فولاد فيدار

سیم مفتول چیست و چه کاربردهایی دارد؟

سیم مفتول چیست و چه کاربردهایی دارد؟

سیم مفتول،  سیمی است که در‌ میان سیم‌های فلزی پرکاربردترین سیم و البته به نوعی محبوب‌ترین آنها محسوب می‌شود. در این مقاله سعی داریم شما مخاطبان گرامی را با دلایل محبوبیت این سیم در میان مهندسان سازه و ساختمان آشنا کنیم.

برای دریافت بروزترین قیمت ناودانی کلیک کنید.

سیم مفتول‌ چیست؟ 

برای بیان یک تعریف دقیق از سیم مفتول باید بگوییم: «سیم مقتول یک سیم تک رشته‌ای از جنس فلز مس بوده و عایق به کار رفته در آن از جنس پلیمر PVC است». 

حال که تعریف یک خطی سیم مفتول را خواندید، می‌خواهیم بیشتر برای شما در خصوص این سیم صحبت کنیم؛ اول از همه باید بدانیم که سیم‌های مفتولی در میان مهندسان سازه و ساختمان به «سیم خشک» یا «نصب‌ثابت» نیز معروف است. 

با توجه به دو خصیصه نرم بودن و قابلیت انعطاف‌پذیری سیم‌های مفتولی، این سیم همانطور که در‌ بالا ذکر شد، یکی‌از محبوب‌ترین سیم‌ها به حساب می‌آید؛ به دلیل آنکه سیم مفتولی در کنار انعطاف‌پذیری، از مقاومت بالایی برخوردار است و‌ به سادگی بریده و‌ منقطع نمی‌شود، مهندسان سازه همواره توجه ویژه‌ای به این سیم در ساخت و سازهای خود داشته و‌ دارند. 

البته در اینجا ذکر این نکته ضروری است که بدانید جنس سیم‌ مفتول میشود از استیل هم باشد؛ در این مدل سیم مفتولی به دلیل انعطاف بالای سیم و عدم خاصیت آهن‌ربایی، در واقع مفتول ماهیت شیمیایی خود را همچنان حفظ می‌کند ولی خاصیت‌های فیزیکی و مکانیکی آن نسبت به مفتول‌های سخت صنعتی تغییر می‌یابد. 

به عبارت دیگر می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که چنانچه تولید‌کننده‌ای اولویت نخست خود را کیفیت محصول بداند، به احتمال قریب به یقین از فلز مس برای تولید سیم مفتولی استفاده می‌کند. 

از سوی دیگر باید بدانید که سیم مفتولی معمولا در ضخامت 0/4 تا 4 میلی متری با استفاده از عملیات نورد گرم و حرارتی تولید می‌شود و در ساخت آن از استاندارد  DIN EN ISO 161 20-2، ASTM و GOST 30136 استفاده می‌شود.

سیم مفتول چیست و چه کاربردی دارد؟

بیشتر بخوانید: کاربرد فلزات در زندگی روزمره
 

کاربردهای سیم مفتولی 

اگر می‌خواهید به صورت خلاصه و اجمالی با کاربردهای سیم مفتولی آشنا شوید باید در وهله نخست بدانید که بیشترین کاربرد این سیم‌ها در ساختمان‌سازی است. 

آرماتوربندی ساختمان، صفحه مش بندی، ایجاد حفاظت و سیم خاردار، انواع شبکه سیمی، ساخت میخ و پیچ، ساخت پرچ و زنجیر فلزی، مهمترین کاربردهای سیم‌های مفتولی محسوب می‌شوند.

مستحضر باشید که سیم‌های مفتولی در سیم‌کشی داخلی تابلو برق‌ها و همینطور توزیع کننده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. 

در کنار این‌ها جالب است بدانید که مهندسان سازه و ساختمان، از سیم مفتولی در داخل لوله‌ها و همینطور زیر گچ هم استفاده می‌کنند. 

به طور کلی سیم مفتولی علاوه بر صنعت ساختمانی، در صنایع و مهارت‌هایی نظیر نجاری، امور فنی و صنایع دستی نیز دارای کاربردهای پرشمار و قابل توجهی است. 

سیم مفتول چیست و چه کاربردی دارد؟

بیشتر بخوانید: میزان تولید میلگرد در ایران

انواع سیم مفتول

سیم مفتول فابریک، سیم مفتول غیرفابریک، سیم مفتول گالوانیزه گرم، سیم مفتول گالوانیزه سرد، سیم مفتول سیاه و همینطور سیم مفتول سفید، 6 نوع سیم مفتول هستند که در ادامه به صورت خلاصه و کوتاه و‌ با ذکر تفاوت‌هایشان، آنها را برای شما تعریف می‌کنیم: 

وقتی از سیم فابریک صحبت می‌شود مقصود آن است که این سیم از نازک سازی و کشیدن میلگردهای ۶/۵ حاصل شده است.  این نوع سیم را از تسمه های فلزی تولید میکنند.

سیم مفتول سیاه هم همانگونه از نامش برمی آید دارای رنگ سیاهی بوده و به همین دلیل در میان مهندسان سازه به سیم مفتول سیاه شهرت دارد؛ این سیم مفتول از فولاد گالوانیزه نشده تولید می گردد و به همین سبب بسیار نرم و منعطف و کاربردی است. رایج ترین و متداول ترین سیم مفتول، همین سیم مفتول سیاه یا کربن دار است.

مهمترین کاربرد سیم مفتولی سفید هم در حفاظت از ساختمان‌هاست. این سیم مفتولی بسیار مقاوم و محکم بوده و در ساخت توری‌های حصاری، توری مرغی، توری پرسی، توری جوشی، توری گابیون و همچنین در تولیداتی مثل قفس حیوانات و سیم‌ خاردار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در این مقاله سعی کردیم شما مخاطبان گرامی را تا حد ممکن، با سیم مفتولی، انواع آن و کاربردهای مختلف و متنوعش در صنایع گوناگون آشنا کنیم. هدف ما از این کار در سایت فولاد فیدار جلب نظر و رضایت شما بازدید کننده محترم است. 

همچنین در سایت قیمت نبشی، قیمت پروفیل به صورت لحظه ای وجود داشته که می‌توانید محصول مدنظر را مشاهده و یا خریداری نمایید.
 

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ