فولاد فيدار

عرضه مقاطع فولادی در بورس کالا

عرضه مقاطع فولادی در بورس کالا

یکی از نهادهای زیر مجموعه سازمان بورس اوراق بهادار، سازمان بورس کالا می باشد که اغلب مقاطع فولادی در آن عرضه می گردد. بسیاری از کالاهای صنعتی، کالاهای معدنی، شمش طلا، پتروشیمی، محصولات کشاورزی، فرآورده‌ های نفتی و ... در این بازار معامله می ‌شوند. لازم به ذکر است تا بدانید که پس از نوسانات مربوط به قیمت آهن و مقاطع فولادی، به خاطر تثبیت قیمت ‌ها، محصولات فولادی نیز در دسته محصولات صنعتی در بورس کالا عرضه شدند تا با این کار، قیمت آن ‌ها به ثبات برسد. در واقع، یکی از روش ‌های جدید معامله محصولات فولادی از جمله: میلگرد، تیرآهن، نبشی و .... خرید آن ها از بورس کالا می باشد که با استقبال خوبی رو به رو شده است. برای آشنایی بیشتر با این موضوع و اطلاع از میزان عرضه مقاطع فولادی در بورس کالا؛ می توانید در ادامه با ما همراه باشید. 


چه مقاطع فولادی در بورس کالا عرضه می ‌شوند؟


پیش از آن که بخواهیم شما عزیزان را با میزان عرضه مقاطع فولادی در بورس کالا آشنا کنیم، بهتر است بدانید که چه مقاطعی در این محیط عرضه می شوند. در این رابطه باید بدانید که در بورس کالا 6 تالار ( رینگ ) به نام‌ های تالار پتروشیمی، تالار فرعی، تالار صنعتی، تالار صادراتی، تالار فرآورده ‌های نفتی و تالار طلا وجود دارند. لذا برای ایجاد نظم، برای ثبت سفارش در هر یک از این تالار های ذکر شده، زمان ‌بندی خاصی مقرر شده گشته است و متقاضیان باید فقط در همان روز ها برای خرید اقدام نمایند. 
به خاطر بسپارید که بیشترین میزان معاملات بازار فیزیکی بورس کالا مربوط به محصولات صنعتی می باشد. به نحوی که در این تالار محصولات در ۶ گروه کالایی، ۲۳ زیر گروه و ۵۰ نوع کالا عرضه می‌ گردند. لازم به ذکر است تا بدانید که یکی از گروه ‌های کالایی تالار صنعتی، مربوط به مقاطع فلزی می باشند. در گروه فولاد نیز، 4 زیر گروه قرار دارند که شامل: مقاطع طولی، مقاطع تخت، شمش و قراضه می باشند که در هر زیر گروه تعدادی از مقاطع فلزی عرضه‌ شده و در بورس کالا، داد و ستد می ‌شوند. این زیرگروه ها، به شرح زیر می باشند:

انواع مقاطع فولادی | شکل، اندازه و خصوصیات آن‌ها فولاد فیدار
مقاطع فولادی طولی


•    تیرآهن
•    میلگرد
•    نبشی
•    ناودانی
•    سیم فولادی
•    میلگردهای صنعتی


  مقاطع فولادی تخت


•    ورق گرم
•    ورق سرد
•    ورق گالوانیزه
•    ورق قلع اندود
•    ورق رنگی
•    تسمه پهن فولادی
•    تسمه باریک فولادی


در این حوزه، بهتر است بدانید که هم اکنون میزان عرضه ورق گرم B به مقدار 90216 تن، ورق گرم C به مقدار 28207 تن، ورق سرد B به مقدار 58585 تن، ورق گالوانیزه به مقدار 6944 تن، ورق قلع اندود به مقدار 4141 تن می باشند. 


 مقاطع فولادی در زیرگروه شمش ‌ها


•    اسلب
•    بلوم و بیلت


 مقاطع فولادی در زیرگروه قراضه


•    ضایعات سنگین‌ بار HMS1
•    ضایعات سنگین ‌بار ویژه HMS1
•    ضایعات سبک با ضخامت ‌های پایین HMS2
•    ضایعات سبک مخلوط HMS3


میزان عرضه مقاطع فولادی در بورس 


هم اکنون که دانستید چه مقاطع فولادی در بورس کالا عرضه می شوند، ممکن است سوال کنید که هر یک از مقاطع فولادی چند هزار تن در بورس کالا عرضه می شوند؟ در پاسخ به سوال شما عزیزان باید بیان کنیم که میزان عرضه مقاطع فولادی در هر سال و در هر ماه با سال ها و ماه های دیگر کاملا متفاوت می باشند. به نحوی که نمی توان میزان ثابتی را برای آن ها در نظر گرفت و برای اطلاع از میزان باید به صورت مستمر بورس کالا بررسی گردد. اما، بر اساس گزارشاتی که به دست ما رسیده است، در روز چهارشنبه یعنی 5 بهمن ماه ، تقریبا 160 هزار و 178 تن میلگرد عرضه شده است. علاوه بر میلگرد، در آن روز 26 هزار و 671 تن تیرآهن، 126 تن نبشی، 344 تن ناودانی نیز عرضه شده اند. 
همچنین، در تالار پتروشیمی و فرآورده های نفتی نیز حدودا 37 هزار و 338 تن پلیمیری و شیمیایی عرضه شدند. در تالار حراج نیز 66 هزار تن وکیوم باتوم ، 4 هزار و 440 تن استایرن منوبر، 1380 تن دی اتیل هگزانول، 550 تن منومر وینیل استات، 400 تن تولوئن دی ایزو سیانات، 144 تن متیلن دی فنیل و 54 تن کنسانتره فلزات گران بها، عرضه شدند. در تالار صادراتی نیز 33 هزار و 220 تن قیر، 4 هزار تن مس کاتد، 20 هزار تن شمش بلوم و 300 تن شمش آلومینیومی، عرضه گشتند. 
همچنین بهتر است در جریان باشید که 110 تن سبد پروفیل فولادی، 77 تن ورق برنجی، 41 تن تسمه و نوار برنجی، 29 تن لوله مسی، 24 تن کامپاند پلیمری، 16 تن ضایعات پلاستیکی، 14 تن ضایعات فلزی، 600 عدد بشکه خالی و 3 هزار و 64 تن ضایعات بدنه خودرو در بازار فرعی بورس کالا، عرضه شدند. به صورت کلی می توانیم خدمت شما عزیزان بیان کنیم که تمامی تالار های بورس کالا توانستند عرضه 570 هزار و 492 تن را شاهد باشند.


ابهامات بخشنامه عرضه فولاد در بورس کالا

مقاطع فولادی | بورس، میلگرد، تیرآهن |
بنا به گزارشاتی که به دست ما رسیده است، ابهامات زیادی در میزان عرضه محصولات در بورس کالا وجود دارد که باید این ابهامات به طور کامل برطرف شوند. به نحوی که رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، آقای بهرام سبحانی در رابطه با این مسئله بیان کرده است که :« اساساً با در نظر گرفتن این موضوع که فلسفه تشکیل بورس کالا، برقراری قیمت عادلانه در فرایند رقابتی می باشد؛ به همین خاطر، میزان عرضه بایستی همواره ضریبی از تقاضا باشد تا در این صورت، رقابت واقعی بتواند برای ثبات قیمت رخ دهد.» وی در ادامه بیان کرد :« بدیهی است زمانی که عرضه مازاد بر تقاضا وجود داشته باشد، رقابتی روی قیمت پایه صورت نخواهد گرفت و با این شیوه کارایی بورس کالا در به ثبات رساندن قیمت رقابتی بی فایده خواهد بود. هم اکنون، تولید فولاد در کشورمان ایران، دو برابر مصرف داخلی است که این میزان، با حجم عرضه تکلیفی در بخشنامه صدرالاشاره، بیشتر از تقاضای واقعی بازار می ‌باشد. لذا، در این هنگام، هیچ گونه رقابتی برای به ثبات رساندن قیمت فولاد در بورس کالا اتفاق نخواهد افتاد.»
وزیر صمت نیز در نامه ای به انجمن فولاد در رابطه با ابهامات و ایرادات بخشنامه ابلاغی کف عرضه فولاد در بورس کالا اشاره کرد و ضمن بر طرف کردن یک ابهام اساسی، درخواست رفع این اشکالات را از طریق برگزاری جلسه کارشناسی خواستار شد. لازم به ذکر است تا بدانید که در نامه انجمن فولاد اشاره شده: «در خصوص کالای عرضه شده بدون تقاضا، در بخشنامه مذکور تعیین تکلیفی صورت نگرفته است و هم اکنون امکان صادرات برای همه عرضه ‌کننده و تولید کنندگان، بدون متقاضی وجود ندارد. لذا، بدیهی است که این تقاضا وجود داشته باشد  امکان فروش داخلی با شرایط توافقی بین خریدار و فروشنده ابلاغ شود. با این کار ، از دپوی هر یک از محصولات در انبار کارخانجات تولیدی، تشدید مشکلات نقدینگی، پرداخت حقوق و دستمزد و دیگر هزینه‌ های مربوطه در بحران های مختلف جلوگیری خواهد شد.»


خلاصه مطلب


ما در این بخش تلاش کردیم تا شما عزیزان را به طور کامل و مفصل با میزن عرضه مقاطع فولادی در بور کالا آشنا کرده و به شما عزیزان بیان کنیم که چه محصولاتی در بورس کالا عرضه می شوند. لذا، در این رابطه باید بدانید که میزان عرضه در روزها و ماه های مختلف، با هم دیگر متفاوت می باشد و نمی توان میزان عرضه در یک ماه را به سایر ماه ها نیز اختصاص داد. لذا، اگر در این زمینه سوالی دارید و یا می خواهید با قیمت هر یک از مقاطع در بورس کالا، قیمت هر یک از مقاطع در بازار روز و ... آشنا شوید، می توانید با همکاران ما در فولاد فیدار ارتباط برقرار کنید. آن ها شما را با قیمت هر یک محصولات فولادی به صورت روزانه آگاه کرده و سوالات شما را در این زمینه، به طور کامل و در سریع ترین زمان ممکن، پاسخ خواهند داد. 
 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ