فولاد فيدار

نبشی آلومینیومی چیست و چه کارکردی دارد؟

نبشی آلومینیومی چیست و چه کارکردی دارد؟

همانطور که قطعا می‌دانید نبشی‌ یکی از مهم‌ترین مصالح در صنایع گوناگون به ویژه در صنایع مربوط به ساخت و ساز محسوب می‌شوند و همانگونه که آشنا هستید نبشی‌ها به واسطه دو مشخصه کلی که دارند از همدیگر شناسایی می‌شوند؛ یکی اندازه بال و دیگری ضخامت نبشی. 

حالا ما امروز قصد داریم شما را با یکی از انواع نبشی آشنا کنیم که دارای کاربردهای اساسی و بسیار مهمی در صنایع است. 

برای اطلاع از قیمت بنشی کلیک کنید.

نحوه ساخت نبشی آلومینیومی

اگر برای شما این سوال به وجود آمده باشد که نحوه ساخت نبشی آلومینیومی چگونه است، در وهله اول باید گفت که این محصولات با استفاده از آلیاژهای مختلف و در ابعاد بسیار متنوعی طراحی می‌شوند؛ دلیل این تفاوت‌ها در طراحی نبشی آلومینیومی نیز آن است که این نوع نبشی در صنایع مختلفی به کار می‌آید و به همین جهت باید در اشکال متنوعی طراحی و‌ تولید شود. 

چنانچه نیازمند راهنمایی در مورد خرید نبشی هستید میتوانید مقاله راهنمایی خرید نبشی را مطالعه فرمایید. 

مزایای نبشی آلومینیومی

موضوع دیگری که باید در این بخش از مقاله به آن اشاره کنیم این است که نبشی‌های آلومینیومی دارای مقاومت بسیار بالایی در برابر خوردگی‌ها هستند. خالی از لطف نیست بدانید علاوه بر آنکه ساختمان‌ها برای حفظ استحکام خود نیازمند نبشی‌های آلومینیومی هستند، دیوارهای فولادین و حتی نمادار نیز به این محصولات آلومینیومی به شدت نیازمند هستند. چرا که همین نبشی‌های آلومینیومی از بسیاری مخاطرات ساختمانی مثل ریزش بنا جلوگیری می‌کنند. 

مزایای نبشی آلومینیومی

بیشتر بخوانید: کاربرد نبشی ال با بال نامساوی 

ابعاد نبشی آلومینیومی 

زمانی‌که از تنوع در طراحی ابعاد نبشی‌های آلومینیومی صحبت می‌کنیم منظورمان این است که این نبشی‌ها در ابعاد بین ۵۰ تا ۱۵۰ میلی‌متر طراحی و ساخته میگردد. انتخاب سایز و اندازه نبشی آلومینیومی بستگی به کاربرد مورد انتظار مهندس سازه از نبشی دارد‌. 

همانطور که در سطور بالا برای شما بیان کردیم، نبشی آلومینیومی از دو پایه بهره می‌برد که با زاویه ۹۰ درجه به یکدیگر پیوند داده شده‌اند و در واقع به شکل حرف انگلیسی «L» درآمده‌اند. 

انواع نبشی آلومینیومی 

در جریان باشید که «فابریک» و‌ «پرسی» دو شیوه و ‌روش تولید نبشی‌های آلومینیومی هستند. در شیوه فابریک، نبشی به شکل کاملا مستقیم از خروجی خط تولید کارخانه ایجاد می‌گردد درحالیکه در روش پرسی، از ورق 6 متری استفاده می‌کنند که وسط محصول را خم کنند تا آن را به شکل نبشی در بیاورند. 

همانگونه که مستحضرید، نبشی‌های آلومینیومی در دو نوع لچکی‌دار (دیواره دار) و ساده طراحی و تولید می‌شوند. 

تفاوت نبشی‌های دیواره‌دار و ساده به آلیاژ استاندارد، پرداخت و سختی کار آنها برمی‌گردد. در نبشی دیواره‌دار می‌بینیم که دو دیواره در کنار بال‌های نبشی قرار دارند که برای جلوگیری از برخی مشکلات در زمان اتصال ۲ پروفیل آلومینیومی شیاردار به وجود آمده‌اند.

برای آنکه تفاوت این دو نوع نبشی را با مثال برای شما بیان کنیم باید بگوییم که تصور کنید اگر قرار باشد دو تیر که در حالت افقی هستند را به یکدیگر متصل کینم باید از نبشی ساده استفاده کنیم زیرا نبشی دیواره‌دار از استحکام کمتری نسبت به نبشی ساده برخوردار است. 

انواع نبشی آلومینیومی 

بیشتر بخوانید: تفاوت نبشی پرسی و نبشی فابریک

کاربردهای نبشی آلومینیومی 

یکی از مهمترین موارد استفاده از نبشی آلومینیومی در اتصالات مربوط به سازه است و همانگونه که در ابتدای مقاله بدان اشاره کردیم نبشی‌های آلومینیومی در اتصال تیر‌آهن‌ها به باربر‌ها و همینطور اتصال میان پل‌ها با ستون‌ها دارای کاربرد اساسی و بسیار مهمی هستند. 

فراموش نکنید که در ساخت ستون و حتی خرپا نیز نبشی‌های آلومینیومی دارای کارکرد هستند و همواره یکی از انتخاب‌های مهندسان سازه در انجام این امور محسوب می‌شوند. 

به یاد داشته باشید که از فریم‌بندی کف به عنوان دیگر مورد کاربرد نبشی آلومینیومی یاد می‌شود. 

همچنین این نوع نبشی در خطوط لوله و صنعت ریل‌سازی نیز مورد استفاده و بهره‌برداری قرار می‌گیرد. 

البته با توجه به خواص غیر مغناطیسی نبشی‌های آلومینیومی، استفاده از این نبشی‌ها در ساخت دکل‌های برقی نیز مرسوم است. 

از سوی دیگر یکی از برجسته‌ترین و بارزترین موارد بکارگیری نبشی‌های آلومینیومی به استفاده از آنها در تولید چهارچوب برای پنجره یا قفسه‌های آهنی برمی‌گردد. کابینت‌سازی و‌ امور مربوط به یراق‌آلات نیز از دیگر موارد استفاده از نبشی‌های آلومینیومی محسوب می‌شود. 

در نظر داشته باشید که نبشی‌های آلومینیومی در ساخت سازه‌های بسیار سنگین مثل‌برج‌ها، ساخت انواع مختلف ماشین‌آلات و همینطور‌ صنایع هوایی دارای کارکرد هستند. 

حال با توجه به بیان این کاربردهای اساسی و بسیار مهم نبشی‌های آلومینیومی، تا حد زیادی مشخص می‌شود که چرا مهندسان سازه نسبت به استفاده از این نبشی‌ها در صنایع خود اصرار می‌ورزند. 

کاربردهای نبشی آلومینیومی 

بیشتر بخوانید: نحوه نبشی کشی ساختمان 


بهترین نبشی‌های آلومینیومی 

اگر از شما این سوال پرسیده شود که بهترین نبشی‌های آلومینیومی کدام یک از آنها هستند؟ شما باید به این سوال اینگونه پاسخ دهید: «بهترین محصولات آلومینیومی آنهایی هستند که دارای وزن بسیار پایینی می‌باشند». این موضوع در خصوص نبشی آلومینیومی نیز صدق می‌کند. 

از سوی دیگر به این نکته نیز توجه داشته باشید که قابلیت و امکان جوش‌پذیری مناسب، یکی دیگر از مواردی است که نشان دهنده مقاوم بودن نبشی‌های آلومینیومی لست. 

سعی ما در این مقاله آن بود که شما مخاطبان گرامی‌ را به صورت خلاصه و مختصر با نبشی آلومینیومی، ویژگی‌ها و کارکردهای آن آشنا کنیم. هدف ما از این کار در سایت فولادفیدار جلب نظر و رضایت شما بازدید کننده محترم است. 

برای اطلاع دقیق از قیمت ورق روغنی و قیمت ناودانی کلیک کنید.

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ