندسی مختلفی تولید میشوند،این مقاطع در ضخامت های 1 تا 8 میلیمتر و در طول و عرض 30 تا 300 میلیمتر در بازار به فروش میرسند. از انواع براق و با رنگ های طلایی و... این مقاطع در کاربردهای دکوراتیو و صنعتی استفاده میشود. 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ