فولاد فيدار

آشنایی با انواع فولاد آلیاژی و مشخصه های آن ها

آشنایی با انواع فولاد آلیاژی و مشخصه های آن ها

فولاد آلیاژی چیست و مشخصه های فنی انواع فولادهای آلیاژی چیست؟ در این مقاله قصد داریم که به ارائه اطلاعاتی در رابطه با فولادهای آلیاژی بپردازیم. یکی از مهمترین و پرمصرف ترین فلزاتی که در دنیا وجود دارد فلز فولاد است که در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می گیرد. فولاد را می توان با تعدادی از عناصر، ترکیب کرد که به این نوع فولاد، فولاد آلیاژی می گویند. در صنایع مختلفی فولادهای آلیاژی مورد استفاده قرار می گیرد که می توانیم به صنایعی از قبیل پتروشیمی، ساخت قطعات، خودروسازی، کشتی سازی و... اشاره داشته باشیم.

فولاد آلیاژی چیست؟

فولاد، که از ترکیب آهن با کربن تشکیل یافته است به عنوان یک آلیاژ به حساب می آید و به دلیل مزیت ها و ویژگی های مختلفی که به مانند ارزان بودن، استحکام داشتن و در دسترس بودن که دارد در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

آن چیزی که در مورد فولاد مورد توجه است و سایر عناصر فاقد آن هستند این است که با افزودن سایر عناصر می توان انواع آلیاژها را ساخت و در صنایع مورد استفاده قرار داد. مهم ترین عنصری که به فولاد اضافه می کنند کربن است که سختی و نرمی آن را مشخص می کند در ادامه به مهم ترین  فولادهای آلیاژی و مشخصه های فنی آن ها اشاره می شود. از کارخانه هایی که در ایران ورق آلیاژی تولید میکند، فولاد مبارکه اصفهان، اکسین اهواز و ... میباشد. قیمت ورق آلیاژی به ضخامت و مدل آن ها بستگی دارد.

 آشنایی با انواع فولاد آلیاژی

 

 

فولاد آلیاژی کروم ‌دار و مشخصات فنی آن

همانطور که از نام آن مشخص است در ترکیب آن فولاد و کروم وجود دارد. از مهم ترین ویژگی های آن داشتن خاصیت ضد زنگی است. افزایش درصد کروم رابطه مستقیمی با ضد زنگی و ویژگی ضد خوردگی آن دارد. هنگامی که این فولاد در معرض اکسیژن قرار می گیرد در ابتدا کروم، اکسید می شود و پس از آن نیز لایه ای ایجاد می گردد که از خوردگی جلوگیری می کند. فولاد آلیاژی کروم، به دلیل کروم استفاده  شده در ترکیب آن به راحتی مفتول نمی شود. از انواع این فولاد به فولاد ابزار دی 2، ضد زنگ سیصد و چهار و سیصد و شانزده می توان اشاره داشت.

فولاد آلیاژی وانادیوم ‌دار

وانادیوم نیز ویژگی های خاصی را به فولاد می افزاید. این عنصر سبب می شود که دانه های فولاد بزرگتر نشود به همین دلیل آلیاژ وانادیوم دار نسبت به بقیه فولادهای آلیاژی ساختاری ظریف و با دانه های ریز دارد و به همین دلیل نیز شکل پذیری مناسب دارد.

در صورتی که میزان وانادیوم در این آلیاژ فولادی پانزده دهم تا دو دهم درصد باشد، کاربردهای آن علاوه بر افزودن ظرافت موجب سختی فولاد نیز خواهد شد و فولادهای آلیاژی وی جی 10 و ام 390 از جمله انواع فولادهای آلیاژی هستند.

 

 آشنایی با انواع فولاد آلیاژی و مشخصه های آن ها

 

 

فولادهای آلیاژی تنگستن‌ دار

در ترکیب این نوع از فولادهای آلیاژی نیز علاوه بر ترکیب آهن و کربن، تنگستن نیز مورد استفاده قرار گرفته است که خاصیت آن را چندین برابر بیشتر می کند.

از مشخصات آن می توان به سختی و بارندگی بسیار زیاد اشاره داشت که برای ساختن تیغه و مته و سایر ابزار برنده مورد استفاده قرار می گیرد. از دیگر کاربردهای فولاد آلیاژی تنگستن استفاده از آن ها در ساخت آهنربا است که خاصیت آهنربایی خود را هیچوقت، از دست نمی دهد.

فولادهای آلیاژی منگنز دار

افزودن منگنز به فولاد سبب می شود تا آلیاژ فولادی به دست آمده دارای خواص خاصی باشد. از مهم ترین مشخصه های این فولاد آلیاژی این است که از تشکیل ذرات آستنیت جلوگیری می کند و سبب می شود که فولاد شکل پذیری بهتری داشته باشد.

از نمونه های این فولاد آلیاژی می توان به فولاد ابزار آ 10 و آ 4 اشاره کرد که از مقدار زیادی منگنز برخوردار هستند. نوع دیگری از فولاد ضد زنگ منگنزدار نیز وجود دارد که با نام فولاد دویست و یک شناخته می شود، در ساختار آن نیز منگنز به فراوان یافت می شود.

آشنایی با انواع فولاد آلیاژی و مشخصه های آن ها

 

فولادهای آلیاژی کبالت ‌دار

از دیگر فولادهای آلیاژی می توان، به نوع کبالت دار آن اشاره کرد که ویژگی خاصی را به فولاد می بخشد. وجود کبالت موجب می شود که ذرات آستینت در آن تشکیل نشود به همین دلیل شاهد سختی فولاد در دماهای بالا و بحرانی هم خواهیم بود. برای این که سختی این فولاد، افزایش پیدا کند، کمی تنگستن هم افزوده می شود. از این فولاد آلیاژی برای ساخت ابزار تندبر استفاده می شود.

فولادهای آلیاژی نیکل ‌دار

از عناصر قابل توجه در آلیاژسازی فولادی محسوب می شود. استفاده از آن زیاد شدن نیروی کششی و سختی فولاد را بدون کاهش خاصیت شکل پذیر در پی دارد. همچنین در مقابل فرسودگی مقاومت دارد. همه فولادهای ضد زنگ آستینی در این دسته از فولادهای آلیاژی قرار می گیرد.

 

برای دریافت قیمت آهن و قیمت ناودانی با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ