فولاد فيدار

نحوه طراحی و ساخت خرپا

نحوه طراحی و ساخت خرپا

به مجموعه ای از میله ها و پروفیل ها که با اتصالات مفصلی به صورت مثلثی شکل بهم متصل میشود خرپا گفته میشود. از این سازه ها در اسکلت بندی کشتی، هواپیما، سقف و پل و... استفاده میشود، این سازه ها مقاومت بسیار بالایی دارند و به دلیل شکل هندسی خاصی که دارند پایداری بالایی دارند و میتوانند در برابر نیروهای خارجی مقاومت بالایی داشته باشند.

 

انواع خرپا از نظر روش ساخت 

 

خرپای پُل (مسطح)

به خرپاهایی که برای ساختن پل و شاه تیر و به شکل ذوزنقه ای و مستطیلی ساخته میشوند خرپای پل گفته میشود. این نوع دارای اعضای تحتانی موازی و اعضای فوقانی هستند.

 

خرپای صفحه ای

در صورتی که تمام اجزای تشکیل دهنده یک خرپا در یک صفحه قرار داشته باشند به آن خرپای صفحه ای میگوند که برای ساخت سقف و پل استفاده گسترده ای دارد.

 

خرپای سقف – شیب دار

همانطور که از نام این خرپا مشخص است از آنها برای ساخت سقف های شیب دار استفاده میشوند.

 

مقاطع مورد استفاده برای ساخت خرپا

همچنین بخوانید:  معرفی خرپای میلگردی همراه با کاربرد و مزایای آن

 

انواع مقاطع فولادی مورد استفاده برای ساخت خرپا

با توجه به کاربرد و مکانی که قرار است خرپا در آن ساخته شود، از مقاطع فولادی گوناگونی برای ساختشان استفاده میشود که شامل موارد زیر هستند.

  • انواع تیرآهن های IPE، IPB و UNP
  • پروفیل قوطی و توخالی با اشکال مربع و مستطیل
  • پروفیل نبشی و سپری
  • لوله، که به دلیل شکل ظاهری آنها اتصالشان بهم کمی مشکل است به همین دلیل در جرثقیل سازی کاربرد گسترده ای دارد.

 

نحوه اجرای خرپای سقف

زمان ساخت خرپاهای  سقف سعی میشود که طراحی به شکلی انجام شود که حداکثر روشنایی  طبیعی از سقف دریافت شود.

زمانی که همه اعضای خرپا در یک صفحه قرار نداشته باشند به آن خرپای فضاکار یا فضایی گفته میشود که با بهم متصل کردن اجزای مثلثی شکل به وجود می آیند، و استحکام فوق العاده بالایی دارند، به همین دلیل آنها در ساخت سقف های کارخانه ها، استخرها و نمایشگاه ها استفاده میشود.

 

اتصالات در خرپاها

برای متصل کردن اجزای خرپا بهم از اتصالاتی مانند: پیچ، مهره و پرچ استفاده میشود، این نوع اتصالات گاها به صورت مستقیم و گاهی به شکل غیر مستقیم انجام میشوند. همچنین با توجه کاربردی که از سازه انتظار داریم میتوان از ورق اتصال برای متصل کردن آنها استفاده کرد.

زمان استفاده از اتصالات باید نهایت دقت را داشت به این دلیل که یکی از مهمترین دلایلی که باعث خرابی خرپاها میشود بازشدن یا شکستن اتصالات است.

برای دریافت قیمت انواع مقاطع مورد نیاز برای ساخت خرپا از جمله: قیمت تیرآهن، قیمت پروفیل و قیمت لوله با کارشناسان فولاد فیدار تماس بگیرید.
 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ