فولاد فيدار

فولاد نرم چیست و چه کاربردهایی دارد؟

فولاد نرم چیست و چه کاربردهایی دارد؟

یکی از وسایل پرکاربردی که در صنایع و تولیدی های مختلف به کار گرفته می شود فولاد است. فولاد انواع گوناگونی دارد که یکی از آنها فولاد نرم می باشد. این نوع فولاد ویژگی های خاصی دارد که آن را نسبت به دیگر فولاد ها متمایز می کند. ما در این مقاله اطلاعاتی را درباره فولاد های نرم خدمت شما ارائه کرده ایم. در ادامه با ما همراه باشید تا با کاربردهای آن نیز آشنا شوید.  اگر میخواهید علاوه بر فولاد های نرم، با انواع ورق های فولادی و کاربرد هر یک از آنها آشنا شوید به صفحه مربوطه در وب سایت فولادفیدار مراجعه کنید.

 

فولاد نرم چیست؟

تمام فولاد ها دارای ویژگی های مشترکی هستند که مهمترین آن ها شامل مقاومت و استحکام بالا می باشد. اما همانطور که گفتیم فولاد انواع مختلفی دارد. تنوع در ویژگی های فولاد ها به دلیل وجود عناصر مختلف در آن ها می باشد.

فولاد نرم با عناصری از قبیل کربن، منگنز، سیلیسیم، نیکل و مس آلیاژ می شود. پس ویژگی های خاص موجود در فولاد های نرم، نتیجه تاثیر این عناصر در آن است.

در ادامه تاثیر این عناصر را که موجب خاصیت هایی در فولادهای نرم شده است نام برده ایم.

فولاد نرم چیست و چه کاربردهایی دارد؟

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع فولاد آلیاژی و مشخصه های آن ها

 

ویژگی فولاد های نرم

کربنی که به فولاد اضافه می شود تا فولاد نرم ایجاد کند؛ باعث زیاد شدن سختی آن می شود و قابلیت خم شدن را در فولاد ایجاد می کند. تاثیر منگنز بدین شکل است که باعث بهبود شکل پذیری می شود و فولاد را در مقابل ضربه های محکم مقاوم می سازد.

عنصر سیلیسیم به دلیل اینکه در گروه ۱۴ جدول مندلیف قرار دارد و همراه با کربن در یک گروه هستند ویژگی هایی همچون کربن به فولاد اضافه می کند؛ که مهمترین آنها طولانی شدن عمر فولاد است. عناصر نیکل و مس هم میتوانند باعث افزایش انعطاف پذیری قطعه فولادی شود.

این نکته را در نظر بگیرید که میزان وجود این عناصر در فولاد نرم برای تمام فولاد ها یکسان نیست. برای مثال برخی فولاد ها کربن کمی و برخی دیگر کربن زیادی در ساختار خود دارند. پیشنهاد می شود با آگاهی کامل و با در نظر گرفتن نیازتان از فولاد مناسب کار خود استفاده کنید.

بدیهی است فولاد به کار گرفته شده در ساختمان ها با فولادی که در صنعت اتومبیل سازی کاربرد دارد کاملاً متفاوت است. تفاوت عمده آن هم در میزان عناصر نام برده شده در فولاد است. در ادامه مهمترین کاربردهای فولادهای نرم را شرح داده ایم.

 به کارگیری در جوشکاری

یکی از کاربردهای فولاد های نرم استفاده از آن در جوشکاری می باشد. در فولادهای نرمی که میزان کمی کربن در آن ها وجود دارد، این قابلیت را دارند تا جریان برق را هدایت کنند؛ به همین دلیل است که فولاد های نرم برای جلوگیری از خم شدن قطعه به عنوان یک رسانا در جوشکاری ها به کار برده می شوند.

 فولاد نرم چیست و چه کاربردهایی دارد؟

تاسیسات ساختمانی

قطعاً مهمترین کاربرد فولاد ها استفاده از آن ها در کارهای عمرانی می باشد. اما این قضیه برای فولاد های نرم بیشتر مورد تاکید قرار گرفته است؛ زیرا شکل پذیری و چکش خواری این فولاد ها سبب شده تا لوله های آب و فاضلاب و دیگر لوله های انتقال دهنده آب از این نوع فولاد تولید شود. اما این نکته را در نظر بگیرید که موادی برای جلوگیری از بروز زنگ آهن، به لوله های فولادی اضافه می شود.

همچنین سیم و کابل هایی که در پروژه های عمرانی استفاده می شود از این نوع فولاد تولید می شود. دلیل آن هم قدرت بسیار بالا در هدایت الکتریسیته می باشد. علاوه بر این، فولادهای موجود در کابل ها سبب میشوند تا سیم یا کابل شکل بگیرد و بیش از حد استاندارد انعطاف پذیر نباشد.

برای دریافت قیمت لحظه ای آهن الات مثل قیمت میلگرد، قیمت تیرآهن، قیمت پروفیل و ... با ما تماس بگیرید یا به قسمت لیست قیمت ها در سایت مراجعه کنید.

 تولید وسایل نقلیه با استفاده از فولاد نرم

یکی از دیگر کاربردهای فولاد نرم تولید وسایل نقلیه است. این وسایل نقلیه شامل: خودرو، موتور سیکلت، هواپیما و کشتی می باشند. این نوع فولاد به دلیل داشتن مقاومت بالا و خاصیت ضد زنگ بودن در این وسایل استفاده می شود.

اما فولاد مورد استفاده در این صنعت جزو فولاد های کم کربنه می باشد. زیرا اگر میزان کربن آن زیاد باشد، قابلیت خمش آن بیش از حد افزایش میابد و امکان تولید یک محصول با کیفیت را از ما میگیرد.

فولاد نرم چیست و چه کاربردهایی دارد؟

بیشتر بخوانید: کاربرد ورق گالوانیزه درصنعت خودروسازی

 

 دیگر کاربردها

همانطور که گفتیم فولاد نرم به دلیل داشتن کربن، دارای قابلیت شکل پذیری می باشد. همین خاصیت آن موجب شده تا استفاده های فراوانی از آن در مبل سازی کرد. همچنین در دکوراسیون و طراحی ها از این نوع فولاد استفاده می شود.

فولادهای نرم به دلیل این که بسیار مقاوم و سبک هستند برای فنس کشی هم از آنها استفاده می شود. برای مثال اکثر زمین های ورزشی در محله ها دارای فنس می باشند؛ که اکثر این فنس ها از فولاد نرم تولید شده است.

 

شما میتوانید برای دریافت قیمت انواع مقاطع فولادی و همچنین دریافت قیمت آهن با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ