فولاد فيدار

فولاد های مقاوم در برابر سایش

فولاد های مقاوم در برابر سایش

یکی از عواملی که میتواند باعث فرسایش فولاد شود سایش میباشد سایش ممکن است بر اثر تماس بین دو جسم به وجود آید همچون تماس دو سطح فلزی با یک دیگر، سمباده زنی و یا ضربه کشیده شدن جسمی تیزی بر سطح فولاد و ... البته فولاد مقاومت مناسبی در برابر سایش دارد اما باید به این نکته توجه داشت که همه فولاد ها به این گونه نیستند. به همین خاطر فولاد هایی ساخته میشوند که به فولاد مقاوم در برابر سایش معروف اند در ادامه با ما همراه باشید تا در مورد فولاد های مقاوم در برابر سایش اطلاعاتی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

 

چگونگی تولید فولاد های مقاوم در برابر سایش


برای ساخت و تولید فولاد های مقاوم در برابر سایش مواد اولیه فولاد را با دیگر آلیاژ ها ترکیب میکنند تا فولاد بتواند در برابر سایش و ساییده شدن مقاومت کند. آلیاژ هایی که برای تولید فولاد مقاوم در برابر سایش استفاده میشود از این قرار میباشد. منگنز و کروم از عناصر هستند که در این فولاد ها استفاده میشوند.

 

چگونگی تولید فولاد های مقاوم در برابر سایش

بیشتر بدانید: فولاد چگونه تولید میشود؟

 

 

ترکیبات و خواص فولاد مقاوم در برابر سایش


ترکیباتی که در این فولاد به کار رفته است باعث مقاومت آن در برابر سایش میشوند. فولاد های ضد سایش به نسبت فولاد معمولی برتری دارد زیرا در مقابل سایش مقاوم میباشند. آلیاژ های زیادی وجود دارند که میتوانند باعث ایجاد ویژگی های جدیدی در فولاد شوند به عنوان مثال آلیاژ کربن باعث بالا رفتن استحکام و مقاومت در فولاد میشود.


همچنین عناصر بسیاری وجود دارند که میتوانند به فولاد خاصیت های جدیدی بدهند برای مثال افزودن منگنز و کروم به فولاد میتواند آن را تا سطح زیادی در برابر سایش مقاوم کند. همچنین باید اضافه کرد که به هنگام تولید فولاد های ضد سایش پس از تولید باید فولاد را باید در معرض یک خنک سازی سریع قرار داد تا ساختارهای مارتنزیت و بینیت تشکیل شوند تا باعث بالا رفتن مقاومت و استحکام فولاد شود.


در زمان انجام عمل جوشکاری باید هنگام گرما دادن به فولاد مستحکم در برابر سایش دقت کرد. زیرا اگر درجه حرارت آنها از حدی بالا تر برود ممکن است باعث ایجاد بازپخت در فولاد بشود و این باعث میشود استحکام فولاد کاهش یابد.

 

ترکیبات و خواص فولاد مقاوم در برابر سایش

بیشتر بدانید: میلگرد آلیاژی چیست؟

 

گریدهای فولادهای مقاوم در برابر سایش


یکی از انواع فولاد، فولاد هایی هستند که در مقابل ساییده شدن تحمل بالایی دارند .این نوع فولاد به چند درجه مقاومت تقسیم میشود. درجه سختیه این فولاد ها مقدار خاصی دارد. مقدار برینل یکی از موارد مهمی است که می بایست جهت افزایش سختی فولاد محاسبه شود.

  • (برینل آزمایش است که برای تشخیص میزان مقاومت و سختی فولاد به کار میرود)
  • چند نمونه درجه تحمل فولاد مقاوم در مقابل سایش:
  • AR400 جزو درجه های مهم و رایج در این نوع فولاد هاست که عدد 400 سختی آن را نمایش میدهد.
  • AR450   و AR500 درجه های مقاومت دیگری از این نوع فولاد هستند که دارای مقاومت زیادی  هستند  اما درجه 400 شکل پذیر تر است.

 

گریدهای فولادهای مقاوم در برابر سایش

بیشتر بدانید: آشنایی با انواع فولاد آلیاژی و مشخصه های آن ها

 

سخن پایانی


در این مقاله در مورد فولاد های ضد سایش و نحوه تولید آن و همچنین در مورد انواع آن صحبت کردیم و به این نتیجه رسیدیم که اضافه کردن دیگر عناصر به فلز میتواند قابلیت های جدیدی به فولاد بدهد. همچنین اگر چنانچه نیاز به اطلاع از قیمت آهن و قیمت میلگرد دارید میتوانید با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ