فولاد فيدار

فولاد چگونه تولید میشود؟

فولاد چگونه تولید میشود؟

از پر مصرف ترین فلزات در دنیا فولاد میباشد فولاد کاربردهای بسیاری دارید ولی یکی از مهم ترین کارایی های این فلز مستحکم، کاربرد در امر ساختمان سازی میباشد. اکثر مقاطعی که در ساختمان سازی به کار میروند ماده اولیه شان را فولاد تشکیل میدهد. همچون میلگرد، تیرآهن و ...  شاید برایتان جالب باشد که بدانید فولاد دومین محصولی میباشد که به صورت انبوه و عمده در جهان تولید میشود. گفتنی است فولاد کاملا قابل بازیافت میباشد. و بازیافت فولاد از لحاظ قیمتی امری به صرفه میباشد. قیمت آهن تاثیر مستقیمی بر روی فولاد دارد زیرا یکی از مواد تشکیل دهنده فولاد آهن میباشد.

 

 

ترکیبات فولاد


آهن و کربن دو عنصر اصلی تشکیل دهنده فولاد میباشد. در واقع از ترکیب کردن آهن و کربن فولاد تولید میشود. البته گفتنی است برای آنکه فولاد دارای قابلیت های جدیدی شود به آن فلزات دیگری با مقادیر کمی اضافه میکنند که این کار باعث به وجود آمدن فولاد آلیاژی میشود. این عناصر میتوانند قابلیت های جدیدی همچون استحکام بیشتر مقاومت بیشتر در برابر حرارت یا انعطاف پذیری بیشتر را به فولاد بدهند.


در مورد آهن میتوان گفت آهن یکی از فراوان ترین عناصر موجود بر روی زمین میباشد آهن چهارمین عنصر فراوان بر روی این کره خاکی میباشد. برای اولین بار انسان ها چیزی حدود به 2000 سال قبل از میلاد مسیح توانستن از آهن استفاده کنند. طی این دوران آهنگران با جکش کاری آهن ناخالص آن را تبدیل به آهن سخت میکردند محصول حاصله سخت اما انعطاف پذیر بود پس از آن انسان به روشی برای تولید چدن دست پیدا کرد که در حرارت بالاتر به وجود می آمد و محصول نهایی سخت تر اما شکننده تر نیز بود.

 

ترکیبات فولاد

بیشتر بدانید: میلگرد آلیاژی

 

موارد مصرف فولاد


فولاد مصارف گسترده ای دارد در ادامه به عمده مصرف این فلز اشاره خواهیم کرد.

  • راه‌آهن
  • خطوط لوله‌ی انتقال نفت و گاز
  • انواع سازه ها
  • آسانسورها
  • مترو
  • پل‌ها
  • تولید خودرو
  • لوازم آشپزخانه
  • لوازم جراحی
  • تولید کشتی

 

فولاد چگونه ساخته می‌شود؟


برای تولید و ساخت فولاد در ابتدا باید سنگ آهن را خالص سازی کرد و قسمت های خالص را از ناخالصی ها جدا کرد برای اینکار سنگ معدن را در کوره های مخصوص حرارت میدهند تا خالص شود و ناخالصی هایش جدا شود سپس کربن را به آن اضافه میکنند امروزه فولاد را به دو روش تولید میکنند که این دو روش عبارت ان از:

 

  1. کوره‌ی بلند
  2. کوره‌ی قوس الکتریکی

در روش اول معمولا از مواد اولیه استفاده میکنند موادی همچون سنگ معدن به جز مواد اولیه همراه آن مقداری ضایعات فولاد برای تولید فولاد به کار میبرند اما در روش دوم معمولا از قراضه در فرآیند تولید استفاده میکنند به عبارتی دیگر روش اول برای تولید فولاد از مواد خام میباشد و روش دوم برای تولید فولاد از مواد بازیافتی.

 

فولاد چگونه ساخته می‌شود؟

بیشتر بدانید: روش تولید انواع ورق های فولادی

 

روش تولید کوره بلند


در این روش تولید با وارد کردن هوا بین فولاد مذاب مواد نهایی را خالص میکنند تا فولاد نهایی حاصل شود. کوره هایی که امروزه وجود دارند را به شکل استوانه های بلندی از جنس فولاد میسازند و سپس با آجرهای مقاوم در برابر حرارت روکش میکنند.


در تولید فولاد به این روش مواد اولیه همچون سنگ معدن را از قسمت بالایی کوره وارد میکنند و سپس مواد اولیه به سمت پایین میروند هرچه به سمت پایین روند حرارت بیشتر میشود. در قسمت بالایی کوره گازهای حاصل از سوختن، اکسیژن داخل سنگ معدن آهن را آزاد میکند. در قسمت پایینی و انتهایی کوره سنگ معدن و سنگ آهک و زغال سنگ شروع به ترکیب شدن میکنند  ماده ای از ناخالصی ها را که به نام سرباره میشناسند را تولید میکنند. در نهایت در آخرین مرحله سرباره از مواد مذاب جدا میشود و فولاد مذاب از حفره خروجی خارج میشود.

 

روش تولید کوره بلند

 

روش کوره‌ی قوس الکتریکی


این روش معمولا برای ساخت فولاد آلیاژی کاربرد دارد البته این روش برای ساخت فولاد های معمولی نیز کاربرد دارد. همانطور که پیش تر گفتیم در کوره های الکتریکی برای تولید فولاد از قراضه فولاد استفاده میکنند. قراضه ها و مقاطع بی مصرف فولادی را توسط چنگک به داخل کوره منتقل میکنند هنگامی که کوره پر شد. در آن بسته میشود. در درون در الکترود هایی وجود دارند که پس از بسته شدن در وارد کوره شده و با کمک یک جریان الکتریکی قوی گرما تولید میکنند. و مواد درون کوره را ذوب میکنند.
پس از ذوب کردن فولاد به ماده مذاب فلزات دیگیری نیز اضافه تا با ترکیب شیمیایی فولاد ترکیب شده و فولاد آلیاژی پدید بیاید برای جدا کردن ناخالصی از فولاد و تصفیه آن درون کوره اکسیژن دمیده میشود و از ترکیبات دیگری نیز برای ترکیب با ناخالصی و به وجود آمدن سرباره استفاده میکنند.

 

روش کوره‌ی قوس الکتریکی


 سخن پایانی


در این مقاله به روش های تولید فولاد پی بردید و همچنین از فرآیند تولید آن نیز آگاه شدید شما میتوانید برای اطلاع از قیمت انواع آهن آلات همچون قیمت میلگرد، قیمت تیرآهن و انواع آن همچون قیمت تیرآهن هاش با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ