فولاد فيدار

مهم ترین فلزات صنعتی

مهم ترین فلزات صنعتی

امروزه فلزات نقش مهمی در زندگی ما دارند و ما در صنایع مختلفی از آن ها استفاده می کنیم. این فلزات انواع مختلفی دارند که هر یک از آن ها، نظر فیزیکی و مواد تشکیل دهنده با یکدیگر متفاوت می باشند. فولاد، مس، آلومینیوم و .... جز مهم ترین فلزات صنعتی هستند که هر یک از آن ها در بخشی، مورد استفاده قرار می گیرند. برای آشنایی با مهم ترین نوع فلزات و تاریخچه هر یک از آن ها، در ادامه مقاله با ما همراه باشید. ما در ادامه هر آن چه که باید در رابطه با این فلزات بدانید را برای شما عزیزان بیان خواهیم کرد. 

 

پرکاربردترین و مهم ترین فلزات صنعتی کدامند؟

از میان تمامی فلزاتی که در جهان وجود دارند، برخی از آن ها در صنعت، کاربرد بیشتری دارند. لازم به ذکر است تا بدانید که عملکرد، مقاومت، استحکام و دوام هر یک از این فلزات، با یکدیگر متفاوت می باشند. به همین دلیل، هر یک از آن ها در صنعتی مختلف، مورد استفاده قرار می گیرند. برخی از پرکاربردترین و مهم ترین فلزات صنعتی، شامل موارد زیر می باشند.

 

پرکاربردترین و مهم ترین فلزات صنعتی کدامند؟

حتما بخوانید: کاربرد فلزات در زندگی روزمره

 

1- فلز فولاد

یکی از پرکاربردترین نوع فلزات که در صنعت های مختلف از آن استفاده می شود، فولاد است. برای تولید این فلز، ابتدا سنگ آهن را در کوره های مخصوص با دمای بسیار زیاد قرار می دهند تا تمامی ناخالصی های سنگ آهن، از بین برود. در نهایت، مقداری کربن به ترکیب اصلی اضافه می شود که میزان کربن، کمتر از 2.06% می باشد. به همین دلیل، فولاد به محیط زیست هیچ آسیبی وارد نمی کند و قابل بازیافت است. لازم به ذکر است تا بدانید که فولاد، مقاومت بسیار زیادی در برابر عوامل مختلف دارد. به عبارتی می توان گفت که همین مقاومت بالای فولاد سبب شده است تا در اسامی مهم ترین فلزات صنعتی قرار گیرد. 
از فولاد در پروژه های مختلفی همچون: ساختمان سازی، سد سازی، ساخت بیمارستان ها، ساخت آسمان خراش ها و .... استفاده می شود. فولاد دارای انواع مختلفی است که تمامی آن ها، قابلیت شکل پذیری، بالایی دارند. ویژگی ها و قابلیت های این فلز سبب شده اند تا در سر تا سر جهان، سالانه حدود 2 میلیارد تن فولاد ساخته شده و به فروش برسد. پرفروش ترین نوع فولاد در سر تا سر دنیا، شامل موارد زیر می باشند:

 

فولاد

حتما بخوانید: فولاد نرم چیست و چه کاربردهایی دارد؟

 

2- فلز آلومینیوم 

یکی دیگر از مهم ترین فلزات صنعتی در جهان، آلومینیوم است که در اغلب ساختمان سازی ها از آن استفاده می شود. لازم به ذکر است تا بدانید که این فلز اولین بار در قرن نوزدهم، از سنگ معدن بوکسیت تولید شده است. این فلز، به دلیل مواد شیمیایی و ترکیباتی که دارد، در برابر خوردگی، رطوبت و سایر عوامل، مقاوم می باشد. علاوه بر این، فلز آلومینیوم رسانای الکتریکی است و می توان آن را با فلزات دیگر ترکیب کرده و آلیاژهای مختلفی را به دست آورد. 
بهتر است تا بدانید که فلز آلومینیوم، در گذشته ها بسیار کمیاب و گران قیمت بوده است؛ اما، پس از گذشت چندین سال و با کشف روش های تولید صنعتی، توانستند آلومینیوم را استخراج کنند. این امر سبب شد تا میزان آلومینیوم  در سر تا سر جهان افزایش پیدا کرده و قیمت آن نیز ارزان تر شود. این فلز، وزن بسیار کمی دارد که همین امر باعث شده است تا در صنایع مختلف، مورد استفاده عموم افراد، قرار گیرد. برخی از صنایع که از آلومینیوم استفاده می نمایند، شامل موارد زیر می باشند: 

  • در هواپیما سازی
  • در ساخت برخی از لوازم خانگی
  • برای ساختن دیوارها و پنجره ها
  • برای ساختن سقف های کاذب
  • برای تعمیر و یا ساخت قاب پنجره ها
  • در سیستم های تهویه مطبوع

 

فلز آلومینیوم

حتما بخوانید: نبشی آلومینیومی چیست و چه کارکردی دارد؟

 

3- فلز مس 

مس، یکی دیگر از فلزات صنعتی است که در بخش فلزات غیر آهنی، قرار دارد. لازم به ذکر است تا بدانید که در اهرام مصر، نشانه هایی وجود دارند که نشان می دهند مس در آن زمان نیز در صنعت ساخت ساز، استفاده می شده است. علاوه بر اهرام مصر، در کشور خودمان ایران نیز آثاری وجود دارند که استفاده از مس را در زمان های گذشته، تصدیق می کنند. مس دارای ویژگی های بسیاری اعم از: مقاوم بودن در برابر عوامل محیطی، عدم پوسیدگی، عملکرد حرارتی خوب، شکل پذیری بالا و .... می باشد. 
تمامی این ویژگی ها سبب شده اند تا از مس برای تولید سیستم های گرمایشی و سرمایشی، سیستم های تهویه هوا و .... مصرف شود. علاوه بر این، مس، به دلیل داشتن زیبایی ظاهری، در صنعت ساختمان سازی، بسیار پرکاربرد است و در اغلب اوقات از آن برای نمای بیرونی و داخلی ساختمان ها، استفاده می شود. بهتر است بدانید که علت استفاده از مس در تولید سیستم های هوا، خاصیت ضد میکروب بودن آن است. 


4- فلز آهن

یکی دیگر از پرکاربردترین نوع فلزات صنعتی، آهن است که وجود برخی از شواهد ثابت می کنند که 3500 سال پیش، از آهن در ساخت برخی از تجهیزات استفاده می شده است. در واقع، در آن زمان آهن فلز با ارزشی محسوب می شده و افراد زیادی از آن استفاده می کردند. امروزه نیز، آهن یکی از پر مصرف ترین و مهم ترین فلزات است که در صنایع مختلف کاربردهای فراوانی دارد. زیرا، آهن در برابر بسیاری از عوامل مقاوم است و عمر طولانی و ماندگاری زیادی دارد. تمامی این ویژگی ها باعث شده اند تا در صنعت ساختمان سازی، آهن حرف اول را بزند. به این معنی که برای تولید هر گونه از مطالح ساختمانی اعم از: میلگرد، نبشی و .... از آهن استفاده می شود. به همین خاطر تغییرات قیمت آهن تاثیر مستقیمی بر روی قیمت میلگرد و قیمت نبشی دارد.

 

فلز آهن

حتما بخوانید: علت افزایش قیمت آهن آلات

 

دلایل استفاده از فلزات در صنایع مختلف چیست؟

هم اکنون که به طور کامل با مهم ترین فلزات صنعتی آشنا شدید، ممکن است سوال کنید که دلیل استفاده از آن ها در صنایع مختلف چیست؟ همان طور که چندین بار در مقاله بیان کردیم، هر یک از این فلزات دارای ویژگی هایی هستند که به خاطر آن ها، فلزات در صنایع مختلف، مصرف می شوند. برخی از مهم ترین این ویژگی ها و دلایل استفاده از فلزات در صنایع مختلف، شامل موارد زیر می باشند: 

  • قابلیت چکش خواری
  • مقاومت و استحکام بالا
  • رسانای گرما و جریان الکتریسیته
  • عدم فرسایش
  • عدم خوردگی
  • جلا پذیر بودن
  • چگالی بالا
  • عدم ترکیب با نیتروژن

 

خلاصه مطلب
ما در این مقاله سعی داشتیم تا شما عزیزان را با مهم ترین فلزات صنعتی آشنا کنیم. لازم به ذکر است تا بدانید که علاوه بر موارد ذکر شده، فلزات دیگری نیز وجود دارند که در صنایع مختلف، کاربرد دارند. اما، ما در این مقاله فلزاتی را معرفی کردیم که بیشترین میزان فروش را در سر تا سر جهان دارند. اگر می خواهید با سایر این فلزات آشنا شوید و یا قیمت هر یک از مهم ترین فلزات صنعتی را بدانید، می توانید با همکاران ما در فولاد فیدار، در ارتباط باشید. 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ