فولاد فيدار

معرفی انواع روش های جوشکاری لوله های فولادی

معرفی انواع روش های جوشکاری لوله های فولادی

جوشکاری لوله فولادی امری لازم و ضروری برای ساخت خطوط لوله مختلف است، به عنوان مثال در ساخت خطوط لوله گاز، آب و فاصلاب باید لوله های بکار رفته را با استفاده از جوشکاری بهم متصل کرد. جوشکاری لوله فلزی به روش های مختلفی انجام میشود، در ادامه نوشته به انواع جوشکاری لوله و مزایا و معایب هر یک از آنها خواهیم پرداخت.

از آنجایی که از لوله های فولادی برای جابه جایی سیالات مختلف و در برخی موارد سیالات خطرناک مانند مواد گاز و نفتی استفاده میشود، جوشکاری باید به شیوه ای انجام شود که فشار توانایی تحمل فشار را داشته باشد و دچار مشکل نشود، زیرا کوچکترین نشتی در خطوط نفت و گاز میتواند باعث بروز صدمات و خطرات جبران ناپذیری شود. در ادامه میتوانید انواع روش های جوشکاری لوله را مشاهده کنید. 

به طور کلی جوش خوب، به نوعی گفته میشود، که با توجه به فشار، واکنش های شیمایی و مکانیکی، دچار سایش و آسیب نشده و از بین نرود. روش های مختلفی برای جوشکاری وجود دارد، اما اینکه بتوانیم با استفاده از روش های مختلف شرایط ایده آلی را به وجود بیاوریم.

علاقه مندان برای دریافت قیمت لوله، قیمت لوله داربستی و قیمت لوله مانیسمان میتوانند به صفحات این محصولات در سایت مراجعه کرده یا با کارشناسان شرکت فولاد فیدار تماس بگیرند. 

جوشکاری لوله مانیسمان

بیشتر بخوانید: استانداردهای جوشکاری میلگرد

جوشکاری لوله با گاز بی اثر

جوش کاری قوس الکتریکی از رایج ترین روش های جوشکاری است، جوشکاری لوله با گاز بی اثر که به آن MIG هم گفته میشود، یکی از معمول ترین روش های جوشکاری قوس الکتریکی است که بر روی فلزاتی مانند: فولاد، استیل و آلومینیوم خیلی خوب عمل میکند. 

در این روش که سرعت بسیار باالایی دارد از گاز ها در جوشکاری الکتریکی استفاده میشود. 

جوشکاری لوله با گاز بی اثر تنگستن

یکی از روش های جوشکاری لوله با گاز بی اثر، با استفاده از گاز تنگستن انجام میشود، این روش ضایعات بسیار کمی دارد و نتیجه آن بسیار تمیز و باکیفیت است، از جوشکاری با تنگستن برای لوله آلیاژی، لوله مانیسمان و.. استفاده میشود، 

در این روش بر خلاف روش های معمول که از سیم الکترود استفاده میشد، از الکترود تنگستن استفاده میشود، به این روش TIG هم گفته میشود و از روش قبلی رایج تر و پر استفاده تر است. 

جوشکاری لوله با شعله اکسی استیلن

2 روش قبلی از روش های جوشکاری قوس الکتریکی بودند، اما این روش اینطور نیست، و در فرایند انجام آن از دو گاز اکسیژن و استیلن استفاده میشود، ترکیب این دو گاز میتواند شعله ای پر حرارت برای ذوب فلز مورد نظر ایجاد کند و باعث اتصال آنها به یکدیگر شود. 

این روش جوشکاری بسیار با دوام تر است و این روش در جوشکاری لوله های نفت و گاز، و لوله مانیسمان کاربردی است.

برای این نوع از جوشکاری از محفظه حاوی گاز، شلنگ و فندک هایی برای روشن کردن گاز استفاده میشود، در این نوع جوشکاری نیاز به برق نیست و بسیار ساده انجام میشود. 

جوشکاری قوسی زیرپودری 

این روش هم یکی از انواع روش های جوشکاری است که مانند دو روش اول از روش های جوشکاری قوسی است، دلیل نامگذاری این روش به پودری این است که فرایند جوشکاری در این روش زیر پودر محافظ انجام میشود، به همین دلیل هم به آن جوشکاری قوسی زیر پودری گفته میشود. 

مزیت استفاده از پودر در این فرایند این است که پودرها در اثر حرارت حین جوشکاری ذوب میشوند و باعث تشکیل لایه ای روی جوش میشوند. این روش برای قطعات بزرگ و طویل مانند لوله ها بسیار مناسب است. 

 

بیشتر بخوانید: نکاتی برای جوشکاری فولاد گالوانیزه

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ