فولاد فيدار

هر آنچه پیش از خرید میلگرد باید بدانید

هر آنچه پیش از خرید میلگرد باید بدانید

میلگرد یکی از مهمترین مقاطع ساختمانی است که بسیار مورد استفاده قرار میگیرد، این مقطع به دلیل کاربرد گسترده ای که در ساختمان سازی دارد در حجم بالایی مورد استفاده قرار میگیرد. به همین دلیل هم این محصول در طیف متنوعی تولید میشود به همین دلیل هم با ویژگی های مختلف، کیفیت و قیمت های مختلفی تولید میشود. در این نوشته همه نکاتی را که برای خرید میلگرد بدانید را آورده ایم، در ادامه با ما همراه باشید. 

استاندارد بودن وزن میلگرد

وزن مقاطع فولادی از مهمترین نکاتی است که باید آنها توجه زیادی داشته باشید، مقاطع استاندارد باید دارای وزن استاندارد هم باشند، به عنوان مثال برای اینکه بتوانیم از استاندارد بودن وزن این مقطع اطمینان کسب کنیم باید در ابتدا طول و ضخامت میلگرد را محاسبه کنیم و سپس با استفاده از روش مشخصی که در مقاله ساده ترین روش محاسبه وزن میلگرد بررسی کرده ایم، به وزن استاندارد دست پیدا کنیم، همچنین میتوانید به این منظور از جدول اشتال میلگرد هم کمک بگیرید. توجه داشته باشید که قیمت میلگرد و وزن آن بسیار با هم مرتبط هستند. در صورتی که وزن محاسبه شده با وزن محصولی که قصد خرید آن را دارید مطابقت نداشت، و کمتر یا بیشتر بود، به این نتیجه میرسیم که محصول مورد نظر احتمالا استاندارد نیست.

انواع استاندارد های میلگرد

استاندارد میلگرد در کشورهای مختلف متفاوت است. و محصولات تولید شده در کارخانه های مختلف و کشورهای مختلف دارای استانداردهای مختلفی هستند، استاندارد تولید در کارخانه ذوب آهن ایران که از مهمترین کارخانه های تولید میلگرد در ایران است مطابق با استاندارد روسی GOST5781 است و محصولات در 3 توع مختلف: A1، A2  و A3 تولید میشود.
در سال های اخیر استاندارد دیگری به نام ISIRI3132 برای تولید معرفی شده است و همه تولید کنندگان باید از آن پیروی کند.

آج میلگرد

آج روی میلگرد با استفاده از دستگاه آج زنی ایجاد میشود و به دسته های متفاوتی تقسیم میشود، تنها انواع محصولات A3 و A2 در بازار ایران در دسته میلگردهای آج دار قرار میگیریند. 

تفاوت این دو نوع محصول، استحکام و کاربرد آنها است از انواع A2 در کاربردهایی که نیاز به استحکام کمتری باشد استفاده میشود، و معمولا در ساخت و ساز سازه های با ارتفاع کمتر از آنها استفاده میشود. 

اما انواع A3 دارای مصرف بیشتری هستند و از مقاومت بیشتری هم برخوردار هستند به همین دلیل هم میتوان از آنها در زمان هایی که نیاز به مقاومت بالاتری باشد مانند ساخت ساختمان های با طبقات بیشتر استفاده کرد. 

شناسنامه اصالت کالا

حتما باید پس از دریافت محصول و تحویل آن اصالت کالا را چک کنید به این دلیل که ممکن است، به عمد یا سهوا محصول دیگری را تحویل گرفته باشد، برای این منظور کارخانه های مختلف تولید کننده روی محصولات خود علامت های اختصاری خاصی را درج میکنند، در نوشته علامت های اختصاری حک شده روی میلگرد در فولاد فیدار میتوانید لیست کاملی از این علائم اختصاری را مشاهده کنید اما در جدول زیر هم لیستی از برخی از این علائم را آورده ایم. 

 

جدول علامت های حک شده روی میلگرد

 

نحوه بسته بندی

به طور کلی این مقاطع در نوع شاخه و کلاف تولید میشوند، میلگرد کلاف معمولا به صورت قرقره ای پیچیده میشود و نیاز به فضای بسیار کمی برای بسته بندی یا انبار کردن دارد. و انواع شاخه ای هم معمولا در طول های 12 متری برای هر شاخه و در بار های 2 الی 5 تن بسته به کارخانه ی تولید کننده و  به صورت بندیل بسته بندی میشوند.  بسته بندی و بارگیری میشوند. 

مهمترین تولید کنندگان میلگرد در ایران

اینکه محصولی که قصد خرید آن را دارید در کدام کارخانه تولید کننده ساخته شده است بسیار اهمیت دارد، به طور معمول محصولاتی که در کارخانه های برتر کشور تولید میشوند در مقایسه با کارخانه های دیگر دارای کیفیت بالاتری هستد، پیشتر در مقاله ای جداگانه در سایت لیستی از مهمترین کارخانه های تولید کننده را معرفی کرده بودیم اما در ادامه لیستی از مهمترین کارخانه را می آوریم.

  1. کارخانه ذوب آهن اصفهان
  2. مجتمع فولاد آناهیتا گیلان
  3. صنایع فولاد کرمان
  4. کارخانه فولاد بناب
  5. کارخانه فولاد میانه
  6. مجتمع فولاد جنوب
  7. مجتمع فولاد کاوه
  8. مجتمع فولاد بافق
  9. مجتمع فولاد نیشابور
  10. شرکت مجتمع فولاد سیرجان

در صورتی که قصد خرید میلگرد از مجموعه فولاد فیدار را دارید میتوانید با شماره تماس های موجود در سایت تماس بگیرید تا کارشناسان فروش این شرکت شما را برای خرید محصول راهنمایی کنند. همچنین برای دریافت قیمت آهن هم میتوانید با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

ارتباط در واتس اپ

ارتباط در واتس اپ