فولاد فيدار

لیستوفر میلگرد چیست و چه کاربردی دارد؟

لیستوفر میلگرد چیست و چه کاربردی دارد؟

لیستوفر میلگرد جدولی است که به آرماتوربندها کمک می کند تا پیش بینی دقیقی از میزان میلگرد مورد استفاده، نوع آن، و نحوه استفاده از آنها داشته باشند. با استفاده از این جدول دیگر هزینه و زمان زیادی صرف اندازه گیری ها و تخمین متریال مورد استفاده نخواهد شد. در ادامه این متن با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید.

 

لیستوفر میلگرد چیست؟

 

لیستوفر میلگرد در حقیقت جدولی است که جهت آرماتوربندی ساختمان ها، میزان میلگرد مورد نیاز، میزان برش و خم میلگرد و... مرد استفاده قرار می گیرد و به عنوانی راهنمای مهندسین ساختمان برای تهیه میلگرد عمل می کند. افرادی که در زمینه ساختمان سازی فعالیت می کنند به این جدول لیستوفر آرماتور نیز می گویند.

در صورتی که برای تخمین میزان میلگرد مورد نیاز برای اجرای یک پروژه از لیستوفر میلگرد استفاده شود، قطعا پیش بینی دقیق تری از میزان هزینه مورد نیاز برای تهیه میلگرد خواهد شد و سرعت کار بالاتر خواهد رفت. علاوه بر این، تهیه لیستوفر میلگرد سبب می شود آرماتوربندی ساختمان دقیق تر و سریع تر انجام شود.

 

کاربردهای لیستوفر میلگرد

 

یکی از کاربردهای مشهود استفاده از لیستوفر میلگرد در این است که ابعاد و اندازه دقیق را در اختیار آرماتوربند قرار می دهد. به این صورت که فرض کنید جدولی تحت عنوان لیستوفر میلگرد وجود نداشت، در آن صورت آرماتوربند هیچ دیدگاه کلی و اساسی راجع به تعداد میلگرد مورد نیاز، سایز آن، طول هر یک از آنها و میزان خم میلگرد نخواهد داشت و این عدم آگاهی سبب صرف وقت و هزینه زیادی خواهد شد.

این جدول کمک می کند تا موارد ذکر شده به درستی تخمین زده شود و سرعت کار افزایش پیدا کند. استفاده از لیستوفر میلگرد علاوه بر این که اطلاعاتی از قبیل طول، ضخامت، ارتفاع و... میلگرد را در اختیار آرماتوربند قرا می دهد، مشخص می کند که در صورتی که تعدادی از برش های میلگرد اضافه ماند، در چه مکانی می تواند استفاده شود.

با توجه به موارد گفته شده، وجود یک مهندس ناظر که همواره بر فعالیت های آرماتوربند نظارت کند اهمیت دارد تا میزان خطا و اشتباه احتمالی از سوی وی به حداقل برسد.

 

کاربردهای لیستوفر میلگرد

مطالعه بیشتر : نحوه تشخیص سایز میلگرد

چگونه لیستوفر میلگرد تهیه می شود؟

 

رای این که جدول لیستوفر تهیه شود، لازم است بدانید که سه نکته کلی و مهم در تهیه و اجرای این جدول موثر است که می بایست به درستی محاسبه و درج شود.

  1. موارد فنی
  2. ارزیابی نقاط پرت
  3. اولویت بندی برای اجرا

لازم است بدانید که ترتیب ذکر شده اهمیت دارد. از این جهت که با قرار دادن لیست مورد نظر در اختیار آرماتوربند، در صورتی که ندانسته اقدام به استفاده از جدول مذکور شود، تنها سبب صرف وقت و هزینه زیاد خواهد شد. به این دلیل که ممکن است آرماتوربند در استفاده و ارزیابی اندازه ها گمراه شود. مثلا ممکن است از آرماتورهایی استفاده کند که متعلق به پایان کار پروژه هستند. این عمل سبب می شود آرماتور به نادرستی خم و برش زده شود و در نهایت بلااستفاده باقی بماند.

بنابراین لازم است توجه کنید که حتما لیستوفر آرماتور در زمان مناسبی در اختیار آرماتوربندها قرار گیرد و خم و برش میلگرد با توجه به پیشرفت کار پروژه و متناسب با آن صورت گیرد تا از پرتی جلوگیری شود.

 

چگونه لیستوفر میلگرد تهیه می شود؟

بیشتر بخوانید : میلگرد بستر با وال پست چه تفاوتی دارد؟

جدول لیستوفر میلگرد

 

برای تهیه کردن لیستوفر، تنها لازم است که از نرم افزار هایی مانند اتوکد، مترور پلاس، اکسل و... استفاده کنید. استفاده از مترور پلاس تا کنون عملکرد خوبی برای تهیه جدول لیستوفر میلگرد داشته است. با استفاده از این نرم افزار می توانید شکل آرماتور را با توجه به شکل های از پیش تعیین شده انتخاب کنید و طول، قطر، تعداد و... را مشخص نمایید. پس از آن اطلاعات لازم متناسب با شکل آرماتور روی  صفحه نمایش داده می شود.

نرم افزارهای اتوکد و اکسل نیز قابلیت های خوبی برای تهیه جدول لیستوفر میلگرد دارند. به عنوان مثال گزینه filter در اکسل می تواند میزان پرتی در فضا را برای شما مشخص کند.

 

جدول لیستوفر

مطالعه بیشتر : نحوه تشخیص میلگرد تقلبی از اصل

 

برخی نکات دیگر در ارتباط با جدول لیستوفر میلگرد

همانطور که گفته شد استفاده از لیستوفر کمک می کند تا هزینه و زمان کمتری را برای اجرای پروژه ساختمانی صرف کنید. توجه داشته باشید که اگر بنا براین باشد که تمامی موارد مورد استفاده در آرماتوربندی نظیر تعداد میلگردها، میزان بتن مصرفی، شاخه های آرماتور و دیگر المان هایی که مرتبط با اسکلت ساختمان است، به طور جداگانه محاسبه شود، کاری بسیار دشوار و زمان بر خواهد بود در صورتی که استفاده از جدول لیستوفر می تواند به شما کمک کند بدون صرف وقت و تنها با رعایت دقیق مراحل آرماتوربندی ساختمان به بهترین شکل ممکن قابل اجرا خواهد بود.

 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ