فولاد فيدار

معرفی خرپای میلگردی همراه با کاربرد و مزایای آن

معرفی خرپای میلگردی همراه با کاربرد و مزایای آن

صنعت ساختمان سازی در سالیان اخیر، دچار تغییر و تحولات بسیار زیادی شده است و امروزه از ابزارها و مصالح ساختمانی بهتر و پیشرفته تری برای ساخت و ساز استفاده می شود. خرپای میلگردی و یا به اصطلاح (Truss Rebar)،  یکی از اجزای جدید و پیشرفته در ساختمان سازی می باشد که از آن در سقف ساختمان ها استفاده می شود.

شواهد نشان می دهد که سقف اکثر ساختمان ها در سراسر جهان، از جنس خرپا می باشد و استفاده از خرپا برای ساختن سقف، به یکی از روش های پرطرفدار و معمول در صنعت ساختمان سازی تبدیل شده است.

خرپای میلگردی چیست؟

یکی از جدیدترین ابزارها و مصالح ساختمانی، خرپای پیش ساخته میلگردی نام دارد که در ساختمان سازی از آن برای ساختن سقف استفاده می شود. استفاده از خرپا در ساختمان سازی موجب تسریع فرایند ساخت و ساز می شود و از لحاظ اقتصادی نیز بسیار به صرفه تر از دیگر روش ها می باشد. خرپای پیش ساخته از کاربرد و مزیت های بسیار زیادی برخوردار است و به همین خاطر نیز به یکی از اجزای اصلی در سقف ساختمان ها تبدیل شده است. برای اطلاع از قیمت میلگرد میتوانید با کارشناسان ما تماس حاصل بفرمایید.

خرپای میلگردی حاصل به هم متصل شدن چندین میلگرد به صورت مستقیم می باشد. اتصال و قرارگیری این میله ها در کنار هم نیز شبکه هایی به شکل مثلث را ایجاد می کنند. ساخت خرپای پیش ساخته میلگردی به این صورت است که فشار و نیروهای وارده به محل اتصالات خرپا وارد خواهد شد. خرپای پیش ساخته میلگردی شامل سه بخش میلگرد بالا، میلگرد عرضی که به صورت مارپیچ است و همچنین فلز پایین به شکل میلگرد های کششی می باشد.

خرپای میلگردی


کاربرد خرپای پیش ساخته میلگردی

در صنعت ساختمان سازی از خرپای میلگرد، برای ساختن سقف ساختمان ها استفاده می شود و به عبارتی دیگر، سقف سازی یکی از اصلی ترین کاربردهای خرپا می باشد. یکی دیگر از کاربردهای خرپای پیش ساخته میلگردی این است که در ساختمان سازی، آن را بجای تیرچه بلوکی و همچنین تیرچه سقف های با وزن پایین به کار می گیرند.

خرپای پیش ساخته همچنین در نقش تیرک یا تکیه گاه داخلی و یک نگهدارنده در ابزارهای آماده بتنی کاربرد دارد. از خرپای میلگردی در ساخت انواع شناژها و در تمامی جهات نیز استفاده می کنند.

خرپای از پیش ساخته شده

بیشتر مطالعه کنید: نحوه طراحی و ساخت خرپا


مزایای خرپای میلگردی

خرپای پیش ساخته میلگردی دارای مزایا و نکات مثبت بسیار زیادی است و در مقابل، معایب آن بسیار کم و انگشت شمار است. مزایای بسیار زیاد خرپا موجب تبدیل شدن آن به یک روش رایج در سقف سازی شده است. در ادامه با تعدادی از مزایای خرپای پیش ساخته آشنا خواهید شد؛

اجزای خرپا با دستگاه های جوش اتوماتیک و به صورت جوش نقطه ای به هم متصل می شوند.

خرپا امکان استفاده از بلوک تو خالی را فراهم نموده و همین امر موجب کاهش مصرف مصالح ساختمانی و ابزارها می شود.

  •     در خرپای پیش ساخته مقدار فولاد و میلگرد مصرف شده به مراتب کمتر است.
  •     خرپاها موجب محکم شدن ساختمان و در امان بودن سازه در مقابل زمین لرزه می شوند.
  •     خرپاهای پیش ساخته میلگردی ارتعاشات را در دهانه های بزرگ از بین می برند.
  •     استفاده از خرپاهای میلگردی در سقف ساختمان ها، موجب صرفه جویی و کاهش هزینه ها می شود.
  •     خرپا دارای خاصیت عایق بودن در برابر حرارت و همچنین صدا می باشد.
  •     خرپاهای میلگردی نسبت به دیگر مصالح ساختمانی، اطمینان و کیفیت بیشتری دارند و همچنین  موجب تسریع فرایند ساختمان سازی می شوند.

مزایا خرپای میلگردی


انواع خرپای پیش ساخته میلگردی

خرپای میلگردی دارای انواع بسیار مختلفی است و هر نوع آن دارای ساختار و شکل خاص خود است. یکی از انواع خرپای پیش ساخته میلگرد، خرپای ساده نام دارد. این نوع خرپا متشکل از سه بخش میلگردهای پایینی، میلگردهای بالایی و میلگردهای زیگزاگی می باشد که به هم متصل شده و یک مثلث را بوجود آورده اند. خرپای ساده از دو بخش اضافی و یک مفصل برخوردار است که موجب گسترش آن شده اند.نوعی دیگر از خرپای میلگردی به نام خرپای مرکب وجود دارد که از ترکیب تعدادی خرپای ساده ساخته می شود. خرپای پیچیده یکی دیگر از انواع خرپای پیش ساخته میلگردی است که هیچگونه شباهتی به خرپای ساده یا خرپای مرکب ندارد و شکل و ساختار پیچیده ای دارد.

انواع خرپای از پیش ساخته شده


مشخصات ظاهری خرپای میلگردی

خرپای پیش ساخته میلگردی از اجزای مختلفی برخوردار است و هرکدام از اجزای خرپا نیز از ویژگی ها و مشخصات خاص و مشخصی برخوردار است که در ادامه مقاله، مورد بررسی قرار گرفته اند.

  •     تمام انواع خرپای میلگردی دارای ارتفاع 10 تا 30 سانتی متری می باشند.
  •     خرپای پیش ساخته میلگردی دارای بازه طول بین یک متر تا چهارده متر می باشد.
  •     میلگردهای زیرین و فوقانی هر خرپا، دارای قطر 5 تا 16 میلی متری می باشد.
  •     میلگردهای عرضی و زیگزاگ شکل هر خرپا، دارای قطر 4 تا 6.5 میلی متری می باشد.

 

برای دریافت قیمت میلگرد و قیمت تیرآهن در صورت تمایل خرید آن میتوانید با شماره های درج شده در سایت تماس حاصل بفرمایید.

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ